• 1
  • 2
2007-05-13, 21:56
Medlem
Xstars avatar
Hej,

Mitt favoritkök är det italienska. Gillar mozzarellaost men fascineras alltid av att det, trots hög fetthalt och stora volymer av osten, lyckas smaka nästan ingenting. Smakar nästan vatten och lite fibrer, åtminstone jämfört med annan, smakrikare ost. Min fråga är, vad beror detta på? Är det låg salthalt i mozarella eller är det något annat det beror på?
Citera
2007-05-13, 22:50
Medlem
attackks avatar
Alltså den generella mozzarellan som finns på typ ICA - Vivo, är gjord av komjölk. Då är den inte särskilt karismatisk direkt, men är den gjort av buffelmjölk smakar den mer. Sen är den ju inte lagrad, tror jag.
Citera
2007-05-13, 23:03
Medlem
Xstars avatar
Alltså jag har käkat mozarella på många ställen i världen (besöker alltid italienska ställen när jag är utomlands) och även i Italien, och visst, mozarellan är godare där, men generellt är det ändå sant att mozarella är ganska smaklöst.
Citera
2007-05-13, 23:04
Medlem
attackks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Alltså jag har käkat mozarella på många ställen i världen (besöker alltid italienska ställen när jag är utomlands) och även i Italien, och visst, mozarellan är godare där, men generellt är det ändå sant att mozarella är ganska smaklöst.

Agreed.. Men det är gott !
Citera
2007-05-13, 23:05
Medlem
HonkenLarssons avatar
Har också funderat över det. Jag anser att den är värdelös i matlagning som smaksättare eftersom den är som du konstaterat smaklös, Däremot är den fin att smälta och den kommer helt till sin rätt om man blandar ut den med en annan ost.

Smaksättare - Nej
Konsistens (smält) - Ja!
Citera
2007-05-14, 00:34
Bannlyst
Det är ju i princip en färskost, noll lagring = noll smak, nästan i alla fall.
Citera
2007-05-14, 00:37
Bannlyst
Mozarellan är inte till för att smaksätta, mozarellan är till för att smaksättas!
Citera
2007-05-14, 01:00
Medlem
Mysonoxens avatar
Kör den med lite tomater, basilika och svartpeppar så har du "a marriage made in heaven", jag vet ingen som bara käkar mozzarella rakt av...

Riktig ost på buffelmjölk är givetvis bättre än kovarianten. Det är små fina, subtila smaker här.

Vill man ha mer "klös" finns ju allt från Stilton och Roquefort till våra utmärkta Västerbotten och lagrad Grevé.
Citera
2007-05-14, 01:04
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Kör den med lite tomater, basilika och svartpeppar så har du "a marriage made in heaven", jag vet ingen som bara käkar mozzarella rakt av...

Å ringla lite god olivolja över den samt aningens flingsalt...mmm!!
Citera
2007-05-14, 01:08
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen

Wow, vilken kombination! Påminner dock aningen mycket om Caprese

Så smaklösheten beror alltså på lagringen? Okej, då vet jag det... tack för svaret!

EDIT: Så smaklösheten beror på att det är en färskost, och färskostar kan man inte lagra? Okej!
Mozzarella stavas det, just det ja... två Z... tack för påminnelsen!
Citera
2007-05-14, 01:17
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Wow, vilken kombination! Påminner dock aningen mycket om Caprese

Så smaklösheten beror alltså på lagringen? Okej, då vet jag det... tack för svaret!

Det sa jag inte! Jag påpekade att det finns ostar med betydligt mer smak. Lagring av en färskost är ju en rabiat föreställning, den är avsedd att konsumeras i det skick den är.

Vissa ostar har betydligt mindre smak än andra och det skall så vara.
Citera
2007-05-14, 01:34
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Å ringla lite god olivolja över den samt aningens flingsalt...mmm!!

Funkar perfekt, men kanske är den lite för simpel för de som ska leka putslustiga men inte ens kan stava till namnet på osten i fråga

Men jag köper det rakt av. Det finns ju fler användningsområden, men ofta är det less is more som gäller Här är i.a.f. lite info från producentföreningen.

http://www.mozzarelladibufala.org/allestimento.htm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in