Citat:
Ursprungligen postat av echnooquebec
ja tycker det är larvigt att köpa en stackars katt för flera tusen bara för att det är en raskatt, när man kan få en minst lika Bra Bondkatt gratis.
Vanliga, rasblandade katter kan vara minst lika söta och ibland rentav
bättre i temperamentet än dyra raskatter. Jag hade själv en sådan kisse, som jag fick avliva häromåret när den var nästan 19 år gammal.
Dyra raskatter är väl för dem som vill ha en katt med vissa speciella egenskaper och då kostar det därefter också - även om raskatter normalt inte ligger på sådana fantasisummor. Det handlar som vanligt om tillgång och efterfrågan; somliga kattvänner med fet plånbok tycker väl det är värt att lägga 165 000 spänn på en kisse, ungefär som undertecknad gärna skulle lägga en rejäl slant (om den slanten fanns) på en riktigt sjysst bil. För övrigt är väl hysterisk statusjakt lika fjantig oavsett vad det gäller - om jag skaffade en Porsche 911 e.d., vore det för att jag verkligen är bilintresserad och vet att uppskatta en sådan pärla till bil.
Däremot vill jag uppmana alla kattvänner att inte skänka bort kattungar (om det inte är till någon man känner mycket väl), utan att faktiskt ta betalt. Detta för att motverka att katter blir slit- och slängvaror och i stället höja deras status och värde som levande varelser. Trist att behöva påpeka detta, men det är tyvärr nödvändigt.