Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-05-21, 21:02
  #1
Medlem
Jag vet att fri bänkpress är bättre än smith, men vilket av dessa två kräver mer styrka? Själv så tycker jag att fribänkpress är lättare än smith..
Citera
2007-05-21, 21:07
  #2
Medlem
Malchicks avatar
Jag brukar ofta köra både övningarna om jag kör ett bröstpass ensam. Man inleder med vanlig bänkpress, sen övergår jag till smithen när jag känner att man kanske inte orkar de där sista repsen längre. Ofta lägger man då på några kg extra på smithen, så visst klarar man av mer vikt i smithen. Det är iaf min upplevelse av det.
Citera
2007-05-21, 21:10
  #3
Medlem
Afonsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sloshed
Jag vet att fri bänkpress är bättre än smith, men vilket av dessa två kräver mer styrka? Själv så tycker jag att fribänkpress är lättare än smith..

Normalt väger en smithstång 25-30kg. Ibland är de dåligt smörjda = mycket friktion = tyngre.
Citera
2007-05-21, 21:17
  #4
Medlem
Malchicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afonso
Normalt väger en smithstång 25-30kg. Ibland är de dåligt smörjda = mycket friktion = tyngre.

Fast att stången väger mer har väl ingen betydelse. Man brukar väl räkna med hela "paketet" man lyfter i den totala vikten.
Citera
2007-05-21, 21:20
  #5
Medlem
Klart starkare i den fria bänkpressen än i smithmaskinen!
Man kan anamma lite teknisk hjälp med den fria stången, såsom
justering av träffytan på bröstet och trycka stången lite bakåt på uppvägen vilket hjälper till en del när det blir tungt.
Citera
2007-05-21, 21:22
  #6
Medlem
Afonsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malchick
Fast att stången väger mer har väl ingen betydelse. Man brukar väl räkna med hela "paketet" man lyfter i den totala vikten.

Absolut. Men en och annan nybörjare (och andra?) kanske känner sig osäker på vad hela paketet väger? Eller tror att stången väger 20kg.
Citera
2007-05-21, 21:23
  #7
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afonso
Absolut. Men en och annan nybörjare (och andra?) kanske känner sig osäker på vad hela paketet väger? Eller tror att stången väger 20kg.

Det betyder att jag är minst fem kilo starkare än vad jag trodde innan.
Citera
2007-05-21, 21:24
  #8
Medlem
Malchicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afonso
Absolut. Men en och annan nybörjare (och andra?) kanske känner sig osäker på vad hela paketet väger? Eller tror att stången väger 20kg.

Jadu, på mitt gym står det små lappar att stången till smithen väger 20kg. Vet inte om det är rätt fel. Väger inte en vanlig skivstång till bänk 15kg?
Citera
2007-05-21, 21:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malchick
Jadu, på mitt gym står det små lappar att stången till smithen väger 20kg. Vet inte om det är rätt fel. Väger inte en vanlig skivstång till bänk 15kg?


Nej 20 kg vägen den fria stången på en riktig bänkpress
Citera
2007-05-21, 21:27
  #10
Medlem
Malchicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CeDDan
Nej 20 kg vägen den fria stången på en riktig bänkpress

A fan. Då har jag räknat på fel vikter.
Kul, blir en snabb ökning i vikt för mig den här veckan.
Citera
2007-05-21, 21:29
  #11
Medlem
caran672s avatar
hehe bänkstången väger 20. smithen 27.5

Man lyfter normalt sett mer i smithen. Varför? Den balanserar vikten åt dig.
Citera
2007-05-21, 21:30
  #12
Medlem
Gråsparvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malchick
Jadu, på mitt gym står det små lappar att stången till smithen väger 20kg. Vet inte om det är rätt fel. Väger inte en vanlig skivstång till bänk 15kg?

En smal stång brukar väga 15kg, den går väll in i de flesta bänkarna men det blir inte många cm spel på sidorna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback