Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Frågan är ju hur mycket det finns att diskutera, risken blir ju att det blir en klubb för inbördes beundran.
"Jag har högre rang än dig och vet mer än dig" typ.
Ingen kan diskutera ritualerna för att det är hemlighetsstämplat, ingen kan diskutera igenkänning.
Nej jag tycker ämnet är smalt, samt att det räcker med att starta en tråd kring det istället som nödvändigtvis inte behöver vara en konspirationstråd.
Frågan är, i vilket forum skall man ha en sådan allmän tråd som dessutom folk hittar till dessutom så finns det mycket mer att diskutera om ordensliv än ritualen så en tråd är väldigt begränsande och kan snabbt breda ut sig en hel del i olika ämnen skall nämna lite exempel på ämnen som kan diskuteras...
* Vilka kända personer är med i X.
* Vilken typ av människor går med i X.
* Varför man går med i X.
* Vad är historiken och bakgrunden av X.
* Vad är syftet med sällskapet X.
* Hur har ditt liv påverkats av att du gick med i X.
* Såg en person som gjorde ett tecken, bar en ring, hade ett kavajmärke, sa något speciellt, är han eller hon med i något sällskap till exempel X eller Y och i så fall vilket?
* Är det jag läste i tidningen/såg på tv/läste i boken/såg i filmen om X sant?
* Finns det någon bok/film/dokumentär/tv serie som skildrar X på ett bra sätt?
* Vilka skillnader är det mellan X och Y.
* Jag är med i X men har funderat över Y, är det något som jag skulle kunna trivas i?
* Pappa, Morfar, Farfar, min bror, Mamma, Mormor, Farmor, min syster, Morbror, Moster, Farbror, Faster: är med i X eller är gift/sambo/förlovad/datar en som är med i X, hur påverkar det henne/honom/deras barn/mig/övriga släkt.
* Hur gör jag om jag vill gå med i X.
* Kan någon lämna mig några intressanta länktips om X.
* Är det någon som har en FAQ om X?
* Jag har hört att domaren/polisen/prästen/politikern Z är med i X, är det något som kan påverka hur han/hon fullgör sitt ämbete.
* Finns det ämbeten/poster/el dylikt i X logen som man kan ta på sig om man vill vara en mer aktiv broder/syster och inte bara hänga med...
* Hur lyckas ni hitta tid att ägna er åt X när arbete/fritid/familj/
flashback tar så pass många timmar redan i veckan.
* Vad säger er partner/fru/fästmö/flickvän/pojkvän/man/fästman om att ni ägnar en massa kvällar åt X istället för att vara hemma med honom/henne/hunden/barnen/guldfisken.
*Vad tycker era barn om att ni är med i X, är de nyfikna på vad du gör, vill de själva gå med.
* Vill NI ha med era barn i X?
ALLA dessa utan att gå in på ritualen eller igenkänningstecknen
(Där X eller Y kan vara vilket ordenssällskap som helst till exempel men inte begränsat till: Frimurarna, Odd Fellow, Druidorden, Rebeckaorden, Birgittaorden, Mariaorden, Par Bricole, Timmermansorden, OTO, Tempel Ridddare Orden, Amaranthorden, Johaniterorden, Chaîne des Rôtisseurs mfl.)
Tänk vilken jättetråd det kan bli om man måste begränsa sig till en tråd (även EN tråd för varje ordenssällskap vore svårt), dessutom blir det svåröverskådligt och svårt att hitta det man är intresserad av.