• 1
  • 2
2007-05-14, 21:51
Medlem
Kadeks avatar
Hej!

Nu är det så att min brors barn skall döpas i sommar och för att jag ska få vara barnets gudfar så måste jag vara döpt. Jag vill gärna bli gudfar så jag måste alltså genomföra ett vuxendop.

Vart är det enklast att döpa sig? Funderat på svenska kyrkan eller grekisk-ortodoxa kyrkan i Uppsala. Kan man genomgå ett drive-thru dop någonstans? Har inga problem med att ljuga en präst upp i ansiktet men undviker gärna en massa bibelstudier.
Citera
2007-05-14, 21:53
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadek
Hej!

Nu är det så att min brors barn skall döpas i sommar och för att jag ska få vara barnets gudfar så måste jag vara döpt. Jag vill gärna bli gudfar så jag måste alltså genomföra ett vuxendop.

Vart är det enklast att döpa sig? Funderat på svenska kyrkan eller grekisk-ortodoxa kyrkan i Uppsala. Kan man genomgå ett drive-thru dop någonstans? Har inga problem med att ljuga en präst upp i ansiktet men undviker gärna en massa bibelstudier.

Vill du ha så riktigt kristet som möjligt av de två så är ju grekisk-orthodoxa kyrkan att föredra före svenska kyrkan alla dagar i veckan. Dock måste du vara orthodox för att bli döpt där, men jag tror det räcker att du säger "Jag vill bli ortohodox" så får du bli döpt.
Citera
2007-05-14, 22:36
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Hej!

Tillhör du någon kyrka?

Grejen med dopet är att man går in i en kyrkogemenskap och det som bla händer är att du blir medlem i det samfund du väljer att döpa dig hos.
Om dina föräldrar är med i svenska kyrkan står du med som medlem i avvaktan på dop och då är det mest naturligt att döpa dig i svenska kyrkans ordning.
Citera
2007-05-14, 22:54
Medlem
Kadeks avatar
Jag är medlem i Svenska kyrkan. Min mor är också medlem men min far gick ur på 70-talet. Ingen i familjen är kristen.

Jag skiter i om jag blir medlem i grekisk-ortodoxa församlingen, så länge jag slipper att betala något till de!
Citera
2007-05-15, 01:15
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Jag är medlem i Svenska kyrkan. Min mor är också medlem men min far gick ur på 70-talet. Ingen i familjen är kristen.

Jag skiter i om jag blir medlem i grekisk-ortodoxa församlingen, så länge jag slipper att betala något till de!

Alla samfund tar väl upp medlemsavgift numera som jag förstår det
Citera
2007-05-15, 22:46
Medlem
Dags avatar
Tänk vilket tjatter om dop. Och ingen av er tycks begripa vad det är. Det verkar som om dopet är ett djävulens redskap för att kunna sminka vilken djävul som helst till att se ut som en kristen.

Men vaddå dop, något som kan utföras av vilken lögnare (djävulens barn) som helst har ju inget med den himmelske Fadern att göra.

Annars är dopet en helig akt och inte något man springer in och gör på en kafferast för att blidka väldsliga intressen.

Jag tycker att du kadek ska låta bli det där dopet. Smutsa inte ner din själ med detta, nu då du inte vet vad det är och inte heller är beredd att ställa dig upp för det liv det betvingar. Och gudfar? Hur skall du kunna vara gudfar för ett barn, du som inte alls är intresserad av den himmelske Faderns vilja utan kan ljuga hej vilt om hur heliga ting som helst?
Citera
2007-05-16, 02:47
Medlem
Davids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Tänk vilket tjatter om dop. Och ingen av er tycks begripa vad det är. Det verkar som om dopet är ett djävulens redskap för att kunna sminka vilken djävul som helst till att se ut som en kristen.

Men vaddå dop, något som kan utföras av vilken lögnare (djävulens barn) som helst har ju inget med den himmelske Fadern att göra.

Annars är dopet en helig akt och inte något man springer in och gör på en kafferast för att blidka väldsliga intressen.

Jag tycker att du kadek ska låta bli det där dopet. Smutsa inte ner din själ med detta, nu då du inte vet vad det är och inte heller är beredd att ställa dig upp för det liv det betvingar. Och gudfar? Hur skall du kunna vara gudfar för ett barn, du som inte alls är intresserad av den himmelske Faderns vilja utan kan ljuga hej vilt om hur heliga ting som helst?

Jag håller faktiskt med lite här...

Kadek, hur ska du kunna vara gudfar (d.v.s. stötta barnet i sin kristna utveckling och uppfostran) om du själv inte anser dig vara kristen? Är du säker på att du vet vad uppdraget innebär innan du tackar ja?
Citera
2007-05-16, 13:20
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight

Att det ska kosta att ha en tro
Citera
2007-05-16, 13:23
Medlem
Davids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight

Vissa församlingar finansieras av frivilliga bidrag istället, men naturligtvis förväntas det att medlemmarna på ett eller annat sätt bidrar till den ekonomiska försörjningen...
Citera
2007-05-16, 13:53
Medlem
Geronimos avatar
Citat:
Hej!

Döpte mig för tre år sen för att kunna bli gudfar till min brorson, vid den här tiden så var jag inte lika emot religion som jag är nu.

Att vara någons gudfar är väl kul, men inte mer speciellt än att vara någons farbror. Det är inte så att man får mer ansvar som gudfar eller bryr sig mer om grabben.

Att vara farbror är jag stolt över, inte att vara gudfar!
Citera
2007-05-16, 13:57
Medlem
Davids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geronimo
Att vara farbror är jag stolt över, inte att vara gudfar!

Detta var precis vad jag syftade på i mitt inlägg, d.v.s. om man inte är troende så är det nog väldigt svårt att ta sin uppgift som gudfar på allvar, med allt vad det innebär.

Det är ungefär lika skumt som att jag skulle försäkra några muslimska föräldrar att stödja deras barn i sin muslimska trosutveckling. Skulle knappast fungera.
Citera
2021-12-22, 16:45
Medlem
Oucho.Sparkss avatar
Hittade två trådar när jag sökte på att döpas som vuxen. Har läst på kort om saken då jag funderar på att gå med i svenska kyrkan. Det krävs dock att man döps - som vuxen - om man inte är döpt tidigare.

Jag vill bevara vår kristna svenska kyrka, deras funktion, plats, lokaler, yta och arbete. Vill bevara våra traditioner, vår svenska kultur och folksjäl.

Men att bli medlem i kyrkan är inte gjort med bank-id. Svenska kyrkans hemsida har en hel del info även om hur själva akten går till och det är inget jag som vuxen kan föreställa mig att genomföra. Att döpas som vuxen är rubriken för länken.

https://www.svenskakyrkan.se/dop/att-dopas-som-vuxen

Har någon svenskfödd av er gjort detta? Och kan delge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in