• 1
  • 2
2007-05-19, 16:26
Medlem
Efter energiskt letande så har jag nu hittat den. FASS årgång 1979.

Ett litet axplock bland godiset:

VESPARAX

Kraftigt hypnotikum

Deklaration. 1 tablett innehåller: Hydroxizinchlorid 50 mg, brallobarbital calc.50 mg, secobarbital natr 150 mg

Egenskaper:

Vesparax är ett kraftigt verkande hypnotikum, en kombination av två barbitutater och ett ataraktikum. De två barbituraterna utövar kompletterande hypnotisk aktivitet. Secobarbital har snabbt insättande men kortvarig effekt medan brallobarbital har medellång duration. Atarax potenterar effekten av barbiturater.

Indikationer:

Symptomatisk behandling av svår insomnia

Sedan står det lite om biverkningar och så. T ex att man ska undvika alkohol vid förtäring mm.

Då kommer vi till priserna på denna produkt:

Tabletter (vita, v-formigt skårade "splitabs" med gravyr UCB). 10 st 10:70, 30 st 20:40, 100 51:20.

Känner att jag bara måste få dela med mig lite av historien. Det kanske är som min far brukar säga: Det var bättre förr.
Citera
2007-05-19, 16:35
Medlem
hur e dom där barbituraterna att flumma på? typ som benso eller?
Citera
2007-05-19, 16:36
Medlem
metyls avatar
Ja jävlar då skulle du sett vad som fanns i medicinskåpet hos min farmor när vi rensade ut det när hon dog. Hon blev utexaminerad läkare 1946 och då pillade de i sig både ditte och datten

När hon sedan blev dement så blev det ännu mer i godisskåpet
Citera
2007-05-19, 16:42
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dutten
hur e dom där barbituraterna att flumma på? typ som benso eller?

Starkare, mycket längre halveringstid och framför allt extremt giftiga. Med tanke på hur lätt det är att slänga i sig alldeles för många tabletter när omdömet börjar svikta, kan det sluta riktigt illa om barbiturater är inblandade. Speciellt om man är dum nog att blanda dom med alkohol. Det var ett väldigt vanligt sätt att ta livet av sig back in the days.
Citera
2007-05-19, 16:46
Medlem
Himmler!s avatar
Fenemal (Fenobarbital) säljs fortfarande på svenska apotek som en epilepsimedicin.
Citera
2007-05-19, 16:48
Medlem
AlitheSeconds avatar
Ja, Jimi Hendrix avslutade sitt liv med vin + Vesparax.
Citera
2007-05-19, 16:49
Medlem
Himmler!s avatar
Marilyn Monroe med nembutal osv.
Citera
2007-05-19, 17:19
Medlem
cgb spenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
Fenemal (Fenobarbital) säljs fortfarande på svenska apotek som en epilepsimedicin.

finns 3 eller 4 stycken barbiturater till som fortfarande används, fast dom används bara som narkosmedel.
Citera
2007-05-19, 23:24
Medlem
Den va länge sen. Ja den var grymt bra. Xanor är smågodis i jämförelse. Finns den utomlands tro? Mandrax gör ju det.
Citera
2007-05-20, 07:19
Medlem
Super Motos avatar
Jag har några piller som ja hitta i medicinskåpet som det står just "ucb" på kom ja på nu när ja läste det här.. Små, runda med en brytskåra.. nån som vet vad det är?
Citera
2007-05-20, 13:49
Citat:
Ursprungligen postat av Super Moto
Jag har några piller som ja hitta i medicinskåpet som det står just "ucb" på kom ja på nu när ja läste det här.. Små, runda med en brytskåra.. nån som vet vad det är?
Är troligen Postafen, åksjuketabletter. Kan vara Esucos också.

Postafen 25 mg:
http://medlem.spray.se/tabletter/ima...tafen_25mg.jpg

Esucos 10 mg:
http://medlem.spray.se/tabletter/images/Esucos_10mg.jpg

Esucos 25 mg:
http://medlem.spray.se/tabletter/images/Esucos_25mg.jpg
Citera
2007-07-17, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinson
Efter energiskt letande så har jag nu hittat den. FASS årgång 1979.

Ett litet axplock bland godiset:

VESPARAX

Kraftigt hypnotikum

Deklaration. 1 tablett innehåller: Hydroxizinchlorid 50 mg, brallobarbital calc.50 mg, secobarbital natr 150 mg

Egenskaper:

Vesparax är ett kraftigt verkande hypnotikum, en kombination av två barbitutater och ett ataraktikum. De två barbituraterna utövar kompletterande hypnotisk aktivitet. Secobarbital har snabbt insättande men kortvarig effekt medan brallobarbital har medellång duration. Atarax potenterar effekten av barbiturater.

Indikationer:

Symptomatisk behandling av svår insomnia

Sedan står det lite om biverkningar och så. T ex att man ska undvika alkohol vid förtäring mm.

Då kommer vi till priserna på denna produkt:

Tabletter (vita, v-formigt skårade "splitabs" med gravyr UCB). 10 st 10:70, 30 st 20:40, 100 51:20.

Känner att jag bara måste få dela med mig lite av historien. Det kanske är som min far brukar säga: Det var bättre förr.

Hej Tinson!

Vilka andra barbiturat-preparater står uppført i FASS 1979?
Vore coolt om du kunne beretta vilka preparat (+ generisk namn).
Fanns Seconal (secobarbital) i Svergie på den tiden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in