• 1
  • 2
2007-05-22, 20:08
Medlem
Boccarossa-s avatar
Hejhej, som många andra undrar jag om mitt ihopp-plock funkar bra på "högsta" inställningarna i de nyare spelen, eller om ni har något tipps på bättre produkter för pengarna eller produkter jag borde byta ut mot andra, här kommer grejerna:

Moderkort:
Asus P5W DH Deluxe i975X 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN WiFi-AP Solo Firewire Socket775 ATX
http://www.datorbutiken.com/home/def...uct=ASP5WDHDLX

Nätaggregat:
be quiet! Straight Power 600W ATX
http://www.datorbutiken.com/home/def...oduct=BQSP600W

Processor:
Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
http://www.datorbutiken.com/home/def...roduct=IE6600R

Ram:
Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme 2x1024MB (tot. 2GB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink
http://www.datorbutiken.com/home/def...ct=2GBTWXD2800

Grafikkort:
Asus Extreme GeForce 8800GTS 640MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express
http://www.datorbutiken.com/home/def...oduct=ASN88GTS

Hårddisk(spelar väl inte så stor roll dock :P):
Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2
http://www.datorbutiken.com/home/def...oduct=WDC250KS

Grafikkortet är jag ganska säker på att jag inte vill byta ut. De enda grejerna jag e osäker på är moderkortet och ram-minnena. Vad e det för konstiga nummer osv på ram-minnena? De var de billigaste 2x1024mb800mhz ram-minnena jag hittade så det kanske är något dåligt med dem.. Vet inte,, Moderkortet har jag ingen aning om heller, har bara fått tipps om att i975X är jävligt bra och att de har bra överklockningsmöjligheter, överklockning är ingenting jag tänkte sätta igång med så fort jag får datorn, men kanske blir till att överklocka vid senare tillfälle. Hur ser datorn ut annars?
Citera
2007-05-22, 22:04
Medlem
Boccarossa-s avatar
bump..
Citera
2007-05-23, 20:27
Medlem
Boccarossa-s avatar
Bump,,

svara någon plz, e denna dator grym? högsta inställningar? hallå?? >_< :P
Citera
2007-05-23, 21:30
Medlem
Eftersom ingen kunnigare har svarat så...

1. Corsair är brukar göra bra minnen som passar många moderkort så ingen oro där. Siffrorna tror jag är viktig när man överklockar mycket inklusive minnena. CAS Latency CL5 duger för vanligt folk. De som vill slå rekord vill ha CL4 tror jag. Corsair har en hemsida som man kan kolla en försäkerhets skull om de passar med moderkortet.

2. C2D E6600 Processorn är ok om du inte ska överklocka dumt att köpa dyrare än så när man kan överklocka senare. C2D E6420 kan överklockas till att vara lika snabb som C2D E6600 om du vill spara lite pengar. C2D E6420 är ett bättre och billigare vall.
https://www.datorbutiken.com/home/Na...roduct=IE6420R

3. Moderkortet du har valt kommer jag inte ihåg och om du också ska köpa moderkortet från datorbutiken så vet inte jag vad du ska välja därifrån. Den här skulle jag köpa så många utmärkelser som den (Gigabyte GA-965P-DS3) har fått. Någon annan kan nog ge dig flera alternativ.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323508

4. Nätaggregat säger jag inte så mycket om eftersom diskussionen om billiga och pålitliga nätaggregat fortfarande pågår.

5 Grafikkort och hårddisk OK
Citera
2007-05-23, 21:48
Medlem
Nate Blacks avatar
Får säga att jag håller med föregående om ganska mycket, Siffrorna är latenser, hur lång tid det tar för minnet att komma åt en viss bank/cell, eller resa/skriva och liknande. Sänks med stor fördel i prestanda, höjs om man överklockar. CL5 och CL4 är standard idag för DDR2, även om nya med CL3 ska komma strax.

Håller med angående processorn, kan du lite basgrejer så överklockar du den lilla skillnaden från 6420 till 6600 på två röda, och sparar in några hundralappar.

Angående moderkort så har jag redan svarat i din andra tråd, kör på något P35-moderkort då de kommer att ersätta 965P i tredje kvartalet detta år.

Nätagget vet jag inte riktigt, har inte hört något alls om be quiet!, så jag skulle personligen inte chansa och ta ett Tagan/Hiper Type R/Corsair.

Grafikkort, bra val, hårddisk är jag inte helt säker på men har för mig att Samsungs Spinpoint P166-serie är tystare och svalare. Ungefär likadan prestanda som alla andra tillverkare. Så jävla synd att Maxtor blev uppköpta, ingen hade multitasking-algoritmer som de.
Citera
2007-05-23, 21:55
Medlem
Boccarossa-s avatar
tack för svaren, frågor :

varför inte överklocka ett E6600 istället?

så var det något "fel" på ram-minnena ? Jag förstod inte vad ni menade exakt va ni menade

jag har ingen erfarenhet av överklockning alls, det verkar ju enkelt, men finns det inga nackdelar med att överklocka?

jag funderar på att köpa detta moderkort: http://www.datorbutiken.com/home/def...uct=GIGP35-DQ6 vad tror ni om det? det verkar ha någon slags kylnings-grej vid processorn så den kanske e bra lämpad för överklockning bara pga det.

så, ska jag köpa E420 eller E6600 ^^? jag spenderar gladeligen 300 kronor extra om jag får 5-20% bättre prestanda
Citera
2007-05-23, 22:03
Medlem
kör med ett
mobo: asus p5w dh
cpu: core 2 duo e6600 @ 3.2 Ghz
samt de minnena..funkar fint!
agg: corsair 620hx
hdd: raptor 150 + seagate es 400 * 2 + maxtor 160 gb
grafik: ati x1950xt 256mb

har ett antec p180 och zalman 9700 har dragit ned den till 800 rpm ligger då runt 34-36 idle.

dock ska du tänka på vilken kylning du skaffar till cpun...den samt chassit spelar roll när du ska klocka..grafikkortet du har valt blir rätt varm så skaffa ett chassi med bra ventilation tex antec p180 eller p182 samt en stor cpu kylare typ zalman 9700...
Citera
2007-05-23, 22:09
Medlem
Boccarossa-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freke1981
kör med ett
mobo: asus p5w dh
cpu: core 2 duo e6600 @ 3.2 Ghz
samt de minnena..funkar fint!
agg: corsair 620hx
hdd: raptor 150 + seagate es 400 * 2 + maxtor 160 gb
grafik: ati x1950xt 256mb

har ett antec p180 och zalman 9700 har dragit ned den till 800 rpm ligger då runt 34-36 idle.

dock ska du tänka på vilken kylning du skaffar till cpun...den samt chassit spelar roll när du ska klocka..grafikkortet du har valt blir rätt varm så skaffa ett chassi med bra ventilation tex antec p180 eller p182 samt en stor cpu kylare typ zalman 9700...
det där tror jag bara inte på... raptor 150.... palla bry sig, ati x1950xt ingen directx10 ... och moderkortet,,, folk tycker jag ska köra på p35 och ärligt talat så verkar dem kunna mer än dig ,, dock kanske jag borde köra en processor fläkt endå

EDIT#2: Kanske missförstod hela ditt inlägg, trodde du menade att du tyckte jag skulle köpa alla de där grejerna sorry,
Citera
2007-05-23, 22:21
Medlem
Ramminnen OK
Grafikkort OK
Hårddisk OK eller som "Nate Black" föreslog om det han skrev är viktigt för dig.

Jag tror att "Nate Black" länkade till just det moderkortet i en annan tråd.
OBS att den ena PCI Express X16 slots (X16, X4) kör i x4 hastighet om du tänker köpa 2 likadana grafikkort och köra i SLI. x8 på det långsamma minnst. Själv skulle jag hellre köpa ett nytt bättre grafikkort senare.

Hur mycket den ena överklockar mot den beror på turen av av att få en bra processor (som bingolotto) och temperatur (som är ett större hinder).
Citera
2007-05-23, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boccarossa-
dock kanske jag borde köra en processor fläkt endå

Pengarna du sparar på att köpa den billigare processorn kan du spendera på processor fläkt för det lär behövas om du senare planerar större överklockningar. Fast du skrev tidigare att det skulle bli senare så den kan du vänta med om du vill.
Citera
2007-05-23, 22:33
Medlem
Boccarossa-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Ramminnen OK
Grafikkort OK
Hårddisk OK eller som "Nate Black" föreslog om det han skrev är viktigt för dig.

Jag tror att "Nate Black" länkade till just det moderkortet i en annan tråd.
OBS att den ena PCI Express X16 slots (X16, X4) kör i x4 hastighet om du tänker köpa 2 likadana grafikkort och köra i SLI. x8 på det långsamma minnst. Själv skulle jag hellre köpa ett nytt bättre grafikkort senare.

Hur mycket den ena överklockar mot den beror på turen av av att få en bra processor (som bingolotto) och temperatur (som är ett större hinder).
tack för svar,
jag vill jätte-gärna ha en tyst hårddisk om de inte är mycket dyrare, men hittar inte någon Samsungs Spinpoint P166 på datorbutiken.com ... ser inte heller "dBA" på någon av Samsungs hårddiskar,, ser dock att western caviar som jag tänkte köpa är 34 dBA.. låter det mycket då?

Dubbla grafikkort tror jag inte att jag kommer vilja spendera pengar på, känns lite onödigt med så bra dator tycker jag (har inte mycket pengar heller), överklocka kommer jag inte att göra i första taget, då behövs ingen kylning heller till processorn antar jag(förutom den medföljande),, så jag väntar med att överklocka tills jag har råd med en Zalman, om jag känner för att överklocka då dvs :P,,,, så, just nu kör jag på p35 kortet, jag lägger gärna 300 kr extra på E6600 om det ger bättre prestanda i spel/program, överklockat eller ej, hårddisk kan vara ett problem, jag vill ha en billig (minst 250 gig) och tyst hårddisk, återstår bara att hitta den.
Citera
2007-05-23, 23:07
Medlem
Nate Blacks avatar
Fina hårddiskar som kan köpas separat. Om det inte är ett allförstort problem. Om du tittar recensionerna så ger ingen mindre än 4/5, ganska så ovanligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in