2007-07-15, 08:06
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NumeroUno
Blev man ju sugen på. Antar att ett bra sätt att se om det finns stöd för all hårdvara i burken är att köra Live CD?

Ja. Fungerar det när du kör live så kan du utgå ifrån att det kommer att fungera när du har installerat det.
Citera
2007-07-15, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot

Det finns inte mycket att välja på i dialogrutan som kommer upp när man ska välja fil att bränna ifrån, men rullgardinsmenyn där man väljer filtyp är ganska viktig att lägga märke till.

En sådan rullgardinsmeny brukar alltid finnas i dialogrutor som kommer upp i Windows när man ska bläddra efter filer. Jag minns inte hur det såg ut i 3.11, men alltsedan Windows 95 så har konceptet varit identiskt. Har du verkligen aldrig tänkt på vad den är till för?

Men va fan är felet på dig!? Fan ja försökte hålla tempramentet så gott jag kunde men likförbannat ska du trigga mig! Kan du lägga av o vara dryg för fan innan ja blir ordentligt irriterad! SÅ jävla bombad är jag inte som du ser ut. DESSUTOM så kan ja svära på att jag vet miljoner andra saker du inte vet ett skvatt om men jag hackar inte på dig för det eller? Vissa är intresserade mer om datorer och OS än andra och därav kan dom lite mer än en medelmåttig inom det ämnet! Men jag kallar inte dig för datanörd eller gör jag?? NEJ! Jag ber om hjälp och tips för att det inte går som det ska!! Och du bara kommer med en spydig fråga till ett inlägg som är näst intill ointressant när ja redan sagt att ja löst det och fått ett annat problem.. och så sluta hacka för att ja INTE är datanörd! Växupp 0:a!

Jag råkar ha ett helt obrukbart vista som ja inte ens kan använda 20 olika rogram på och som dessutom matar mig med virus! DÄRFÖR kan ja inte ha DEEPBURNER / ett VETTIGT nero eller NÅTT annat bra program som bränner ISO-filer! Därför letade jag efter gamla XP men så hittade jag det Bossieman rekomenderade istället.

Och JO ja provade rullgardinen med " *.* "
fick fram filen men när ja skulle öppna stog det "save" istället för "open". så provade ja trycka ändå men då kom det upp ett meddelande om ja ville skriva över filen o då jag inte visste vad som skulle ske så kändes det lite onödvändigt så ja sket i det och installera det på min grannes dator direkt när han kom hem istället. Han tankade nyss deepburner och det tog mig runt 1min o fixa ut ubuntu i iso img på cd, vilken jävel som hellst klarar det med rätt program och felfritt OS.....

Finns ett uttryck som lyder:

Lär dig det kanske du får vänner och inte bara behöver slösa bort din tid framför datorn till att gå folk på nerverna och spela dryg mot dom som vet mindre om något än dig för en gångs skull. knäppskalle!

-
Citera
2007-07-16, 01:40
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimman
Han tankade nyss deepburner och det tog mig runt 1min o fixa ut ubuntu i iso img på cd, vilken jävel som helst klarar det med rätt program och felfritt OS.....

Gött, nu har du en skiva som är korrekt bränd hoppas vi. Testa nu Liveskivan och se om du får igång internet. Återkom sedan.
Citera
2007-07-16, 08:37
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimman
Och JO ja provade rullgardinen med " *.* "
fick fram filen men när ja skulle öppna stog det "save" istället för "open".

Jaha. Det du skrev var att du inte hittade filen. Det är inte lätt att hjälpa någon när han skriver om problem som han inte har haft.

Lycka till. Försök vara mindre otrevlig och otydlig i framtiden så kanske någon annan orkar fortsätta hjälpa dig.
Citera
2007-07-16, 22:55
Medlem
earl_s avatar
Har följt guiden och installerat ubuntu. Men när installationen var klar och jag startade om datorn så stod det "Operativsystemet kan inte startas".
Jag kan starta med skivan till ubuntu, men jag vill ju komma in på installerade.. Och hur ska jag göra för att ta mig in på windows sen också?

edit: Windows och ubuntu är installerade på samma hårddisk men olika partitioner
Citera
2007-07-16, 23:23
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av earl_
Har följt guiden och installerat ubuntu. Men när installationen var klar och jag startade om datorn så stod det "Operativsystemet kan inte startas".

I vilket skede står det så? Det låter som ett felmeddelande från Windows.
Citera
2007-07-16, 23:26
Medlem
earl_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
I vilket skede står det så? Det låter som ett felmeddelande från Windows.

Nästan direkt. Först kommer det upp MSI bios/moderkort blablabla som vanligt, sen står det "Operativsystemet kunde inte starta".
Citera
2007-07-16, 23:50
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av earl_
Nästan direkt. Först kommer det upp MSI bios/moderkort blablabla som vanligt, sen står det "Operativsystemet kunde inte starta".

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224351
Citera
2007-07-18, 16:06
Medlem
lill-mes avatar
Alltså, när jag ska installera. Så står den och tuggar i kanske 30 minuter på att "logga in". Till sist så kommer en ruta upp där det står att gnomer inte kunde ladda de grafiska gränssnitten m.m. Därför fungerar inte allt korrekt, hela processen från att trycka in skivan - att komma till varningmeddelandet tar kanske 1 timma - 1½ timma.

Vad är fel?
CD-läsaren?

Edit:
Har testat bränt .ISO filen 2 ggr, samt testat den i både CD-läsare och DVD/CD-Läsare.
Citera
2007-07-19, 17:45
Medlem
sicnexs avatar
Fick hem min Znote idag och skred genast till verket med att installera ubuntu
Tyvärr kom jag inte speciellt långt..

Jag stoppade först i en 6.10 skiva som sade att något var tok med grafiken och att jag var tvungen att fixa det först.. sure datorn är väldigt ny och 6.10 en gammal upplaga.

Stoppade istället i en 7.04 skiva och bootade då om, får då upp följande felmeddelande:

Kod:
bin/sh can't access tty; job control turned off

Har googlat felkoden och insett att det inte verkar vara så speciellt ovanligt, men då jag är helt färsk på linux har informationen förvirrat mig mer än gett mig lösningar

Jag kommer sitta här och trumma fingrar tills någon skriver något jätteklipskt, letar ogärna upp någon svettig xp-skiva att besudla disken med

Datorn är en Zepto Znote 3215w och har följande spec:

Citat:
Ursprungligen postat av Zepto.se
15.1" WXGA skärm 1280x800
1.50 GHz Intel® Core™2 Duo T5250 667MHz 2MB
Intel® GMA X3000 ajaj?
1GB DDR2 800MHz/PC6400 Ram
80GB 5400rpm. SATA hårddisk
Intel Pro/Wireless 4965AGN
SAMSUNG COMBO 6xx4w/6xx5WD/3xx5W

Något som förvirrar mig är följande skrivet på sidan (som tillkommit efter jag beställde skall tilläggas)
Citat:
Ursprungligen postat av zepto.se
OBS: Denna modell har inte stöd för Windows XP.
Vadfalls? nå jag vill ändå inte ha xp så.

Jag skall i väntan på svar googla runt lite och även prova en kubuntu 7.04 skiva ifall det kan ge någon skillnad (knappast va, det är ju när kärnan skall initsieras det tokar sig?)
Citera
2007-07-19, 17:53
Medlem
bin/sh can't access tty; job control turned off är ett vanligt problem som inte bara gäller ubuntu verkar det som och det verkar som om det kan bero på extremt många fel. Hoppas någon som är bättre än mig kan hjälpa dig.

Edit: Verkar faktiskt som att det bästa alternativet är att välja en annan distrobution än Ubuntu. Testa OpenSuSE eller Gentoo.

Edit2: Här kanske du har din lösning: http://ubuntuforums.org/showpost.php...93&postcount=4
Citera
2007-07-19, 17:56
Medlem
sicnexs avatar
Japp googlar man det får man upp massvis med sidor..

Tilläggas bör att hdd'n alltså är sopren, kan det ha med felaktigt filsystem att göra?

Uppdatering: Håller på och bränner ut en 7.10 pre-alfa skiva för att testa med nu.. Edit: gav ingen skillnad

Skall jag strunta i live-cd och köra med alternative-cd istället?

jag bränner ut på dvd i avsaknad av cd-media bör påpekas, spelar det roll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in