• 1
  • 2
2007-05-17, 18:27
Medlem
Tjena, jag är 19 år och farsan tyckte att jag kunde glida runt i en egen bil fram till studenten..

Kör nu en Renault Clio men den ska vi sälja eftersom vi inte behöver tre bilar.

Har övertalat honom att vi ska hyra nåt lite sportigare, typ en z4

Så jag undrar vad som gäller.

Kan jag själv hyra den i mitt namn?

Om farsan hyr den i sitt namn kan jag köra runt i den då?
Citera
2007-05-17, 18:48
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pen_Duick
Tjena, jag är 19 år och farsan tyckte att jag kunde glida runt i en egen bil fram till studenten..

Jag tror inte det finns någon lagstiftning kring åldersgränser för hyra av bil, så snabbast svar får du nog från uthyrningsfirman som du funderar på. Det verkar vara brukligt med 20-årsgräns, men notera att "nåt lite sportigare, typ en z4" har ibland högre åldersgräns.
Ibland är självrisken/självriskreduceringen dyrare för yngre hyresmän.

Om din farsa hyr bilen i sitt namn och det händer något när du kör så kan det bli väldigt dyrt i och med att försäkringen antagligen inte gäller. Man kan säga till i förväg när man hyr om vilka som skall registreras som tillåtna förare, men jag vet inte om de skulle acceptera en 19-åring som extraförare om de t.ex. har 20-årsgräns för hyresmän.
Citera
2007-05-17, 19:04
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Jag tror inte det finns någon lagstiftning kring åldersgränser för hyra av bil, så snabbast svar får du nog från uthyrningsfirman som du funderar på. Det verkar vara brukligt med 20-årsgräns, men notera att "nåt lite sportigare, typ en z4" har ibland högre åldersgräns.
Ibland är självrisken/självriskreduceringen dyrare för yngre hyresmän.

Om din farsa hyr bilen i sitt namn och det händer något när du kör så kan det bli väldigt dyrt i och med att försäkringen antagligen inte gäller. Man kan säga till i förväg när man hyr om vilka som skall registreras som tillåtna förare, men jag vet inte om de skulle acceptera en 19-åring som extraförare om de t.ex. har 20-årsgräns för hyresmän.

Noteras bör att försäkringen visst gäller. I princip alla avtal tillåter att direkta familjemedlemmer får köra bilen.
Någon utomstående däremot får oftast inte köra bilen om inte det är meddelat innan
Citera
2007-05-17, 19:15
Medlem
D3ans avatar
jag har hyrt bil när jag var 18, utan körkort. OKQ8
Citera
2007-05-17, 19:16
Medlem
Hardtails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Noteras bör att försäkringen visst gäller. I princip alla avtal tillåter att direkta familjemedlemmer får köra bilen.
Någon utomstående däremot får oftast inte köra bilen om inte det är meddelat innan

Farsan fick en hyrbil efter att jag krockat hans 9-3a, en Opel Astra tror jag det var. Den fick ingen under 24 köra. (eller person med körkort i kortare än 7 år) Tror detta berodde på försäkringen endast dock. Men å andra sidan så tror jag att det varierar lite från bolag till bolag och från bil till bil. Du får nog rätt lätt hyra en Hyundai Getz på OKQ8, men du kan ju få lite svårare att hyra en Volvo V70R på Hertz.
Citera
2007-05-17, 20:17
Medlem
Alla verkar ha olika svar. Nån som vet vad lagen säger?

Det verkar skifta rätt mycket från firma till firma.
Vi ska använda oss av en liten uthyrningsfirma, där killen som äger firman är bekant till min farsa. Min farsa har inte kläckt att det är jag som ska köra bilen den mesta av tiden. Vi kommer få en offert av honom om två dagar.

Vi får ju svar av honom om två dagar men jag kunde inte hejda mig så jag ställde därför frågan här på FB.

Om lagen säger att det är okej så är jag 99 på att killen från uthyrningsfirman kommer låta mig ha den.

Alltså nån som vet vad lagen säger?

Offtopic: Det kommer bli en röd z3 med v6a
Citera
2007-05-17, 20:24
Medlem
core_s avatar
Lagen skiter totalt i vem företaget hyr ut bilen till.
Det är bolagen själva som sätter sina egna gränser
Citera
2007-05-17, 20:29
Medlem
Citat:
Alla verkar ha olika svar. Nån som vet vad lagen säger?

Det verkar skifta rätt mycket från firma till firma.
Vi ska använda oss av en liten uthyrningsfirma, där killen som äger firman är bekant till min farsa. Min farsa har inte kläckt att det är jag som ska köra bilen den mesta av tiden. Vi kommer få en offert av honom om två dagar.

Vi får ju svar av honom om två dagar men jag kunde inte hejda mig så jag ställde därför frågan här på FB.

Om lagen säger att det är okej så är jag 99 på att killen från uthyrningsfirman kommer låta mig ha den.

Alltså nån som vet vad lagen säger?

Offtopic: Det kommer bli en röd z3 med v6a

Rättelse, en röd z3 me RAK 6:a
Citera
2007-05-17, 20:31
Medlem
Micke666s avatar
Citat:

Man kan hyra bil när man fyllt 18 & har körkort.
Men sen kan det ju finnas uthyrningsfirmor som har en annan policy. Ring runt och kolla.
Citera
2007-05-18, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Lagen skiter totalt i vem företaget hyr ut bilen till.
Det är bolagen själva som sätter sina egna gränser
Bra det var det jag ville höra. Tack.

Korrekt Fraggen, det är en rak 6a. Kan tilläga att det är en cab också
Citera
2007-05-18, 16:06
Medlem
Easy666s avatar
Citat:

ursäkta om jag frågar men varför hyra en bil när ni nu inte behövde tre bilar? bara nyfiken
Citera
2007-05-18, 16:22
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:

Avis och Hertz har 25 som åldersgräns, alt att man har haft körkort i minst 3 år. Bensinbolagen tror jag har satt 20 som gräns, men det är bara att ringa och kolla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in