2012-04-09, 14:59
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Jag håller med TS. Många moderatorer verkar vara polismän som tagit med sig pinnjakten in i Flashback.
Till min förvåning upptäckte jag att man kan inte avregistera sig från Flashback. Men jag har fått nog och slutar nu följa forumet.
Till alla småpåvar som modererar forumet: Bara det faktum att ni tilldelats rättigheter att slänga inlägg, varna och avstänga användare innebår inte att ni måste använda dom varje dag.

Det är förvånansvärt många som är alltför dumma för att förstå vad "Yttrandefrihet på riktigt" innebär. De riktigt korkade tror att det innebär total yttrandefrihet, och strör sina skräpinlägg med enbart +1 och smileys omkring sig och blir sedan förnärmade när skräpet raderas.

Det är lite rart, lustigt med sådan dumhet på sätt och vis, men allvaret bakom är ju självklart att moderatorerna finns för att radera skiten så att de som verkligen vill diskutera kan göra så, oberoende av ämne och med så stor enkelhet som möjligt, utan att drunkna i byfånarnas skräpinlägg. Det vill säga Yttrandefrihet på riktigt.

Så det är tvärtom mot vad du tror; vi måste faktiskt radera dina usla +1 inlägg varje dag om du och dina gelikar envisas med att sprida skiten varje dag. Det är inte särskilt upphetsande eller konstigt, och för moderatorernas del mest ett trist städarbete. Varningarna är ju till för att om möjligt få folk att förstå att de gör fel så de kan skärpa sig och använda diskussionsforumet till det som det är tänkt, dvs diskutera. Vissa är dock dummare än andra och förmår inte ta till sig skriven text (reglerna) eller uppmaningar (Varningar) och blir därför på sikt sannolikt avstängda. Se det som en slags naturligt urval; de dummaste försvinner härifrån på sikt, till övrigas fromma.
Citera
2012-04-11, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Moderatorer som är så professionella att de inte hetsar upp sig, utan är lugna och sakliga trots att medlemmar beter sig som riktiga idioter förtjänar all respekt. Moderatorer som är spydiga och sarkastiska vid t.ex. trådlåsningar borde tas i örat av Admin om det förstås inte är motiverat, dvs. medlemmen i fråga har uppträtt som en riktig riktig superdubbelidiot (medvetet då).

Håller med. Ibland får man riktigt barnsliga svar. ''nu slutar vi diskutera för jag är moderator och kan banna dig när jag vill''
Citera
2012-04-11, 21:31
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profetenmohammed
Håller med. Ibland får man riktigt barnsliga svar. ''nu slutar vi diskutera för jag är moderator och kan banna dig när jag vill''

När har det hänt menar du?
Citera
2012-04-11, 22:56
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knudson
Jag vill tro att dom flesta användarna uppskattar bra moderatorer. Vad är då en bra moderator? Jo, det var det jag tänkte vi kunde diskutera i den här tråden. Enligt mig är den absolut viktigaste egenskapen hos modsen vilket bemötande dom har mot användarna. Det är sånt som skapar bra "relationer" och förtroende. Det är främst dom modsen man vänder sig till om man undrar över något.

VAd uppskattar ni andra användare för egenskaper hos modsen?

Jag tycker Cousin Cocaine är en mycket bra mod. Lyhörd och vettig varje gång vi råkats. Känns viktigt att påpeka då det annars nog mest är gnäll på mods. CC har t.o.m. vid något tillfälle återtagit ett raderat inlägg efter att jag motiverat kopplingen till topic...
Citera
2012-04-11, 23:04
Bannlyst
Många moderatorer medverkar inte alls i disskusioner utan jagar användare bara endast för att varna.
Citera
2012-04-11, 23:15
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensman
Många moderatorer medverkar inte alls i disskusioner utan jagar användare bara endast för att varna.

Skulle snarare tro att många moderatorer agerar efter att andra användare rapporterat usla inlägg. Så kul kan det knappast vara att rensa i all off topic som förekommer.
Citera
2012-04-11, 23:35
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av profetenmohammed
Skulle gärna vilja veta som har sagt det. Med tanke på att moderatorer inte alls kan "banna dig när dom vill" så är jag rätt säker på att ingen har sagt så till dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Sorgensman
Snarare är det så att många moderatorer inte har tid att medverka i diskussioner pga all skit de måste rensa upp...
Citera
2012-04-11, 23:36
Bannlyst
Jag har just fått en varning för att jag i en tråd påpekar uppenbart trollande. Moderatorn ifråga tycker tydligen att trollande är OK eller har inte förmåga att se att "goddag yxskaft"-inlägg i nästan alla diskussioner någon deltar i med största sannolikhet är trollande. Det verkar som att personen som jag anser trollar inte bara trollar utan sedan också anmäler seriösa medlemmar som påpekar hans pajaskonster.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2012-04-11 kl. 23:38.
Citera
2012-04-11, 23:39
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag har just fått en varning för att jag i en tråd påpekar uppenbart trollande. Moderatorn ifråga tycker tydligen att trollande är OK eller har inte förmåga att se att "goddag yxskaft"-inlägg i nästan alla diskussioner någon deltar i med största sannolikhet är trollande. Det verkar som att personen som jag anser trollar inte bara trollar utan sedan anmäler seriösa medlemmar som påpekar hans pajaskonster.
Det finns ingen regel som förbjuder trollning men däremot kan det vara tröttsamt att många ändå ska skriva och påpeka detta i vad de tycker är mindre seriösa trådar.
Citera
2012-04-11, 23:40
Medlem
lamehaters avatar
Citat:
Jag har just fått en varning för att jag i en tråd påpekar uppenbart trollande. Moderatorn ifråga tycker tydligen att trollande är OK eller har inte förmåga att se att "goddag yxskaft"-inlägg i nästan alla diskussioner någon deltar i med största sannolikhet är trollande. Det verkar som att personen som jag anser trollar inte bara trollar utan sedan också anmäler seriösa medlemmar som påpekar hans pajaskonster.

Det handlar inte om att ditt inlägg är OT då? Hade du RP:at inlägget och inte skrivit skiten i tråden hade du kanske inte fått en varning. Jag spekulerar, uppenbarligen, men det skulle kunna vara på det viset.
Citera
2012-04-11, 23:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lamehater
Det handlar inte om att ditt inlägg är OT då? Hade du RP:at inlägget och inte skrivit skiten i tråden hade du kanske inte fått en varning. Jag spekulerar, uppenbarligen, men det skulle kunna vara på det viset.

Jo, tråden handlar inte om troll, så på det viset är det ju OT.
Citera
2012-04-12, 00:10
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Det är väl rätt självklart att du ska ha en varning?! Sen ska ju också den som trollar har det, ifall inlägget som du anmärkte på utgör OT / trams.

Dvs. det är rätt jobbigt med alla wannabe-moderatorer som sida upp och sida ner skriver oneliners "mata inte trollet" osv. Vad tillför såna inlägg?

Se t.ex: https://www.flashback.org/sp36764081
Senast redigerad av buggenbu 2012-04-12 kl. 00:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in