Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Haha, jag räknade med och hoppades att jag skulle få den kommentaren. Vad jag menar med filthy är när man hör den låten så ser jag en gammal gubbe som står utanför en kvinnas fönster mitt i natten och kollar in henne när hon byter om. Lyssna på texten "you look so pretty, so sexy, look at your hair, i want to stare" med pitchshiftad sång och lite stön. Om det inte är snuskigt så vet jag inte vad. Dessutom är basen så tung och inkräktande i låten att man kan inte annat än kalla den snuskig.
Då hänger jag med i ditt resonemang

. Men som sagt, agree to disagree, jag förknippar inte heller den texten med filthy. Snuskig text är det, men inte på ett "äckligt" sätt, mer sexuellt. Här är en text som jag tycker är filthy:
http://www.youtube.com/watch?v=reHGIYHAR2Q
Tyngden i basen kan jag hålla med om, men den är inte tillräckligt utmärkande för att vara filthy imo, det är för lite mellanregister och diskant.
Citat:
Ursprungligen postat av GrimFaust
Dock tror jag de flesta som "precis hört talas om dubstep" har haft sin inkörsport genom just hype-, bro- och filthstep-stilarna. Jag hade det och tycker fortfarande mycket av det är gött, även om jag börjar tröttna rättså rejält nu när man hör att det faktiskt finns intressantare stilar och artister. Men vissa låtar med Datsik, Excision, Flux Pavilion osv. kommer jag fortfarande tillbaka till, även om jag själv märker att jag, mer och mer, börjar luta mer åt den "mer musikaliska" sidan av genren.
Det här är intressant. Jag anser att det speciella med dubstep finns just inom de stilar som du räknar upp, och det är de som jag främst lyssnar på. Jag tycker om "in your face"-känslan och de "melodier" som den wobblande basen skapar. Nu är jag dock inte överdrivet inlyssnad på andra stilar, men de andra varianter som jag har hört låter så slätstrukna på något sätt. Ungefär som en slags DnB light. Ge gärna exempel på andra stilar.
Jag har btw sett en liknande utveckling inom hardstylen, där det mest var de tydliga melodierna som lockade mig, nu har den dragit mer åt den omelodiösa hardcoren som den "insatta" publiken verkar föredra.