• 2
  • 3
2007-05-20, 21:59
Moderator
Strix m/94s avatar
Ja...

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Såg just dessa rader i en platsannons på centern.se...

"Centerpartiet har satt upp nya tuffa mål inför valet 2010. Vår vision är att Centerpartiet ska vara Sveriges mest spännande parti genom att vara modernt, varmt, socialliberalt och grönt."

Hjälp...

...det var ju, tufft.
Citera
2007-05-20, 22:16
Medlem
Sälklubbarns avatar
Att socialdemokraterna inte har delats upp i två känns nästan som kvacksalveri eller nåt. Om man har motstridiga falanger i ett parti, så borde det naturligaste inför väljarna vara att dela partiet i två, så att väljarna får tydligare alternativ. Om vänsterpartiets högerfalang hade vågat göra detta när Ohly och vänsterfalangen vann maktkampen, så hade dom kunnat etablera det vänsteralternativ som hade fått röster från alla dom som ogillar sossarnas steg till höger och vänsterpartiets steg till vänster. Dessutom hade nog Ohly-packet kunna ramla ur riksdagen efter en sån grej.

Och på högersidan får det gärna försvinna ett parti eller två, så att alternativen blir tydligare. Idag verkar dom nästan ha dragit lott om vilket parti som ska ha vilken åsikt.
Citera
2007-05-20, 22:25
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Jag tror inte att Fp och C skulle passa ihop.
C har en mittenfraktion, den gamla konservativa "Bondeförbundet"-fraktionen och en liberal fraktion.

Fp har en s.k. socialliberal fraktion och batongliberalerna.

Jag är skeptiskt till att någon av centerns falanger skulle trivas ihop med "socialliberalerna", särskillt om man tar i beaktande att Fp är det mest landsbygdsfientliga partiet.

C och Kd (med sin socialkonservativa inriktning) skulle nog passa bättre ihop.
Åtminstone i de mera landsbygdbetonade delarna av södra Sverige
(Småland, delar av Västergötland och Gotland) är C och Kd ofta starka
och de verkar där locka ungefär samma väljare.
Jag håller med här. Kd och C är Sveriges enda landsbygdspartier. Folkpartiet är som du säger ett storstadsparti utan någon riktig väljarbas.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in