• 1
  • 2
2007-05-14, 13:46
Medlem
DJ_Rövs avatar
Systembolaget har kört igång ytterligare en i raden av sina kampanjer mot att köpa ut till tonåringar. Små videosnuttar visar ett antal arga barn som med olika medel försöker förhandla sig till lite hojtarolja.

Kolla in
http://www.systembolagetkampanj.se/antilangning/

Över 20 år: Hur tycker ni att kampanjen biter på er?

Under 20 år: Vad är egentligen ett hållbart argument för att köpa ut till er?

Förälder: Vad är egentligen en hållbar och rimlig ståndpunkt om tonåringen börjar tjata? Var ska gränsen dras?

Själv skulle jag aldrig få för mig att köpa ut annat än till en nära släkting och definitivt inte till någon som inte tagit studenten eller går sista året på gymnasiet.

Systembolagets kampanj är lite "catchy" och ganska rolig. Många ungars argument hade jag skrattat bort men andra kan vara lite svårare... Tjejen som ska till Hultsfred är nog en av dem.

(Jag har sökt och inte hittat någon liknande tråd. Annars ber jag om ursäkt på mina bara knän och anmodar om låsning med hänvisning)
Citera
2007-05-14, 13:49
Medlem
mntys avatar
Hahahaha roliga filmsnuttar var de iaf

Edit: Ot: Hållbaraste argumentet jag kan komma på är väl att påminna dom om hur de var när dom var i ens ålder
Citera
2007-05-14, 13:53
Medlem
tjkns avatar
När man va mindre sa man väl "annars köper jag hembränt". Fast det funka aldrig. För då höll dem kvar mig hemma :P
Citera
2007-05-14, 13:53
Bannlyst
"Du kanske inte har lust att köpa ut åt mig, men då kanske jag inte har nån lust att gå ut gymnasiet"

Svinroliga är dom, fast jävligt menigslöst.
Citera
2007-05-14, 13:59
Bannlyst
Helt sjuka exempel. Min lillasyster är för liten för att köpa men hon kommer inte med några jävla bortförklaringar.. hon kommer till mig och säger: "Jag är så jävla festsugen, jag måste ha dricka." Då är jag oftast snäll storebror och köper ut åt henne. Hon behöver inte bortförklara sig, för köper inte föräldrar eller storebrorsan så ringer hon bara någon langare.
NER MED SYSTEMBOLAGET! SÄNK ÅLDERSGRÄNSEN OCH LEGALISERA CANNABIS! Varför plåga dessa stackare?

PS. Syrran hälsar till alla mina "knarkarvänner på flashback"
Citera
2007-05-14, 14:03
Medlem
toMishs avatar
2. Tonåringar kan inte bedöma konsekvenserna av sitt drickande på samma sätt som de flesta vuxna kan.

Övning ger färdighet!
Citera
2007-05-14, 14:11
Medlem
locmans avatar
haha fy fan va roliga vissa vart, nästan så man tycker synd om dem, fast dessa argumenten vart väl ändå lite klena... jag skulle någ köpa ut någon cider eller så om ja hade en dotter i typ 46-19 års åldern risken e ju änna ganska stor att hon får tag i nått annat (kanske värre, typ hembränt) ändå...
Citera
2007-05-14, 14:14
Medlem
Whissles avatar
Jag är under 20 och det argument för att folk ska köpa ut är väl mest det att jag är myndig. Om man får leva ensam, ska betala skatt, får gifta sig, får köra bil, får rösta osv osv så tycker jag då tamefan man är mogen nog att kontrollera sitt spritbruk. Hursomhelst så finns det nog inte många som är över 18 som inte kan fixa sprit precis när dom vill så det är bara onödigt att ha 20 års åldersgräns.
Citera
2007-05-14, 14:21
Medlem
Ajss avatar
Haha,
Då jag var ung fick morsan hämta mig ett antal gånger efter jag druckit dunk, förklarade enkelt att om jag inte har något att dricka själv så dricker jag allt jag kommer åt.

Då började hon köpa ut och slapp hämta mig
Citera
2007-05-14, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ_Röv

Över 20 år: Hur tycker ni att kampanjen biter på er?

Tja, en sån stor verkan hade den väl verkligen inte Tyckte mest det var underhållande att se filmsnuttarna, väldigt komiska
Citera
2007-05-14, 14:55
Medlem
Androass avatar
Tycker det är ett jävla sätt att slänga bort skattebetalarnas pengar på detta sätt.
Ingen kommer väl ändra ståndpunkt efter detta, så jag förstår helt enkelt inte vitsen med kampanjen. Jävla commies
Citera
2007-05-14, 15:00
Medlem
muminporrs avatar
Är man 18 så är man myndig. Är man myndig så ska man väl fan få köpa alkohol om man vill, punkt slut. Annars är väl hela myndighetsgrejen bara hyckleri? Annars så tycker jag att vi i Sverige lika gärna kan ha samma gräns som i resten av europa, dvs 16 år för vin och öl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in