2014-05-06, 20:52
Medlem
Det känns ju spontant inte troligt att någon inte letat efter färsk uppgrävd jord på denna ödetomt dagarna- och veckorna efter försvinnandet. Tomten ligger ju granne med 5a och borde rimligen varit det mest eftersökta stället när misstankarna om att något annat än en bortföring skett?

Sedan undrar jag om det verkligen går att med sådan precision analysera telefonsignalerna i efterhand? Det ser ju ut att bara röra sig om några 10-tals meter från lägenheten till ödetomten.
Citera
2014-05-06, 22:37
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbkjohan
Det känns ju spontant inte troligt att någon inte letat efter färsk uppgrävd jord på denna ödetomt dagarna- och veckorna efter försvinnandet. Tomten ligger ju granne med 5a och borde rimligen varit det mest eftersökta stället när misstankarna om att något annat än en bortföring skett?

Sedan undrar jag om det verkligen går att med sådan precision analysera telefonsignalerna i efterhand? Det ser ju ut att bara röra sig om några 10-tals meter från lägenheten till ödetomten.
Det behöver inte vara kroppen dom ska leta efter vid den platsen,kan exempelvis vara sop/plastpåsar med handdukar/trasor som användes för att torka upp golvet,eller för den delen,kläder.

Angående precisering av mobiltelefoni så har jag ställt frågan till en expert på trådlös kommunikation vid GCHQ.
Återkommer.

Edit: Här är svaren jag fick:

Basically, a phone w GPS can be pinpointed by satellite.
I do recall that David Payne, suspected to be paedophile, had a very fancy mobile (for those days).
i.e. primitive, cheap, can only be tracked by its pings with antennae as you travel, or as it sits
and even then not very accurate. I don't think PT's systems had enough towers to achieve triangulation on McCann+Murat mobiles.

if connecting w 1 tower, useless. 2 towers, you might get a crossing of lines of direction. You need 3 towers to triangulate
Senast redigerad av 2big4you 2014-05-06 kl. 23:14.
Citera
2014-05-06, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
De hade kanske bråttom? Men de fraktade troligen kroppen i bilen eftersom hundarna hittade spår, så kroppen borde ligga längre bort.

Tack för referatet från sändningen. Jag hoppas på mer utförligt transkript så småningom.

Jag är skeptisk till mycket i den här tråden. Men särskilt att de skulle fraktat bort den döda förmultnande kroppen flera veckor senare
Var i hela fridens namn skulle de förvarat henne tills dess utan att väcka uppmärksamhet på grund odörer?? Hotelllägenhetens kylskap?? Och hur skulle de sedan fått in ett luktande lik i en bil obemärkt?
Citera
2014-05-07, 07:23
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Jag är skeptisk till mycket i den här tråden. Men särskilt att de skulle fraktat bort den döda förmultnande kroppen flera veckor senare
Var i hela fridens namn skulle de förvarat henne tills dess utan att väcka uppmärksamhet på grund odörer?? Hotelllägenhetens kylskap?? Och hur skulle de sedan fått in ett luktande lik i en bil obemärkt?
Titta på den här filmen från 03:30,här pratar dom bagageutrymmet på bilen och det medverkar även ett vittne som såg att bilen stod på vädring dag och natt.McCanns sa att dom fraktat räkor och kött i bagageutrymmet,därav lukten.
Vet inte vad jag är mest skeptisk till.
http://youtube.com/watch?v=T4Ea8TLvuWE
Citera
2014-05-07, 07:40
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Titta på den här filmen från 03:30,här pratar dom bagageutrymmet på bilen och det medverkar även ett vittne som såg att bilen stod på vädring dag och natt.McCanns sa att dom fraktat räkor och kött i bagageutrymmet,därav lukten.

Det göra påståenden i den videon, men varför håller du dessa som fakta? Vem förutom den här konspiratören har visat att mannen åkte ner till Triangeln?
Citera
2014-05-07, 09:23
Medlem
Citat:

Var hittar man uppgifterna om att mccanns påstått sig fraktat räkor och kött? Är det första eller andrahandsuppgifter?

Sedan undrar jag, var fasiken skulle de förvarat den döda flickans kropp under flera veckor utan att väcka uppmärksamhet och bli röjda?? Jag menar, en flera veckor gammal död kropp är långt inne i föruttnelseprocessen och stinker. Någon skulle ha noterat med säkerhet. Om de inte grävde ner kroppen tillfälligt. Men att sedan gräva upp kroppen igen och behöva hantera sin föruttnade döda dotter. Det krävs en jävla psykopatförälder för att klara av det rent känslomässigt.

Påstår inte att du har fel. Men för mig krävs det lite mer bevis än rena spekulationerna för att jag ska tro på det.

Sedan undrar jag över det där med dödshjälpen. Det kallas för dödshjälp när någon osjälviskt hjälper en annan sjuk person att dö. Det krävs att sjukdomen är allvarlig, obotlig samt orsakar stort lidande för den drabbade. Om man bortser från att dödshjälp är olagligt (!) i både portugal och england så finns det inte heller något som tyder på att flickan skulle varit drabbad av en allvarlig obotlig sjukdom som orsakar extremt mycket lidande.

Då är det en annan sak om föräldrarna haft ihjäl flickan av rent egoistiska skäl på grund av sjukdom. Att hon varit för jobbig med sin sjukdom. Men det kallas rätt och slätt för mord (vilket det andra också gör så länge det inte sker på en laglig dödsklinik i schweiz).
Citera
2014-05-07, 11:02
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Var hittar man uppgifterna om att mccanns påstått sig fraktat räkor och kött? Är det första eller andrahandsuppgifter?

Sedan undrar jag, var fasiken skulle de förvarat den döda flickans kropp under flera veckor utan att väcka uppmärksamhet och bli röjda?? Jag menar, en flera veckor gammal död kropp är långt inne i föruttnelseprocessen och stinker. Någon skulle ha noterat med säkerhet. Om de inte grävde ner kroppen tillfälligt. Men att sedan gräva upp kroppen igen och behöva hantera sin föruttnade döda dotter. Det krävs en jävla psykopatförälder för att klara av det rent känslomässigt.

Påstår inte att du har fel. Men för mig krävs det lite mer bevis än rena spekulationerna för att jag ska tro på det.

Sedan undrar jag över det där med dödshjälpen. Det kallas för dödshjälp när någon osjälviskt hjälper en annan sjuk person att dö. Det krävs att sjukdomen är allvarlig, obotlig samt orsakar stort lidande för den drabbade. Om man bortser från att dödshjälp är olagligt (!) i både portugal och england så finns det inte heller något som tyder på att flickan skulle varit drabbad av en allvarlig obotlig sjukdom som orsakar extremt mycket lidande.

Då är det en annan sak om föräldrarna haft ihjäl flickan av rent egoistiska skäl på grund av sjukdom. Att hon varit för jobbig med sin sjukdom. Men det kallas rätt och slätt för mord (vilket det andra också gör så länge det inte sker på en laglig dödsklinik i schweiz).

Precis. Jag tycker om att läsa alternativa förklaringar och konspirationsteorier, men då ska de också ha substans. Så fort konspirationsteoretikerna börjar länka till hemmagjorda videos utan källhänvisning, så blir jag direkt skeptisk.
Citera
2014-05-07, 11:30
Medlem
2big4yous avatar
Citat:

Angående bilen kan du börja med att läsa polisutredningen,här exempelvis.
http://www.mccannpjfiles.co.uk/PJ/59-DA-27.htm
.
Finns även förhör med McCanns där dom förklarar vätskan och lukten i bagageutrymmet
Krävs mer än så?
Från 3:30 i filmen så är det Amaral som pratar,det inslaget kommer från Portugisisk TV.
Vem är det som har bättre kunskap än han och förklara fallet?
Om du läst hans bok så är han säker på att kroppen frysts ner och det är under bilfärden som den börjat tinat upp och därav vätskan i bagageutrymme,det är iaf vad Amaral har kommit fram till.
Citera
2014-05-07, 11:37
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Precis. Jag tycker om att läsa alternativa förklaringar och konspirationsteorier, men då ska de också ha substans. Så fort konspirationsteoretikerna börjar länka till hemmagjorda videos utan källhänvisning, så blir jag direkt skeptisk.
Det var inslaget med Amaral jag syftade på och ingenting annat.
Men jag är ganska säker på att TM kallar både han och PJ för konspirationsteoretiker.

För den som är intresserad så finns nu även de två platserna vid stranden utmärkta.
http://www.servimg.com/image_preview.php?i=12&u=18114514

Fler bilder.
http://www.servimg.com/image_preview.php?i=81&u=18459767
Senast redigerad av 2big4you 2014-05-07 kl. 12:06.
Citera
2014-05-07, 21:32
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Duger Portugals största tidning,"Correio da Manhã"?

Översatt till engelska:
C.M -In your opinion what happened to the body?
Goncalo Amaral - Everything pointed to the fact that the body, after being stored in one location, was moved by car, twenty some days later. From the evidence found in the car, she has to have been transported there.

C.M -How can you be so sure of that?
Goncalo Amaral- For that kind of fluid, we police and experts say that the corpse was frozen or preserved by cold and be placed in the trunk, with the heat some of the ice melted. In a curve, for example,something dropped over the right side wheel.
Can say is speculation, but it is the only way to explain what happened there."

Original:
http://www.cmjornal.xl.pt/noticia.aspx?contentid=A97B8062-0810-490E-8D61-7B7F697F3503&channelid=00000181-0000-0000-0000-000000000181
Citera
2014-05-08, 12:51
Medlem
Citat:
Det behöver inte vara kroppen dom ska leta efter vid den platsen,kan exempelvis vara sop/plastpåsar med handdukar/trasor som användes för att torka upp golvet,eller för den delen,kläder.

Om något användes för att torka golvet så måste det finnas spår i förundersökningen från detta eftersom att en upptorkning av blod, vatten eller vilken form av vätska som helst, från ett golv, syns väldigt väl om det inte har gjorts överallt så att hela golvet är lika rent.

Men visst är det spännande att de ska gräva. Det måste vara någonting väldigt konkret som får polisen att vilja undersöka just dessa områden. Samtidigt talar det emot att någon insatt har "skvallrat" eftersom att dom gräver på tre ställen istället för ett, om det nu inte är så att det finns tillhörigheter på tre olika ställen (mindre sannolikt).
Citera
2014-05-08, 21:05
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Om något användes för att torka golvet så måste det finnas spår i förundersökningen från detta eftersom att en upptorkning av blod, vatten eller vilken form av vätska som helst, från ett golv, syns väldigt väl om det inte har gjorts överallt så att hela golvet är lika rent.

Men visst är det spännande att de ska gräva. Det måste vara någonting väldigt konkret som får polisen att vilja undersöka just dessa områden. Samtidigt talar det emot att någon insatt har "skvallrat" eftersom att dom gräver på tre ställen istället för ett, om det nu inte är så att det finns tillhörigheter på tre olika ställen (mindre sannolikt).

Så här sa Amaral: ‘I think someone discovered the body, concealed it, cleaned everything up, and moved the sofa.’
Men även om det inte är just det dom letar efter nu så saknas det en del saker,bla den rosa filten som syns på denna bild som PJ tog natten den 4 Maj.
http://www.mccannfiles.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/maddiesblanket.jpg
Amaral misstänkte att den användes och försvann vid en "begravnings ceremoni" vid kapellet i Pdl.
Grävning ska ske omkring kapellet,men vad dom specifikt letar efter vet vi inte.
Varför dom ska gräva på dessa platser har blivit officiellt av MET,det handlar om "uppgifter som PJ fått fram under de senaste 7 åren".
Lite luddigt kanske med tanke på att PJ´s utredning har varit stängd från 2008-2013.
Inte helt 100 här,men om jag minns rätt,har jag för mig att Amaral var intresserad av någon av dessa platser,men någon grävning där fanns det inte tid för.
Ska kolla om jag finner den informationen igen.

Citat:

Finns även en del att finna om detta i kapitel 16 i Amarals bok.
"I am brought the witness statement of a neighbour, according to whom, the McCanns left their car boot open all the time. For Gerry's brother-in-law, the bad smell was explained by the fact that the McCanns transported their bins in it. As for the blood, it had been left by a piece of meat fallen out of a shopping bag. Kate's cousin explained that the unpleasant smells were due to the little ones' dirty nappies".

Lite andra nyheter från idag.
Sky News krim reporter Martin Brunt rapporterade tidigare idag att Redwood vill förhöra 7 vittnen från kvällen den 3e Maj.

En brittisk expat som bor i pdl tog lite bilder på ett par platser i krokarna där grävning kommer att ske,samtidigt säger han att,runt och i pdl är marken av sten och mycket hård.
(Bakom kyrkogården)
http://s1290.photobucket.com/user/access_guru/media/cemetry_rear_waste_ground_zps77e95c80.jpg.html
http://s1290.photobucket.com/user/access_guru/media/cemetery_rear_corner_way_in_5_zpsbd83be43.jpg.html
http://s1290.photobucket.com/user/access_guru/media/cemetery_rear_waste_ground_2_zpse1ec9655.jpg.html
http://s1290.photobucket.com/user/access_guru/media/cemetery_rear_way_in_1_zpsea042cdb.jpg.html
Senast redigerad av 2big4you 2014-05-08 kl. 21:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in