2007-09-16, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av veberödsmannen
Tror inte föräldrarna gjort det. Däremot vill media och omvärlden ha en syndabock - så de går på föräldrarna. En nackdel med DNA analys är att visst - det går inte att bestrida att person x legat på plats y, men det är just den exakthet som gör DNA analys till den farligaste beviskällan. Hur lätt är det t ex inte att "sätta dit" folk genom att placera ut blod, hår, hud.
Sen har vi ju problemet med bilar..säkerligen HAR dottern åkt i föräldrarnas hyrda bil..vore väl konstigt annars. Ju mer exakt man blir i dna analys, desto mer borde man väl lära sig om hur molekyler sprids. Jag kan gå in i en bil en gång, 20 år senare kan man TEORETISKT hitta mitt dna i bilen. Det har spritt sig till varenda molekyl i bilen om man tittar tillräckligt noga - dock finns inte så exakta verktyg än, kommer aldrig att göra. But rest assured - skattebetalarna kommer få betala för utvecklingen av dessa verktyg som aldrig kommer nå fram.
Jag skall poängtera att jag arbetar som så kallad genforskare (jag letar samband i reccesiva gener och sjukdomsalléler) på ett större läkemedelsbolag och jag anser mig i alla fall ha ett hymn om vad jag pratar om.
Men snälla nån, de hittade clumps av hår, alltså hårtestar med hårsäckarna kvar, i bagageutrymmet på en hyrbil som de hyrde flera veckor efter att Madeleine försvann. Detta plus spår av kroppsväskor. Det rör sig alltså inte om några enstaka molekyler.
Citera
2007-09-16, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Om det är Kate McCann som har dödat barnet tycker jag det finns förmildrande omständigheter.
Det finns inga som helst förmildrande omständigheter om någon mördar ett barn, utom när det är frågan om ett "barmhärtighetsmord".
Citera
2007-09-16, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mdc
Jag måste understryka att jag inte är en person som hetsar på straff för allt och inget... jag skulle exempelvis fly landet om dödsstraffet återinfördes, men jag måste ändå säga att mord (vilken "grad" det än klassas som) bör straffas.

Nej, jag har inte barn. Spelar det någon roll?

Ja, det spelar roll eftersom du inte kan veta precis hur jobbiga barn kan vara.

Ni som har barn kan ju tänka hur det skulle vara att hämta hem 3 barn under 4 år från ett ställe där de varit tillfälligt (även tvillingarna tycks ha varit på bamseklubben), ge dem mat, byta blöjor, tvätta dem, få på dem nattkläder, om ungarna är griniga och motsträviga och hittar på allt de kan för att jävlas, som barn kan göra.

Hur mycket får man sova om nätterna om man har tvillingar? Hur mycket uppdämd trötthet sedan åratal tillbaka kan en förälder bära på?

Paret McCann borde ha semestrat ensamma med barnen, inte tillsammans med vänner, och bara siktat på att göra ingenting under semestern.
Citera
2007-09-16, 02:05
Medlem
Citat:
Hur mycket uppdämd trötthet sedan åratal tillbaka kan en förälder bära på?
Precis så mycket som det krävs. Det finns inga förmildrande omständigheter. Absolut inga.
Citera
2007-09-16, 02:06
Medlem
Misters avatar
Citat:

Ni som har barn kan ju tänka hur det skulle vara att hämta hem 3 barn under 4 år från ett ställe där de varit tillfälligt (även tvillingarna tycks ha varit på bamseklubben), ge dem mat, byta blöjor, tvätta dem, få på dem nattkläder, om ungarna är griniga och motsträviga och hittar på allt de kan för att jävlas, som barn kan göra.

Hur mycket får man sova om nätterna om man har tvillingar? Hur mycket uppdämd trötthet sedan åratal tillbaka kan en förälder bära på?

Paret McCann borde ha semestrat ensamma med barnen, inte tillsammans med vänner, och bara siktat på att göra ingenting under semestern.

Så vännerna skulle inte kunna vara en avlastning och några som skulle kunna hjälpa till med barnen?
Göra "ingenting" med tre barn, vad innebär det i praktiken?
Citera
2007-09-16, 02:20
Bannlyst
Citat:

DU kanske tycker att det spelar roll, men tro det eller ej, barnlösa kan också avgöra vad som är rätt enligt moral och lag. Jag har dessutom syskon som är 14 år yngre så jag vet hur jobbiga barn kan vara. Precis som jag säkert var själv.

Du har fel*; dödar man sitt barn (oavsett om det är menat eller ej) så ska man straffas.

* Inga källor på detta men jag gissar på att majoriteten av jordens befolkning håller med.
Citera
2007-09-16, 03:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mdc

Du har fel*; dödar man sitt barn (oavsett om det är menat eller ej) så ska man straffas.
Helt klart håller med
Citera
2007-09-16, 08:35
Medlem
moneysisters avatar
Jag förstår vad du menar

men det finns inga förmildrande omständigheter i så fall, det är deras
dåliga prioriteringar, och här fanns det absolut eknomisk möjlighet
att anlita en barnflicka som kunde avlasta dom.

Citat:

Citera
2007-09-16, 09:30
Medlem
hondjävuls avatar
Citat:
Jag korrigerar mig. Jag tycker att om man oavsiktligt har dödat sitt barn i ett tillstånd av övermäktig press (har du barn?) så är det ett tillräckligt straff att få leva med vetskapen om att man har dödat sitt barn.

Det låter ju fint men hur bevisar man att man dödade barnet oavsiktligt? Hur många rubbade föräldrar skulle då inte ta chansen att göra sig av med jobbiga barn helt ostraffat?

Men, vad vet jag? Jag har ju inga egna barn så jag är väl inte berättigad till en åsikt i frågan.
Citera
2007-09-16, 11:10
Medlem
Många föräldrar har tidvis önskat slänga ut sina barn genom fönstret. En försvinnande liten andel gör det faktiskt.

Det finns så klart starka instinktiva spärrar mot att döda sina egna barn, en överlevnadsfråga eftersom annars få barn skulle överleva spädbarnstiden som kan vara extremt påfrestande för föräldrar, särskilt mammor, och särskilt i ett modernt samhälle där kvinnor dessutom förväntas vara högpresterande på andra områden.

Men någonstans kanske någon estremt uttröttad mamma går över gränsen.
Citera
2007-09-16, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moneysister
men det finns inga förmildrande omständigheter i så fall, det är deras
dåliga prioriteringar, och här fanns det absolut eknomisk möjlighet
att anlita en barnflicka som kunde avlasta dom.

Ja, jag tycker ju att de borde ha haft heltidshjälp. Och kanske stannat hemma i trädgården under semestern medan barnen var riktigt små.
Citera
2007-09-16, 11:18
Medlem
moneysisters avatar
Men

den profilen har jag svårt att få ihop med just detta fall.

De har barn som kommit till vad jag förstår genom provrörsbef,
att få tvillingar är ingen överaskning då man befr, flera ägg.
De borde rimligen förstå vad de ger sig in i.

De har kapital för att anlita en barnflicka, de har vänner och stor
släkt och gudmödrar som verkar väldigt angagerade i barnen.

Samma dag maddie försvann var alla barnen på någon form av
kids club. De fanns även baby sitting service att tillgå på hotellet.

Den bild/ profil du målar upp har jag svårt att se att just den här
familjen skulle drabbats utav.

Citat:
Många föräldrar har tidvis önskat slänga ut sina barn genom fönstret. En försvinnande liten andel gör det faktiskt.

Det finns så klart starka instinktiva spärrar mot att döda sina egna barn, en överlevnadsfråga eftersom annars få barn skulle överleva spädbarnstiden som kan vara extremt påfrestande för föräldrar, särskilt mammor, och särskilt i ett modernt samhälle där kvinnor dessutom förväntas vara högpresterande på andra områden.

Men någonstans kanske någon estremt uttröttad mamma går över gränsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in