2007-05-23, 10:09
Medlem
mongrels avatar
Jag gillar att laga mat till mig själv. Då kan man experimentera lite och slipper anpassa sig efter andras önskemål. Om man testar något nytt och det inte riktigt lyckas så är det skit samma, fyller magen gör det ändå, och man vet att man inte ska bjuda svärmor på det i framtiden.
Dock undviker jag att laga alltför tidskrävande och dyr mat när jag är själv. Ser det lite som en utmaning att göra så mycket som möjligt med små medel.
Citera
2007-05-23, 10:34
Medlem
Kivans avatar
För mig är nackdelarna:
- Det kostar ungefär lika mycket som att gå ut och äta.
- Det är tråkigt att laga mat.
- Det tar så mycket tid i anspråk.
- Ofta blir det för lite mat och man måste ut och äta ändå eller äta en massa smörgåsar.

Men framförallt smakar det ju så djävla äckligt! Det enda jag lyckas hyffsat med är omelett och makaroner med bacon, allt annat har gått åt helvete.
Citera
2007-05-23, 11:14
Medlem
Enitys avatar
I min mening är det dyrare att äta hemma än på restaurang eftersom man har så lite fritid då är det värt att slippa disk och allt sådant så därför äter jag ute varje dag.

Kom ihåg barn, tid är pengar och därför är det dyrt att äta hemma
Citera
2007-05-23, 12:23
Medlem
Bulldoozers avatar
Tja.. Är ju arbetslös just nu så jag hjälper till genom att just laga frukost/lunch/middag åt folket..

Tycker det är mäktigt när man lyckas med ett avancerat ihopkok.. Men samtidigt kan det kännas mycket tråkigt om man inte varierar sig..

Men med rätt stämning, bra musik och att långsamt bygga upp sin kreation så är det riktigt klockers, sen är det riktigt mycket glädje när folk tycker om det man lagat och faktiskt gluffsar i sig

Sen att laga åt sig själv känns ju lite trist då man kämpar x antal minuter med maten för att sedan hälla i sig den på en kvart.. Tycker dock det är bättre än att svälta och göra dumma ekonomiska val som att köpa en hamburgermeny för 70kr när man kan koka ihop mat för 20-30 kr som räcker bra mycket längre..
Citera
2007-05-23, 12:25
Medlem
Mål med måltiden om man är ensam: Bli mätt
Mål med måltiden om man är flera: Bli mätt, trevlig social samvaro och få uppskattning för den goda maten man fixat.

Om jag bara ska bli mätt ska det fasiken gå snabbt att laga maten.
Men det finns ingen anledning att äta äta äcklig mat bara för man är ensam.

Sen kanske det kan vara skönt att stå och laga mat till sig själv om det är som om omväxling till att ha massa hungriga barn springade runt benen.
Citera
2007-05-23, 12:58
Medlem
Tillhör minoriteten? som tycker att det är rätt kul att laga mat. Dock vill jag ändå att det ska gå hyffsat snabbt även om rätten i sig kan vara avancerad. Här är planering och förberedelser A och O. Först tar man fram alla köksredskap som behövs. Tid sparas genom att hacka och skiva under tiden pannan hettas upp eller vattnet kokar upp. På tal om det, koka upp vatten i vattenkokaren är dessutom inte bara energisnålt utan också tidssparande. Helst ska köttet t ex vara klart precis samtidigt som ungspotatisen tas ur osv. Behövs lite planering och simultanförmåga men det går.

Vid det här laget behärskar jag ett visst antal recept och varianter som lagas nästan varje vecka med mer eller mindre samma ingredienser. Med övning har har man finslipat hela matlagningsprocedeuren så pass mycket att det går förhållandevis snabbt numera oavsett antal beståndsdelar i maträtten.

Ett sånt standardtips till alla som tycker att det är tråkigt att laga mat (sen när måste allt vara roligt?) är att laga storkok. När man ändå står vid spisen och "slavar" så kan lika gärna laga dubbla portioner eller mer så slipper man bekymra sig om mat ett par dagar framåt..
Citera
2007-05-23, 14:08
Medlem
Seamus Costellos avatar
Även när jag inte har grabben utan är helt ensam så lagar jag mat. Jat tänker oupphörligen på mat, jag älskar att laga mat och jag älskar när det blir lyckat, även om ingen sitter mitt emot och aahar och oohar.

Men ibland infinner sig en enorm känsla av sorg... mat är ju det första och sista intresset man har i livet. Är det dags för träfracken redan?
Citera
2007-05-23, 14:16
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Även när jag inte har grabben utan är helt ensam så lagar jag mat. Jat tänker oupphörligen på mat, jag älskar att laga mat och jag älskar när det blir lyckat, även om ingen sitter mitt emot och aahar och oohar.

Men ibland infinner sig en enorm känsla av sorg... mat är ju det första och sista intresset man har i livet. Är det dags för träfracken redan?

Då håret börjar krypa upp mot nacken, magrutorna ersättas av en kula och sex känns mer som en plikt än ett nöje är bordets fröjder det enda man har kvar

Men visst känner jag igen det där. Mer än väl. Sedan länge så är de flesta semesterresor jag företar mig helt inriktade på mat och dryck, och då jag och tanten flugit på chartersemester är det första jag kollar upp på resmålet var man äter och dricker bäst. Att ligga och steka på stranden kommer i andra hand och ska jag steka ser jag till att ha något gott att dricka bredvid, och en fördel är en bra poolbar.

Sedan lagar jag gärna till någon specialitet från det land jag varit i från något recept jag snappat upp.

Bland de första saker min lille son lärde sig säga var "pappa laga mat" och "pappa dricka vin" så nog är man "skadad" alltid. Dessutom umgås jag med likasinnade så det blir en massa bytande av idéer och recept, som gör det ännu roligare att laga mat.

Men än hoppas jag att liemannen dröjer. Det finns fler fantastiska rätter att laga till...
Citera
2007-05-23, 14:21
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen

Bland de första saker min lille son lärde sig säga var "pappa laga mat" och "pappa dricka vin" så nog är man "skadad" alltid. Dessutom umgås jag med likasinnade så det blir en massa bytande av idéer och recept, som gör det ännu roligare att laga mat.

"Pappa gå i vinskola"... eller när han doppat fingret i rödtjutet och gör en grimas som om han bitit i en citron och säger "jättegott vin!" Sen att han har lärt sig svara "Pappa" när jag frågar vem som lagar bäst mat i hela världen...
Citera
2007-05-23, 14:32
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
"Pappa gå i vinskola"... eller när han doppat fingret i rödtjutet och gör en grimas som om han bitit i en citron och säger "jättegott vin!" Sen att han har lärt sig svara "Pappa" när jag frågar vem som lagar bäst mat i hela världen...

Du har förstått föräldraskapets väsentligheter
Citera
2007-05-23, 14:35
Bannlyst
Ni verkar verkligen vara goda föräldrar..
Citera
2007-05-23, 14:37
Medlem
Övning

Gillar mycket att laga mat, ser det som övning inför bjudningar etc då man lagar mat till andra också. Hur ska man annars bli duktig på att laga mat som hobbykock?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in