• 1
  • 2
2021-12-22, 18:53
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oucho.Sparks
Hittade två trådar när jag sökte på att döpas som vuxen. Har läst på kort om saken då jag funderar på att gå med i svenska kyrkan. Det krävs dock att man döps - som vuxen - om man inte är döpt tidigare.

Jag vill bevara vår kristna svenska kyrka, deras funktion, plats, lokaler, yta och arbete. Vill bevara våra traditioner, vår svenska kultur och folksjäl.

Men att bli medlem i kyrkan är inte gjort med bank-id. Svenska kyrkans hemsida har en hel del info även om hur själva akten går till och det är inget jag som vuxen kan föreställa mig att genomföra. Att döpas som vuxen är rubriken för länken.

https://www.svenskakyrkan.se/dop/att-dopas-som-vuxen

Har någon svenskfödd av er gjort detta? Och kan delge.

Kristendomen är inte till för sådana saker som du talar om. Kristendomen - och dess dop - är till för att föra människan till evigt liv.
Kristendom är vad Bibeln lär att den är och inget annat.
En kyrka ska hålla sig till Bibelns undervisning eller lägga ner.

Svenska kyrkan är i detta perspektiv inte nyttigt att tillhör utan skadligt, och medlemskap där är absolut inte att rekommendera utan att starkt avråda från, se Romarbrevet 16:17.

Det är f.ö. inte sant att man måste döpas för att få bli medlem i Svek (bästa förkortningen på Svenska kyrkan) som vuxen.
Det du måste är att ge dem pengar om du har något du skattar för.

Var vill du tillbringa evigheten, i helvetet med djävulen eller i himmelriket med Gud?
Ditt fokus ligger inte där men det borde ligga där.
Citera
2021-12-22, 19:18
Medlem
Oucho.Sparkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Kristendomen är inte till för sådana saker som du talar om. Kristendomen - och dess dop - är till för att föra människan till evigt liv.
Kristendom är vad Bibeln lär att den är och inget annat.
En kyrka ska hålla sig till Bibelns undervisning eller lägga ner.

Svenska kyrkan är i detta perspektiv inte nyttigt att tillhör utan skadligt, och medlemskap där är absolut inte att rekommendera utan att starkt avråda från, se Romarbrevet 16:17.

Det är f.ö. inte sant att man måste döpas för att få bli medlem i Svek (bästa förkortningen på Svenska kyrkan) som vuxen.
Det du måste är att ge dem pengar om du har något du skattar för.

Var vill du tillbringa evigheten, i helvetet med djävulen eller i himmelriket med Gud?
Ditt fokus ligger inte där men det borde ligga där.

Varför svarar du mig på det här sättet?
Kristendomen i praktiken handlar förstås om att hjälpa sina medmänniskor. För mig handlar det om att göra mer handfast medmänsklighet men även för att stärka kristendomen i Sverige.
Och angående dopet var det tydligt på deras hemsida.

Främst undrar jag över ditt svar. Jag syftar inte på någon frikyrka. Är det mig eller SK du vänder dig emot?
Citera
2021-12-22, 21:16
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadek
Hej!

Nu är det så att min brors barn skall döpas i sommar och för att jag ska få vara barnets gudfar så måste jag vara döpt. Jag vill gärna bli gudfar så jag måste alltså genomföra ett vuxendop.

Vart är det enklast att döpa sig? Funderat på svenska kyrkan eller grekisk-ortodoxa kyrkan i Uppsala. Kan man genomgå ett drive-thru dop någonstans? Har inga problem med att ljuga en präst upp i ansiktet men undviker gärna en massa bibelstudier.

Min åskikt i frågan är denna
Dopet är ju en del av den kristna tron så det är inte bara att göra ett drive-thru dop
om man inte gör det för presenter eller för att man skall vara döpt innan man komfirmeras eller så

Har gjort ett vuxendop i Pingstkyrkan i Borensberg i Linköping.
Det var en "dop grav" för hela kroppen

Du får byta om till underkläder å ha en vit särk över huvudet.
Pastorn/ Prästen frågar om du vill döpas till en ny skapelse i Kristus.
En del frågar ifall om "Är Jesus Din Herre & Frälsare".
Svarade Ja. Då tar de tag bakomhuvudet o kroppen å sänker ner hela kroppen i vattnet.
Sedan är det klart.

När det kommer till vuxendop Inom den Svenska Kyrkan
så har mina syskon gjort det när de var ca 12-10 år Domkyrkan i Linköping
De fick lite vatten på huvudet ur dopfunten å ett dopljus.

Citat:
Hittade två trådar när jag sökte på att döpas som vuxen. Har läst på kort om saken då jag funderar på att gå med i svenska kyrkan. Det krävs dock att man döps - som vuxen - om man inte är döpt tidigare.

Jag vill bevara vår kristna svenska kyrka, deras funktion, plats, lokaler, yta och arbete. Vill bevara våra traditioner, vår svenska kultur och folksjäl.

Men att bli medlem i kyrkan är inte gjort med bank-id. Svenska kyrkans hemsida har en hel del info även om hur själva akten går till och det är inget jag som vuxen kan föreställa mig att genomföra. Att döpas som vuxen är rubriken för länken.

https://www.svenskakyrkan.se/dop/att-dopas-som-vuxen

Har någon svenskfödd av er gjort detta? Och kan delge.

Se mitt svar i inlägget ovan
Hoppas att du får svar. Annars så ringer du till en präst eller Pastor å frågar bara.
Senast redigerad av Rebali179 2021-12-22 kl. 21:19.
Citera
2021-12-23, 11:06
Medlem
TunderTarFyrs avatar
I kristendomen är vuxendopet en bekännelse av att man tror på att Kasus dött som ett offer för världens synder och en gång för alla försonat alla synder.

Dopet är alltså en bekännelse av den mest grundläggande av alla kristna trossatser.

Kristendomen härstammar från Judendomen och dopet härstammar oxå från Judendomen.

I Judendomen genomförs rituella bad som renar från rituell orenhet som efter sexuell besudling eller mens. Då går personen ner i vatten i det som kallas mikve.
Det finns bibelverser i moseböckerna som föreskriver detta.

Judendomens rituella bad i mikve är bara en av flera former av rening från synd och rituell orenhet där de absolut viktigaste är att man bekänner synden för Gud och praktiskt gör omvändelse, men även bön i sig har enligt några verser i GT försonande verkan v g synd.

Den som döper sig tror på Kristendomens påstående att Jesus död och uppståndelse försonat alla synder i hela världen.
Citera
2021-12-24, 16:16
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Varför svarar du mig på det här sättet?
Kristendomen i praktiken handlar förstås om att hjälpa sina medmänniskor. För mig handlar det om att göra mer handfast medmänsklighet men även för att stärka kristendomen i Sverige.
Och angående dopet var det tydligt på deras hemsida.
Främst undrar jag över ditt svar. Jag syftar inte på någon frikyrka. Är det mig eller SK du vänder dig emot?
1. Det är ett viktigt och rätt sätt att svara på.
2. Kristendomen handlar om det som Bibeln säger att den handlar om, och det kan du inte ändra på.
3. Du måste förstå att Svenska kyrkan är en falsk kyrka, och då kan de säga saker som inte stämmer helt, ja, emellanåt när det kommer till kritan inte alls. Än en gång: Du måste inte bli döpt för att bli medlem i samfundet Svek, inte heller för att förbli medlem där.
4. Varning för Svek-kyrkan och andra falska samfund som lurar folk med en "kristendom" som inte är rätt (=biblisk) kristendom utan ett surrogat som drogar och dödar!
5. Det finns bara en sann form av kristendom, den bibliska.
Citera
2021-12-25, 10:58
Medlem
Oucho.Sparkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Se mitt svar i inlägget ovan
Hoppas att du får svar. Annars så ringer du till en präst eller Pastor å frågar bara.

I mitt fall ska jag fråga en präst.

Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
1. Det är ett viktigt och rätt sätt att svara på.
2. Kristendomen handlar om det som Bibeln säger att den handlar om, och det kan du inte ändra på.
3. Du måste förstå att Svenska kyrkan är en falsk kyrka, och då kan de säga saker som inte stämmer helt, ja, emellanåt när det kommer till kritan inte alls. Än en gång: Du måste inte bli döpt för att bli medlem i samfundet Svek, inte heller för att förbli medlem där.
4. Varning för Svek-kyrkan och andra falska samfund som lurar folk med en "kristendom" som inte är rätt (=biblisk) kristendom utan ett surrogat som drogar och dödar!
5. Det finns bara en sann form av kristendom, den bibliska.

Vill du berätta om du är medlem i någon kyrka? Vilken? Om du är troende?
Citera
2022-01-15, 20:11
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Hej! Nu är det så att min brors barn skall döpas i sommar och för att jag ska få vara barnets gudfar så måste jag vara döpt. Jag vill gärna bli gudfar så jag måste alltså genomföra ett vuxendop.
Vart är det enklast att döpa sig? Funderat på svenska kyrkan eller grekisk-ortodoxa kyrkan i Uppsala. Kan man genomgå ett drive-thru dop någonstans? Har inga problem med att ljuga en präst upp i ansiktet men undviker gärna en massa bibelstudier.

Hur har det gått med allt nu Har du bestämt dig hur det blir ?
Citera
2022-02-21, 15:07
Medlem
Kadeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Hur har det gått med allt nu Har du bestämt dig hur det blir ?

Det rann ut i sanden. Lika bra det!
Citera
2022-02-22, 17:13
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Det rann ut i sanden. Lika bra det!

Så det blev inget dop eller så? Men blev du Gudfar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in