2007-05-14, 16:15
Medlem
Mekhs avatar
De var ju roliga om inte annat. Men sen hur mycket det hälper vet jag inte, jag tror snarare att det får motsatt verkan. haha.
Jag tycker också att det är skumt att man räknas som myndig men inte får köpa ut. Du får liksom gå ut i krig och försvara ditt land, sen när du har gjort Sverige en tjänst och skjutit ner några självmordsbenägna nazistterrorist och ska fira det...nääädå, då är helt plötsligt för liten
Citera
2007-05-14, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muminporr
Är man 18 så är man myndig. Är man myndig så ska man väl fan få köpa alkohol om man vill, punkt slut. Annars är väl hela myndighetsgrejen bara hyckleri? Annars så tycker jag att vi i Sverige lika gärna kan ha samma gräns som i resten av europa, dvs 16 år för vin och öl.

Ett jäval hyckleri är det, man får göra allt när man är 18 förutom bolaget...

Man kan ju fråga sig vad som kräver mest individuellt ansvar, att kunna hantera och köpa alkhol eller att kunna hantera en bil i trafiken.
Citera
2007-05-14, 17:34
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boots&Braces

Man kan ju fråga sig vad som kräver mest individuellt ansvar, att kunna hantera och köpa alkhol eller att kunna hantera en bil i trafiken.

Att kunna hantera och köpa alkhol kräver mycket mer än att lära sig köra bil. (Jag är förälder)
Citera
2007-05-14, 17:52
Medlem
Tjennstroums avatar
Opinionsbildning och statlig propaganda med mina skattepengar? Nej tack!
Citera
2007-05-14, 18:26
Medlem
Newis avatar
Anledningen till varför man inte får handla på bolaget förrän man är 20 har väl att göra med att dom flesta som är 20 inte har några kompisar under 18. 18-åringar kan ju ha kompisar som är runt 16-17 och det är väl dit man vill försöka förhindra att alkoholen kommer.

Det är i alla fall vad jag har hört, och det låter ju ganska vettigt.
Citera
2007-05-14, 18:41
Medlem
bogarleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newi
Anledningen till varför man inte får handla på bolaget förrän man är 20 har väl att göra med att dom flesta som är 20 inte har några kompisar under 18. 18-åringar kan ju ha kompisar som är runt 16-17 och det är väl dit man vill försöka förhindra att alkoholen kommer.

Det har jag också hört och det låter rimligt att det är så.. Töntigt är det dock.
Citera
2007-05-14, 18:48
Medlem
Derisions avatar
Själva reklamen stör mig något så oerhört, mest för att barnen pratar som riktiga fjortisar. Kampanjen biter inte ett skit på mig, men åas så köper jag bara ut till folk jag känner (ca 3 st) som jag vet dricker för att det är gott och inte för att bli fulla.
Citera
2007-05-14, 18:52
Medlem
Whissles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Att kunna hantera och köpa alkhol kräver mycket mer än att lära sig köra bil. (Jag är förälder)
Haha på vilket sätt om jag får fråga? Då man är 18 får man också rösta, dvs hjälpa välja vilka som ska styra Sverige, du tycker inte det är en större sak än att dricka en 5,2: a eller vad?
Citera
2007-05-14, 19:06
Medlem
Jag tycker den är ett skämt.

Jag fick mig snarare ett gott skratt än tänkte om. Riktigt dåliga ursäkter som bara var skrattretande. Kan tänka mig att endast den med Hultsfred dras och kanske den där 12% delat på 6 personer av någon dum
Citera
2007-05-14, 19:12
Medlem
nops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boots&Braces

Än mindre att du är godkänd av staten att mörda.
Gör du lumpen, blir det krig så yes indeed. you may kill. men köpa en 5.3:a på bolaget ... no way!

Även lite kul att 18+ får köpa sprit på puben och klubben men inte på bolaget

vad ska man säga.
Citera
2007-05-14, 19:21
Medlem
G3x0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newi

Jag skulle tippa på att det är en kvarleva från när myndighetsgränsen var 20, men det är bara en kvalificerad chansning.

OnT: Tycker som några ovanstående att myndighetsargumentet är starkast. Men å andra sidan så förväntas jag ju dra ut i krig när jag är 16, så varför inte få värma mig om jag kriga i norra finland med en flaska art.nr. 1?

Sist men inte minst måste jag klaga på argumentet "det är 18 på krogen för att det är mer kontrollerad miljö än om du bara handlar på systemet." Som om vakterna på krogen leder dig hem och kollar så du somnar gott! De slänger ut dig i snön och stänger dörren
Citera
2007-05-14, 19:25
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whissle
Haha på vilket sätt om jag får fråga? Då man är 18 får man också rösta, dvs hjälpa välja vilka som ska styra Sverige, du tycker inte det är en större sak än att dricka en 5,2: a eller vad?
Jag menade att det är mycket svårare att hantera alkoholen än att rösta och köra bil. Det är jäkligt lätt att halka dit om man börjar för tidigt.
Det är enkelt att sluta köra bil, men svårare att sluta dricka om man är beroende.

Men instämmer med en sak, om man är myndig ska man självklart få köpa sprit. Därför anser jag myndighetsåldern ska höjas till 20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in