• 1
  • 2
2007-05-18, 16:26
Medlem
straycats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Easy666
ursäkta om jag frågar men varför hyra en bil när ni nu inte behövde tre bilar? bara nyfiken

Just vad jag undrade när jag läste tråden.
Citera
2007-05-18, 17:48
Medlem
woofers avatar
Lagan säger minst 18 och körkort för att få köra bil själv. Det finns inga andra lagar som reglerar vem som får köra hyrbil. Däremot har alla hyrbilsfirmor egna relger och villkor. Detta kan skilja väldigt mycket men generellt så brukar det vara så att stora eller speciella bilar (Z4 räknas definitivt som en speciell bil) har en högre åldersgräns. Jag har tyvärr svårt att tänka mig att det finns något bolag som skulle hyra ut en Z4 till en 19-åring. Möjligen om man gör något specialavtal men det lär bli väldigt oförmånligt för dig så skulle något hända så kan det bli vansinnigt dyrt för dig.

Även om din far hyr bilen så kommer det att finnas reglerat i det avtal han då skriver på att ingen under tex 24 får köra bilen. Skulle du trots det bryta mot det så kan det bli vansinnigt dyrt om något skulle hända. Trafikförsäkringen gäller alltid oavsett förare (tror jag?) men det kan bli så att du själv får bekosta reparation av ev skador på bilen du kör.

Oavsett hur du gör se till att ni är helt klara med vilka villkor som gäller på det hyresavtal som ni skriver på.
Citera
2007-05-21, 01:31
Medlem
Sweemans avatar
jag är 18 och fick köra en hertz bil kan bero på den idiotiska stockholmaren som tog ut sin sväng för mycket på parkeringen som slutade med att han skrapa upp hela mina förar och passagerar dörr...så jag fick hyra bil av hertz då genom försäkrningsbolaget ^^ fick en volvo v50, men kan bero på att den bilen jag satt i vart skriven på morsan då, inget problem heller vart det att låta min kompis köra den..(skulle utomlands och han skulle lämna tillbaka volvon och hämta min bil) :P annars hade man väll fått en risig fiat uno eller panda
Citera
2007-05-21, 01:37
Medlem
Testa ring utan att säga att det är du, och fråga om dom har åldersgränser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in