Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-05-20, 12:00
  #1
Avstängd
Tompa66s avatar
Någon som kan tänkas veta vad problemet är att undertexten är förskjuten till vänster så man inte ser första ordet,

tv:n är en 33" Grundig med några år på nacken ,kanske dax för en ny
Funderar på om det går att gå in i tv:n och på nått sätt justera in bilden rätt igen,,,
Påpekas skall att jag haft centerhögtalaren upp på tv:n i några år och förstärkaren direkt under,,kan detta på nått sätt vara orsaken via nått magnetfält som gjort bilden som den är??
Tacksam för hjälp
Mvh T
Citera
2007-05-20, 13:32
  #2
Medlem
DennisOlofs avatar
Magnetfälten brukar göra att bilden blir konstig, dvs konstiga färger osv.

Och visst kan du justera bilden, det finns inne i TVn oftast små rattar man kan skruva på, precis som menyerna i datorskärmar där man kan dra ut bilden på vertikal och horisontal led.

Det gäller dock att man skruvar på rätt, enklast är att öppna TVn, och hitta vart ratten sitter. Brukar hete V.Size V.Pos H.Size H.Pos något i den stilen.

Problemet är ju att du behöver ha TV igång när man ställer in, det finns ju speciella plastliknande skruvmejslar som är lämpliga för detta, du kan ju köra med vanlig men man måste vara mycket försiktig. Sedan sätter man en spegel framför TVn så du kan se bilden när du justerar.

Mr.M kan säkert vidareutveckla eller påpeka om jag sagt något som är fel, jag vill minnas att det är något i den stilen man gör på TV apparater. Lite osäker.
Citera
2007-05-20, 14:07
  #3
Avstängd
Tompa66s avatar
Ok,, ser nu även att bilden är lite konkav konvexa i ytterkanterna,,vilket gör att hela bilden inte får plats på skärmen,antagligen det som gör att man inte ser undertexten heller
hmmm eller vad det nu beror på?
Citera
2007-05-20, 18:29
  #4
Medlem
DennisOlofs avatar
Tja, vet inte, tror man kan ändra det också.

Lite osäker.
Citera
2007-05-20, 22:53
  #5
Medlem
Mr ms avatar
Precis som skrivit tidigare så finns det pottar inuti tv:n om den är en -90 talare. Vanligaste positionen är ett litet stående kort en bit bakom tunern, en del sitter illa till så var försiktig.

Bäst är att justera om man har svt:s testbild i bakgrunden.


Men om bilden är kuddformad som det låter i ditt fall ( öst-väst fel ) ,ser ut som bananformade sidor då skall man kolla kondingarna i linjesteget ( hs-delen ) förmodligen sitter någon lös, innan man löder fast en glappande konding tas den ur och kontrolleras om den blivit bullig, har man tillgång till kapacitansmätare mäter man den oxå.
Citera
2007-05-21, 08:40
  #6
Avstängd
Tompa66s avatar
Ok tackar för era tips,, finns stor kunskap här märker jag
För en annan som har tummen mitt i handen vad gäller elektronik vad kan det kosta tro får att få dessa fel åtgärdade tro?
Mvh T
Citera
2007-05-21, 15:45
  #7
Medlem
Mr ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa66
Ok tackar för era tips,, finns stor kunskap här märker jag
För en annan som har tummen mitt i handen vad gäller elektronik vad kan det kosta tro får att få dessa fel åtgärdade tro?
Mvh T

Priset på reparationen kan variera kraftigt, allt från ca 5-600:- till att det kostar flera tusen och inte lönt att repa.
Lämna inte in till någon stor kedja som inte har egen verkstad, utan lämna till en mindre handlare som hellre reparerar än säljer.
skulle vilja säga att mellan 500-1000:- är rimligt.
Citera
2007-05-21, 15:46
  #8
Medlem
Mr ms avatar
edit: felpost
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback