Citat:
Ursprungligen postat av
JSelwyn
Det här kommer inte alls som någon överraskning och om jag hade fått styra och ställa samt att sunt förnuft/logik hade fått råda så skulle man inte ha dragit igång denna mastodont utredning med tanke på hur föräldrarna och/eller övriga Tapas-gänget motarbetat polisen. Oavsett utgången så är det fortfarande ett mysterium hur föräldrarna kunnat få styra denna utredning. Som det nämns som så många gånger förr i denna tråd, normala (vad man kan förvänta sig) föräldrar som verkligen vill veta vad som hänt sitt barn agerar bara inte på detta viset. Att sen inte de engelska myndigheterna SY och ända upp till PM förstått detta är nästan det ett en minst lika stor skandal.
Kom ihåg i oktober 2013 när Operation Grange kom upp med alla dessa "misstänkta" (folk o rövare) och teorierna som åtföljdes om varför de var misstänkta/Person of Interest, ja, då var det färdigt. SY var verkligen ute o cyklade. Som nämns i ovanstående artikel, så har SY m.fl. inte för utredningen en yard från där Madeleine förolyckades i händerna på sina föräldrar. För något annat scenario är synnerligen svårt att se och ej heller har det framkommit något annat som kan få en att tro att hon verkligen blev kidnappad/bortförd den där kvällen/veckan.
Jag har varit inne på tidigare att man skulle ta in en tredje part som tittade på detta "försvinnande". Men med tanke på den historia som finns samt föräldrarnas trilskande så är det nog få utomstående som vill ta denna utredning ens med tång, så länge den inte får göras by the book.
De enda som kan ändra på historien samt föra utredningen framåt är de båda föräldrarna och inga andra. Gillar inte att peka ut folk until proven guilty...men har inget val.
För att få lite perspektiv så ser det ut så här för Scotland Yard.
*Genomgång av hela utredningsmaterialet samt de uppgifter som lämnats av andra utländska myndigheter, totalt 40,000 dokument.
*60 personer av speciellt intresse
*1338 utfrågningar
*560 uppföljningar av information.
*Utrett 650 kända sexbrottslingar som teoretiskt skulle kunna kopplas till fallet.
*Utrett 8685 st "iakttagelser" av Madeleine världen runt.
*200 mail per vecka i snitt har inkommit.
*Undersökt 10,000 mobil aktiviteter.
*Gått igenom mobildata från 31 länder.
*Utfört diverse förhör i Portugal av möjligt "misstänkta"
Summa: Tillbaka på ruta ett.
Vi får se vad dom kommer fram till i höst,troligtvis ingenting men jag tänker inte döma ut dom helt och hållet förrän vi får se om det blir en Whitewash eller ej.
Själv har jag ganska klart för mig varför de inte kommit någonstans, eller som Gerry McCann själv sa vid en intervju, "Confusion is good".