2011-03-09, 17:29
Medlem
GrimFausts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneUp
Filthy? Det där är bland det sista som jag skulle klassa som filthy...
Det HÄR däremot:
Konichi - Creatures
http://www.youtube.com/watch?v=PAlwWQkxukk

Vad är det som är "filthy" med den låten enligt dig? Låter som ett soundtrack till något trippat barnprogram från 70-talet.
Citera
2011-03-09, 17:36
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrimFaust
Vad är det som är "filthy" med den låten enligt dig? Låter som ett soundtrack till något trippat barnprogram från 70-talet.
Jag har inte sagt att det är bra, men filthy innebär att det låter smutsigt, elakt och är ofta synonymt med mycket distortion.
Här har du fler exempel: http://www.youtube.com/watch?v=U0aflkhpbsk
Citera
2011-03-09, 18:17
Medlem
GrimFausts avatar
Citat:
Jag har inte sagt att det är bra, men filthy innebär att det låter smutsigt, elakt och är ofta synonymt med mycket distortion.
Här har du fler exempel: http://www.youtube.com/watch?v=U0aflkhpbsk

Jag vet mycket väl vad filthy innebär, det frågade jag inte om. Det jag menar är att jag personligen inte lyckas hitta de preferenserna i låten du länkade. Aja, let's agree to disagree.
Citera
2011-03-09, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ztlohnierb
Vad jag förstår så vill han ha mer musik och mindre bas. Haka inte upp dig på hans ordval för han visste inte hur han skulle förklara. James Blake - limit to your love är ett bra exempel på en dryg låt med bara en basgång som rullar, precis det han inte ville ha.

Behöver kanske inte rekommendera en av James poplåtar precis. Hans verk som gjordes före hans LP är riktigt tunga med melodi och ingen wobblebas, fast den har ju så klart bas i sig. Det är ju basen man vill åt när man lyssnar på dubstep. Man ska känna ljudet i kroppen och knoppen så att säga och det gör man jävligt bra med dubstep, basen på ett bra system ska kännas i varje lem!
Citera
2011-03-09, 18:45
Medlem
64550.s avatar
Citat:
Det HÄR däremot:
Konichi - Creatures

Ha låter som två robotar argumenterar
Citera
2011-03-09, 18:54
Medlem
Citat:
Det HÄR däremot:
Konichi - Creatures

Iofs mer åt drumstephållet, men ville bara illustrera smutsigheten. Söker dessutom mer låtar som den, dvs av den mer aggressiva typen.

Sen vill jag slå ett slag för denna godbit:

Stenchman - The Number One
http://www.youtube.com/watch?v=dnq1bLEk8ag

Haha, jag räknade med och hoppades att jag skulle få den kommentaren. Vad jag menar med filthy är när man hör den låten så ser jag en gammal gubbe som står utanför en kvinnas fönster mitt i natten och kollar in henne när hon byter om. Lyssna på texten "you look so pretty, so sexy, look at your hair, i want to stare" med pitchshiftad sång och lite stön. Om det inte är snuskigt så vet jag inte vad. Dessutom är basen så tung och inkräktande i låten att man kan inte annat än kalla den snuskig.
Citera
2011-03-09, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 64550.
Ha låter som två robotar argumenterar

Mycket av den musik som länkas här låter som robotfjärtar. Detta tycker jag är synd för att det finns så mycket olika musikstilar inom dubstepen eller basmusik för den delen. Kan tänka mig att någon som precis hört talas om dubstep och är nyfiken på att höra mer kommer in här och kollar rundor och ser bara sådan hypegrejer och sedan tycker det låter som robotdynga. Lite synd tycker jag när det finns så mycket fräsch musik inom denna genren.
Citera
2011-03-09, 20:25
Medlem
GrimFausts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
att någon som precis hört talas om dubstep och är nyfiken på att höra mer kommer in här och kollar rundor och ser bara sådan hypegrejer och sedan tycker det låter som robotdynga. Lite synd tycker jag när det finns så mycket fräsch musik inom denna genren.

Dock tror jag de flesta som "precis hört talas om dubstep" har haft sin inkörsport genom just hype-, bro- och filthstep-stilarna. Jag hade det och tycker fortfarande mycket av det är gött, även om jag börjar tröttna rättså rejält nu när man hör att det faktiskt finns intressantare stilar och artister. Men vissa låtar med Datsik, Excision, Flux Pavilion osv. kommer jag fortfarande tillbaka till, även om jag själv märker att jag, mer och mer, börjar luta mer åt den "mer musikaliska" sidan av genren.
Citera
2011-03-09, 21:26
Medlem
HejAntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Cassius - I Love You So (Skream remix)

http://www.youtube.com/watch?v=j7_jLXUxt18

Borde nog klassas som Drum n Bass om jag nu ska vara en besserwisser (ber om ursäkt.)

Jävla tung låt dock!
Citera
2011-03-09, 23:48
Medlem
nvm, adressen funkade inte.
Senast redigerad av Impailer15 2011-03-10 kl. 00:37.
Citera
2011-03-10, 13:57
Medlem
Citat:
Mycket av den musik som länkas här låter som robotfjärtar. Detta tycker jag är synd för att det finns så mycket olika musikstilar inom dubstepen eller basmusik för den delen. Kan tänka mig att någon som precis hört talas om dubstep och är nyfiken på att höra mer kommer in här och kollar rundor och ser bara sådan hypegrejer och sedan tycker det låter som robotdynga. Lite synd tycker jag när det finns så mycket fräsch musik inom denna genren.

Utan att lägga värderingar i övrigt i det du skrev, men känner mig just som en sån som försöker hitta nån "dubstep för dummies" för att sen utgå därifrån utifrån egen smak..
Nån som kan rekommendera nån form av det?
Tackarr på förhand
Citera
2011-03-10, 14:24
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Haha, jag räknade med och hoppades att jag skulle få den kommentaren. Vad jag menar med filthy är när man hör den låten så ser jag en gammal gubbe som står utanför en kvinnas fönster mitt i natten och kollar in henne när hon byter om. Lyssna på texten "you look so pretty, so sexy, look at your hair, i want to stare" med pitchshiftad sång och lite stön. Om det inte är snuskigt så vet jag inte vad. Dessutom är basen så tung och inkräktande i låten att man kan inte annat än kalla den snuskig.
Då hänger jag med i ditt resonemang . Men som sagt, agree to disagree, jag förknippar inte heller den texten med filthy. Snuskig text är det, men inte på ett "äckligt" sätt, mer sexuellt. Här är en text som jag tycker är filthy: http://www.youtube.com/watch?v=reHGIYHAR2Q

Tyngden i basen kan jag hålla med om, men den är inte tillräckligt utmärkande för att vara filthy imo, det är för lite mellanregister och diskant.

Citat:
Ursprungligen postat av GrimFaust
Dock tror jag de flesta som "precis hört talas om dubstep" har haft sin inkörsport genom just hype-, bro- och filthstep-stilarna. Jag hade det och tycker fortfarande mycket av det är gött, även om jag börjar tröttna rättså rejält nu när man hör att det faktiskt finns intressantare stilar och artister. Men vissa låtar med Datsik, Excision, Flux Pavilion osv. kommer jag fortfarande tillbaka till, även om jag själv märker att jag, mer och mer, börjar luta mer åt den "mer musikaliska" sidan av genren.
Det här är intressant. Jag anser att det speciella med dubstep finns just inom de stilar som du räknar upp, och det är de som jag främst lyssnar på. Jag tycker om "in your face"-känslan och de "melodier" som den wobblande basen skapar. Nu är jag dock inte överdrivet inlyssnad på andra stilar, men de andra varianter som jag har hört låter så slätstrukna på något sätt. Ungefär som en slags DnB light. Ge gärna exempel på andra stilar.

Jag har btw sett en liknande utveckling inom hardstylen, där det mest var de tydliga melodierna som lockade mig, nu har den dragit mer åt den omelodiösa hardcoren som den "insatta" publiken verkar föredra.
Senast redigerad av OneUp 2011-03-10 kl. 14:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in