2007-05-14, 01:58
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Mozzarella stavas det, just det ja... två Z... tack för påminnelsen!

No hard feelings OK, men i mat är det ofta kombinationen som gör det.
Ingen kan väl säga exakt att smör smakar något, men den fyller sin funktion som bas för olika rätter, liksom mozzarellan gör.

Vad mozzarella innehåller ser du bl.a. i länken jag postade ovan och det ger klara ledtrådar till din fråga, och ingen har rätt eller fel angående sin egen smak. Jag dejtade en gång en tjej som tyckte att hushållsost var för stark ( ) men hon har lika mycket rätt som du, jag och alla andra till sin uppfattning, även om vi kanske inte kan förstå varandra ibland
Citera
2007-05-14, 02:11
Medlem
woofers avatar
Mozarella anekdot:

Citat:
Jag och en polare var på väg till ostdisken i en större affär för att köpa just mozarella. Nästan framme vid disken så frågar jag honnom om vi kanske skulle prova euroshopers mozarella (sa detta med mycket ironi i rösten) och vi brister ut i ett lättare hånskratt. Samtidigt så står det en kille och håller i just ett paket mozarella från euroshoper och är på väg att lägga det i sin korg. Han tittar på och ser ut att skämmas lite. Han frågar då om vi tycker att det vore dumt av honnom att köpa euroshoper. Vi spyr lite galla över euroshoper och förklarar skillnaden mellan kvalité och euroshoper. Vi visar honnom sedan ett påse med buffelmozarella som vi varmt rekommenderar. Det slutar med att han tar buffelmozarellan ser nöjd ut och går därifrån.

Det känns bra att kunna stötta sina medmänniskor i dom svåra val som faktiskt kan uppstå i en ostdisk

Jag tycker att riktig mozarella är fantastiskt gott i sig själv men det går även att göra mycket gott med den som bas. Testa att marinera den i olivolja, finhackade soltorkade tomater, svartpeppar och lite vitlök. Detta blir fantastiskt gott att ha i tex en baugett.
Citera
2007-05-14, 02:13
Medlem
snapcases avatar
Mozzarella smakar som mest när man avnjuter den till en klassisk film från 50-talet. Jag kan rekommendera The searchers med John Wayne som en äkta smakförhöjare
Mozzarella är en underlig ost då den tycks tappa smak för varje dum actionrulle man loggar på IMDB. Skitskum ost
Citera
2007-05-14, 02:23
Medlem
marcarolos avatar
Mozzarellaostar från delikatessbutiken är oftast goda och har betydligt mer smak.
Mozzarellaostar från snabbköpet smakar oftast knappt någonting.

Som sagt så kan man sätta piff på även den mest smaklösa mozzarellan genom att äta med tomater och krydda med en god olivolja samt peppar eller ännu hellre peperoncino (torkade chilifrukter)

Mozzarella di bufala är en riktig delikatess och kostar också därefter.
Citera
2007-05-14, 02:26
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Mozzarellaostar från delikatessbutiken är oftast goda och har betydligt mer smak.
Mozzarellaostar från snabbköpet smakar oftast knappt någonting.

Som sagt så kan man sätta piff på även den mest smaklösa mozzarellan genom att äta med tomater och krydda med en god olivolja samt peppar eller ännu hellre peperoncino (torkade chilifrukter)

Mozzarella di bufala är en riktig delikatess och kostar också därefter.

I dom välsorterade snabbköpen så finns det oftast riktigt buffelmozarella. Inget snack om att det så klart finns ännu bättre saker i en delikatessbutik men snabbköpen ska inte underskattas.
Citera
2007-05-14, 12:18
Medlem
davidoffs avatar
Bra mozarella smalter i munnen och ar extremt god
Citera
2007-05-14, 12:43
Medlem
locmans avatar
mozzarella är inte direkt till för att höja smaken som en ingrediens i något utan mer en delikatess som skall stärkas med andra smaker ex tomat, pesto, basilika, oliv, kryddor mm... funkar dock väldigt bra till pizza pga konsistensen när den smälter....
Citera
2007-05-14, 15:42
Medlem
Revenues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Mozarella anekdot:

Jag tycker att riktig mozarella är fantastiskt gott i sig själv men det går även att göra mycket gott med den som bas. Testa att marinera den i olivolja, finhackade soltorkade tomater, svartpeppar och lite vitlök. Detta blir fantastiskt gott att ha i tex en baugett.
Mozzarella är väl antagligen världens mest överskattade ost.
Citera
2007-05-14, 18:03
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revenue
Mozzarella är väl antagligen världens mest överskattade ost.

Alla tycker vi om olika saker. Jag tycker att mozarella är väldigt gott både som den är och som del i någon lämplig rätt.
Citera
2007-05-14, 18:16
Medlem
Revenues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Alla tycker vi om olika saker. Jag tycker att mozarella är väldigt gott både som den är och som del i någon lämplig rätt.

Visst är det så, men ingen tycker väl egentligen om mozzarella endast, har aldrig sett någon som gör det. Det förefaller sig vara väldigt hippt just nu med medelhavsmat, och visst mycket av deras mat är god men mozzarellan är som sagt bara hipp.

T. ex på pizza, det blir bara som gummi. En perfekt ostblandning till pizzan är 50/50 västerbottenost och gräddost btw.
Citera
2007-05-14, 21:19
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revenue
Visst är det så, men ingen tycker väl egentligen om mozzarella endast, har aldrig sett någon som gör det. Det förefaller sig vara väldigt hippt just nu med medelhavsmat, och visst mycket av deras mat är god men mozzarellan är som sagt bara hipp.

T. ex på pizza, det blir bara som gummi. En perfekt ostblandning till pizzan är 50/50 västerbottenost och gräddost btw.

Jo riktigt mozarella har en speciell och god smak faktiskt jag lovar Västerbottenost och pizza fungerar mycket bra själv brukar jag då blanda den med just mozarella och även lite fetaost.
Citera
2007-05-14, 21:46
Medlem
polyesterpams avatar
Fan heller att mozzarella är smaklös ost! Har ni grovsnusat bort smaklökarna eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in