Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Jag tycker ämnet är lite väl smalt för att ett underforum ska motiveras. Hur många trådar om dessa sällskap finns idag? Jag kan ha fel, men jag tror att ett sådant forum skulle bli rätt dött.
Det var för att inte få ett alltför smalt forum som jag förslog Föreningsliv och Ordenssällskap som namn på forumet när vi diskuterade det i konspirationsforumet. Problemet är att idag så dyker trådar om ordenssällskap upp då och då i många olika forum utan att det finns någon bra naturlig plats för sådana diskussioner. Om man vill ha seriösa diskussioner så är inte konspirationsforumet den bästa platsen på flashback även om jag personligen finner stort nöje av det forumet.
För majoriteten av de svenskar som idag söker sig till ordenssällskap eller vill ha information om sådana så är inte konspirations forumet den plats där man skulle söka efter trådar om en orden, förmodligen skulle de flesta frimurare söka efter trådar om orden i religion, historia eller media forumen (i det fall aftonbladet nyligen haft sin regelbunda artikel om orden).
Sedan får man inte glömma annan föreningsverksamhet i Sverige, oavsett hur man blir medlem i en förening och vilka krav som ställs på medlemskap så finns det gemensamma intresseområden att diskutera mellan olika föreningar. Bland annat ekonomi, stadgar, medlemsvård och eventuella nyetableringar på nya orter är av allmänt intresse och behöver en gemensam plats för diskussioner mellan medlemmar i föreningar med olika verksamhetsområden.
Det finns iallafall ca 60-70000 medlemmar i ordenssällskap i Sverige. (Bland annat 16000 Frimurare, 40000 Odd Fellow, 5000 Druidorden. )
Mellansteget mellan en vanlig allmän förening och ordenssällskap utgörs av föreningar där man har specifika krav på medlemskap till exempel yrkestillhörighet, politisk tillhörighet eller enbart efter inbjudan. Hit han vi räkna Rotary med 30-32000 medlemmar, och kanske Lions International med 16000 medlemmar.
Sedan har vi alla övriga föreningar, det sägs att 90% av alla svenskar är medlemmar i minst en förening.
Hur aktivt ett forum blir är svårt att bedöma innan det har skapats och blivit etablerat men det har funnits en hel del trådar som har anknytning till olika ordenssällskap. (ett antal trådar om frimurarna i konspirationer har nyligen blivit ihopslagna till den enda tråden om frimurarna)
Att moderera ett nytt forum av den här kategorin tror jag inte är en särskilt stor belastning på de moderatorer som utses. Just moderatorerna är väl den enda resurs som ett nytt forum skulle kräva, några ytterligare "kostnader" för flashback orsakar det inte att skapa ett nytt forum.