• 1
  • 2
2007-05-22, 23:54
.. vissa inte tycker det är kul att laga mat bara till sig själv? Vad är det för jävla ursäkt? Jag har flera vänner, faktiskt mest tjejkompisar som säger att det inte är kul att göra mat till sig själv bara.

Visst är det kul att laga lite mat med "gänget", dricka lite öl och lyssna på musik. Men att laga mat till sig själv? Är det så himla underskattat? Finns de nått bättre än att stå och röra i grytan med en cigg i handen och ett glas vin på bordet medans lite musik smörjer öronen efter en seg arbetsdag? Tak över huvudet, mat på bordet!

Givetvis fryser man in portioner så man kan plocka fram sen. Det är inte varje dag man orkar göra mat som ensamhushåll och fulltidsanställd.

Det jag vill säga med att göra mat är det är grymt ekonomiskt men man vet vad man får i sig och det är framför allt gott, precis som man vill det ska smaka! Så ursäkten med att inte det inte är kul och skylla på att man själv ska njuta av maten håller inte!
Citera
2007-05-22, 23:56
Medlem
sekazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
.. vissa inte tycker det är kul att laga mat bara till sig själv? Vad är det för jävla ursäkt? Jag har flera vänner, faktiskt mest tjejkompisar som säger att det inte är kul att göra mat till sig själv bara.

Visst är det kul att laga lite mat med "gänget", dricka lite öl och lyssna på musik. Men att laga mat till sig själv? Är det så himla underskattat? Finns de nått bättre än att stå och röra i grytan med en cigg i handen och ett glas vin på bordet medans lite musik smörjer öronen efter en seg arbetsdag? Tak över huvudet, mat på bordet!

Givetvis fryser man in portioner så man kan plocka fram sen. Det är inte varje dag man orkar göra mat som ensamhushåll och fulltidsanställd.

Det jag vill säga med att göra mat är det är grymt ekonomiskt men man vet vad man får i sig och det är framför allt gott, precis som man vill det ska smaka! Så ursäkten med att inte det inte är kul och skylla på att man själv ska njuta av maten håller inte!

Jag åt nyss raggmunkar och fläsk. För jävla gott.
Citera
2007-05-23, 00:04
Medlem
Hållbar mat, men ingen hållbar ursäkt

Hört många, av båda könen då, säga samma sak, att det inte är roligt att laga mat till endast sig själv. Men sedan när blev det just "roligt" att laga mat...?
Själv är jag mer något utav en praktiker; jag tycker det kostar mer än det smakar att laga mat till sig själv, då man stökar ned köket och får disk i en timme, o. s. v. Detta bara för en(1) person, då.
Men "rolighetsfaktor"? Nä, det är snarare tal om en "praktiskhetsfaktor".
Och månne även "präkighetsfaktor", då hemlagat slår allt annat(du har redan tagit upp fördelarna med det).
Citera
2007-05-23, 00:05
Medlem
Howl!s avatar
Jag kan inte säga att jag tycker att det är skoj att laga mat. Och jag lagar inte mat med kärlek särskilt ofta.

Men ibland när man är helt själv i huset. Kan det vara något av en upplevelse. Det är ingen annan som kommer och undrar när maten är klar å vad det är man har i. Som du säger man har lite musik på, spelandes på den volym man själv valt och inge annan som tittar på tv å stör med den eller klagar på musiken, och ett glas vin eller en öl.

I och med att jag inte får chansen till detta så ofta och heller inte har så stora kunskaper inom området blir det lite av en utmaning att laga något annat än pasta å bacon. Och man får bevisa för sig själv att tummen inte sitter mitt i näven

summa sumarum; det gäller att köra ut alla andra å ta för sig av köket
Citera
2007-05-23, 00:12
Medlem
silverblues avatar
Tycker det är så jävla tråkigt och meningslöst att laga mat ensam åt sig själv. Slita i köket i 1-2 timmar för att sedan trycka i sig maten på 15 min framför tv'n. Tom att värma en burk Findus köttfärssås i en kastrull och koka pasta är för jobbigt. Näe eventuell matlagning får ta max 5 minuter, sen ska det vara klart.
Citera
2007-05-23, 00:22
Medlem
Mysonoxens avatar
Att laga mat åt sig själv känns inte så upphetsande, även om jag under mina dagar som ungkarl kunde ha vissa "solitära gourmetkvällar".

Bl.a. lagade jag till en rådjursfilé en gång och drack en 1982 Haut-Brion, men lite att elda för kråkorna var det.

Att laga mat åt ett tilltänkt partnerämne sätter däremot igång adrenalinet, även om det av förklarliga skäl var längesedan jag förförde en kvinna med gastronomiska färdigheter. Men många goda minnen av dylika tillställningar har för evigt fastnat i hjärnans minnesbank...

Det som inspirerar mig mest nu är att kunna laga mat åt min son. En liten utmaning varje gång då han är rätt kräsen men han gillar min kokkonst bättre än sin mammas och det är ju en bra början. Han är speciellt förtjust i en enkel sås jag brukar laga till en köttbit, men tyvärr får jag ju inte den äran att välja ut ett gott vin till maten åt honom
Citera
2007-05-23, 00:30
Medlem
Howl!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silverblue
Tycker det är så jävla tråkigt och meningslöst att laga mat ensam åt sig själv. Slita i köket i 1-2 timmar för att sedan trycka i sig maten på 15 min framför tv'n. Tom att värma en burk Findus köttfärssås i en kastrull och koka pasta är för jobbigt. Näe eventuell matlagning får ta max 5 minuter, sen ska det vara klart.

Ja det retar mig också att det går så fort att trycka ner maten.

Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Att laga mat åt ett tilltänkt partnerämne sätter däremot igång adrenalinet, även om det av förklarliga skäl var längesedan jag förförde en kvinna med gastronomiska färdigheter. Men många goda minnen av dylika tillställningar har för evigt fastnat i hjärnans minnesbank...

Det som inspirerar mig mest nu är att kunna laga mat åt min son. En liten utmaning varje gång då han är rätt kräsen men han gillar min kokkonst bättre än sin mammas och det är ju en bra början. Han är speciellt förtjust i en enkel sås jag brukar laga till en köttbit, men tyvärr får jag ju inte den äran att välja ut ett gott vin till maten åt honom

Jo, det är klart att det är skoj att laga mat till sig själv och någon man verkligen håller av då och då också.
Citera
2007-05-23, 00:33
Jag är verkligen ingen kock men jag tycker det är grymt att laga mat med bra råvaror och kärlek! Men de tappar sin charm om man ska bråka om kryddorna/ingredienserna med en kompis. Så argumentet med att det är trist att laga mat ensam tycker jag inte är godkänt!
Citera
2007-05-23, 00:35
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howl!
Jo, det är klart att det är skoj att laga mat till sig själv och någon man verkligen håller av då och då också.

Ja, jag har ofta små högtidsstunder då jag lagar mat. Jag är vad man kan kalla slow food entusiast. Älskar att gå runt i köket och röra i grytor och kastruller medan man dricker lite vin eller öl under tiden.
Citera
2007-05-23, 00:36
Bannlyst
Speciellt roligt är det inte att bara laga mat åt sig själv, men det blir som man vill ha det och väldigt ekonomiskt. Jag gör oftast dubbla protioner till middagen så jag har matlåda till lunchen dagen efter, praktiskt och jag slipper ett göromål. I kväll åt jag ostpanerad skinkschnitzel med kokt potatis och gräddfilsås, i morgon lunch blir det ostpanerad skinkschnitzel med kokt potatis och gräddfilsås uppvämt i micron(inte såsen)..
Jag gör alltså låda vare sig jag jobbar eller ej..
Citera
2007-05-23, 00:45
Medlem
Howl!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Jag är vad man kan kalla slow food entusiast. Älskar att gå runt i köket och röra i grytor och kastruller medan man dricker lite vin eller öl under tiden.

Haha det känner jag igen.

Kom på att om man, som jag (iofs inte så mkt), retar sig på att det går för fort att äta det man lagat (i rellation till den tiden det tog att tillreda maten) så kanske man ser själva ätandet som en "belöning" för att man orkat stå å "lida" så länge vid spisen. Man missar att det är så mycket mer än ätandet när det gäller mat. Ska ha det i baktanke när jag äter nästa gång
Citera
2007-05-23, 01:21
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howl!
Haha det känner jag igen.

Kom på att om man, som jag (iofs inte så mkt), retar sig på att det går för fort att äta det man lagat (i rellation till den tiden det tog att tillreda maten) så kanske man ser själva ätandet som en "belöning" för att man orkat stå å "lida" så länge vid spisen. Man missar att det är så mycket mer än ätandet när det gäller mat. Ska ha det i baktanke när jag äter nästa gång

Ja, men man får nästan se det ur sexuell synvinkel med alla förberedelser och tillagningen som själva förspelet och ätandet som akten. En gammal kock jag känner sa dessa ord en gång och jag är övertygad om att han hade rätt.

Efterspelet kan i så fall bli en god cognac eller whisky efter maten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in