Citat:
Ursprungligen postat av OneUp
Det här är intressant. Jag anser att det speciella med dubstep finns just inom de stilar som du räknar upp, och det är de som jag främst lyssnar på. Jag tycker om "in your face"-känslan och de "melodier" som den wobblande basen skapar. Nu är jag dock inte överdrivet inlyssnad på andra stilar, men de andra varianter som jag har hört låter så slätstrukna på något sätt. Ungefär som en slags DnB light. Ge gärna exempel på andra stilar.
Jomen, det är faktiskt intressant. Fenomenet förekommer ju ofta i andra genrer inom musik också, skulle jag vilja påstå. Visst tycker jag också om "in your face"-känslan, men för mig handlar det mer om att man blir trött på att alltid höra samma saker produceras från flera olika artister. T.ex Rottun Recordings, skivbolaget som drivs av Excision, där bland annat Datsik, Downlink, Liquid Stranger och Ajapai ligger. I princip alla de artisterna har exakt likadant sound, i alla sina låtar. De flesta av dem är tydligt influerade av metal och därför blir deras stil därefter - riktigt hårt, riktigt tungt och aldrig någon lugn stund i princip. Visst, jag förstår att de själva gillar det de gör och därför fortsätter gräva ner sig djupare i samma grop, men jag personligen börjar mer och mer tröttna på dessa artister då jag helt enkelt inte gillar det soundet längre.
Det finns ju dock helt klart producenter som är väldigt "hard-hitting" fast som ändå känns mer unika eller vad man ska säga, som utvecklas mer och mer och som provar på nya grejer.
gObbo är mer insatt än mig i andra stilar av dubstep-scenen, jag är fortfarande i stadiet där jag försöker hitta vad jag själv gillar och vad som tilltalar mig.
.
. Men som sagt, agree to disagree, jag förknippar inte heller den texten med filthy. Snuskig text är det, men inte på ett "äckligt" sätt, mer sexuellt. Här är en text som jag tycker är filthy: