2007-05-16, 21:33
Bannlyst
Skulle med denna tråden vilja belysa ett förslag som i.b.m tog upp i ett inlägg på en av de sista sidorna i Frimurartråden (som för tillfället är aktiv i Konspirationer-forumet).

Det är en del av oss som gärna skulle vilja se ett nytt subforum - antingen under Samhälle eller under Livsstil - med inriktning mot föreningsliv och ordenssällskap.

Detta nya subforum skulle alltså med lätthet inte enbart kunna innefatta seriösa diskussioner kring Frimurarorden och andra esoteriska/icke-esoteriska ordenssällskap - utan även husera frågor och debatter rörande intresse/hobbyföreningar, hembyggdsföreningar, herr- och damklubbar, samt studentföreningar.

Finns det något utrymme och intresse för ett subforum av detta slag här på FB?

Mvh
K.
Citera
2007-05-16, 22:31
Medlem
i.b.ms avatar
Som den som föreslog ett sådant forum i tråden så stödjer jag naturligtvis ett sådant här forum. Kanske inte för att det skulle ha väldigt många inlägg utan mer för att det är svårt att hålla seriösa diskussioner om ordnar och föreningsliv i konspirationsforumet.

Förutom konspirationsforumet så kan diskussioner nu om ordenssällskap eller ämnen som berör dessa även förekomma i följande forum:

Kultur-Film,
Kultur-Litteratur,
Kultur-Tv och tv-serier
Media-Medier och Journalistik,
Media-Medier och journalistik-skvaller,
Vetenskap och humaniora-historia,
Vetenskap och humaniora-Paranormala fenomen,ockultism och ufologi
Vetenskap och humaniora-religion
(har säkert glömt någon)

För någon som är ute efter en seriös debatt där man till exempel jämför olika sällskap med varandra eller är intresserad av ritualer, symbolik och historia så är det svårt att hitta ett lämpligt forum som flashback ser ut idag. Dessutom så får man söka igenom en massa forum om man är intresserad av ämnet och vill få en överblick av alla diskussioner som förekommer.

Detsamma gäller diskussioner om öviga typer av föreningar som flashbackmedlemmar kan tänkas vilja diskutera, kommentera och debattera.

Förmodligen är den bästa placeringen av ett nytt forum föreningsliv och ordenssällskap under samhälle, även om man eventuellt kan tänkas ha det under livsstil.

Vad tycker övriga medlemmar om vårt förslag?
Citera
2007-05-16, 23:15
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Jag köper TS funderingar men hävdar med bestämdhet att det ska skiljas på föreningsliv och ordenssällskap.

I föreningslivet är alla välkomna, men i ordenssällskap endast de som blivit rekomenderade av redan tidigare invalda.

Av respekt för båda formerna är min åsikt att ett subforum för de båda ett mycket bra förslag, men de ska ha varsitt, eftersom de är mer skilda från varandra än Pol Pot och Martin Luther King...
Citera
2007-05-16, 23:34
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag köper TS funderingar men hävdar med bestämdhet att det ska skiljas på föreningsliv och ordenssällskap.

I föreningslivet är alla välkomna, men i ordenssällskap endast de som blivit rekomenderade av redan tidigare invalda.

Av respekt för båda formerna är min åsikt att ett subforum för de båda ett mycket bra förslag, men de ska ha varsitt, eftersom de är mer skilda från varandra än Pol Pot och Martin Luther King...

En mycket vettig synpunkt, orsaken att jag från början klumpade ihop ordenssällskap med föreningsliv var att det finns en del mellanting samt att en del diskussioner (om till exempel medlemsvård) är mer generella oavsett typen an förening.

Men för mig så fungerar två forum lika bra som ett om det är medlemmarnas mening att skapa två forum istället för det enda som jag föreslog i orginaltråden.
Citera
2007-05-17, 06:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton

Förstår definitivt hur du tänker vad gäller skillnaderna i utformingen av föreningar och ordenssällskap. Det är ju som sagt en ganska markant skillnad med tanke på att det i det senare fallet finns en initiering och ett gradsystem att följa (iofs kan det finns liknande i vissa andra mindre sällskap också - t.ex vissa studentsällskap - där medlemmarna får titlar osv), samt att ordenssällskap trots allt är ganska slutna.

Eftersom det dock i båda fallen i grunden enligt mig rör sig om sällskap eller sammanslutningar av individer med ett gemensamt intresse och mål - så ser jag inga problem tilll varför de två inte skulle kunna diskuteras sida vid sida i ett och samma forum (detta oavsett vilka anslutningsformer och strukturskillnader som finns).

Kan även tillägga att jag precis som dig och i.b.m givetvis öppen för två subforum, om det nu skulle vara admins-, moderatorernas- och övriga FB'ares vilja att hålla diskussionerna kring föreningar och ordenssällskap åtskiljda - men har som sagt samtidigt inga problem med att se dessa två fenomen diskuteras i ett och samma forum (Det hör ju t.ex inte till ovanligheterna att människor som är ordensmedlemmar kanske också är medlemmar i mer öppna föreningar, och vise versa).

Frågan om att skilja föreningsliv och ordenssällskap åt kanske snarare är en rent praktisk fråga om smidigast lösning för admin och moderatorerna - och skulle kunna avgöras helt och hållet mellan dem istället.

Mvh
K.
Citera
2007-05-18, 15:17
Medlem
pajätares avatar
Konstaterar att det är goda förslag som också jag tycker skulle föra FB framåt. Det finns ett stort intresse för frågorna och det är rätt många som är aktiva med ett seriöst intresse. Jag tror dessutom att ett sammanslaget föreningar och ordenssällskap skulle kunna överbrygga företeelser som är lite av bägge så att säga (tänker på diskussionerna om "a small world" exempelvis.

Ödmjukast
P
Citera
2007-05-20, 09:34
Medlem
i.b.ms avatar
Har försökt söka igenom FAQ för att se efter hur proceduren för att skapa ett nytt forum egentligen går till utan att hitta något. Hittade en gammal tråd som handlade om ett djurforum där man hade en omröstning men det verkar inte vara så man gör nu.

Är det någon som kan upplysa om eller länka till en tråd som beskriver det här?
Citera
2007-05-20, 10:27
Medlem
Kivans avatar
Jag håller inte med. Föreningar och sällskap kan väl diskuteras inom forumen för föreningens fokus, exempelvis en trädgårdsklubb diskuteras i "Bostad hem & trädgård". Föreningar som inte är till för annat än inbördes beundran förtjänar inte att diskuteras.

Föreningsliv och Ordenssällskap - När det inte ens finns ett allmänpolitiskt forum här?
Citera
2007-05-20, 12:38
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Jag håller inte med. Föreningar och sällskap kan väl diskuteras inom forumen för föreningens fokus, exempelvis en trädgårdsklubb diskuteras i "Bostad hem & trädgård". Föreningar som inte är till för annat än inbördes beundran förtjänar inte att diskuteras.

Föreningsliv och Ordenssällskap - När det inte ens finns ett allmänpolitiskt forum här?
Håller inte med dig där, det finns ett stort intresse för ordenssällskap, och varför inte ha ett eget forum där frågor rörande dessa tas upp. Så slipper man en massa onödig postning i diverse andra forum som redan är överbelastade. Sen förstår jag inte varför ordenssällskap inte skulle förtjänas att diskuteras när man är fri att diskutera allt annat här på FB.

/mvh Ikh
Citera
2007-05-20, 13:21
Medlem
Kivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Håller inte med dig där, det finns ett stort intresse för ordenssällskap, och varför inte ha ett eget forum där frågor rörande dessa tas upp. Så slipper man en massa onödig postning i diverse andra forum som redan är överbelastade. Sen förstår jag inte varför ordenssällskap inte skulle förtjänas att diskuteras när man är fri att diskutera allt annat här på FB.
Jag tycker ämnet är lite väl smalt för att ett underforum ska motiveras. Hur många trådar om dessa sällskap finns idag? Jag kan ha fel, men jag tror att ett sådant forum skulle bli rätt dött.
Citera
2007-05-20, 13:35
Medlem
ikhs avatar
Citat:
Jag tycker ämnet är lite väl smalt för att ett underforum ska motiveras. Hur många trådar om dessa sällskap finns idag? Jag kan ha fel, men jag tror att ett sådant forum skulle bli rätt dött.
Skulle vara perfekt för mig att moderera i då

/mvh Ikh
Citera
2007-05-20, 15:11
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:

Det var för att inte få ett alltför smalt forum som jag förslog Föreningsliv och Ordenssällskap som namn på forumet när vi diskuterade det i konspirationsforumet. Problemet är att idag så dyker trådar om ordenssällskap upp då och då i många olika forum utan att det finns någon bra naturlig plats för sådana diskussioner. Om man vill ha seriösa diskussioner så är inte konspirationsforumet den bästa platsen på flashback även om jag personligen finner stort nöje av det forumet.

För majoriteten av de svenskar som idag söker sig till ordenssällskap eller vill ha information om sådana så är inte konspirations forumet den plats där man skulle söka efter trådar om en orden, förmodligen skulle de flesta frimurare söka efter trådar om orden i religion, historia eller media forumen (i det fall aftonbladet nyligen haft sin regelbunda artikel om orden).

Sedan får man inte glömma annan föreningsverksamhet i Sverige, oavsett hur man blir medlem i en förening och vilka krav som ställs på medlemskap så finns det gemensamma intresseområden att diskutera mellan olika föreningar. Bland annat ekonomi, stadgar, medlemsvård och eventuella nyetableringar på nya orter är av allmänt intresse och behöver en gemensam plats för diskussioner mellan medlemmar i föreningar med olika verksamhetsområden.

Det finns iallafall ca 60-70000 medlemmar i ordenssällskap i Sverige. (Bland annat 16000 Frimurare, 40000 Odd Fellow, 5000 Druidorden. )

Mellansteget mellan en vanlig allmän förening och ordenssällskap utgörs av föreningar där man har specifika krav på medlemskap till exempel yrkestillhörighet, politisk tillhörighet eller enbart efter inbjudan. Hit han vi räkna Rotary med 30-32000 medlemmar, och kanske Lions International med 16000 medlemmar.

Sedan har vi alla övriga föreningar, det sägs att 90% av alla svenskar är medlemmar i minst en förening.

Hur aktivt ett forum blir är svårt att bedöma innan det har skapats och blivit etablerat men det har funnits en hel del trådar som har anknytning till olika ordenssällskap. (ett antal trådar om frimurarna i konspirationer har nyligen blivit ihopslagna till den enda tråden om frimurarna)

Att moderera ett nytt forum av den här kategorin tror jag inte är en särskilt stor belastning på de moderatorer som utses. Just moderatorerna är väl den enda resurs som ett nytt forum skulle kräva, några ytterligare "kostnader" för flashback orsakar det inte att skapa ett nytt forum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in