2013-10-15, 16:04
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uno.Kronkvist
Är inte insatt i fallet särskilt väl så har en fundering. Om man läser här i tråden så finns det ju solklara bevis mot föräldrarna. Liklukt på hotellrum, liklukt i bil de hyrt veckor efter försvinnandet, blodspår, iaktagelser osv.

Med alla dessa bevis, borde inte föräldrarna sitta inspärrade?

Jo, man tycker det.

Utredningen behöver, förutom teknisk bevisning, även kunna påvisa att de misstänkta hade möjlighet att utföra brottet och utesluta att någon annan rimligtvis kan ha utfört det.

Det är nog inga svårigheter att göra detta men då paret är ovilliga att samarbeta med polisen och brittiska myndigheter ställer till det så blir den utredningen svår att göra om inga nya vittnen träder fram eller om något befintligt vittne ändrar sina uppgifter.

Men om kroppen hade hittats hade läget varit helt annat. Nu är det till och med svårt att bevisa att någon ens vållat flickans död, det kan ha varit en olycka.
Citera
2013-10-15, 16:07
Medlem
Det enda jag ser som en möjlighet till dumpning är att Gary sänkte henne i havet med tyngder a la Holger. Men han hade ingen båt.
Vet inte ifall det döks efter henne? Nån kanske kan svara på det.

Och då skulle de inte ha någon liklukt i hyrbilen.

Hade det varit föräldrarna så hade det nog sett ut på följande sätt:

De hade inte varit med på middagen, skyllt kanske på att Kate fick migrän, Kate kanske tog tabletter och sov djupt medan nån "kidnappade" Maddie. Lägenheten hade varit kliniskt ren.
Vette fan vad de skulle ha gjort utav kroppen utan något transportmedel dock...
Citera
2013-10-15, 16:10
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mizzzan
Det är ju dock inte alls fastställt (enl rapporten) att det var Maddies blod.

Så här säger de som gjorde analysen:

Spoiler:
Firstly, here are the last three results you are expecting

An incomplete DNA result was obtained from cellular material on the swab 3a. The swab contained very little information and showed low level indications of DNA from more than one person. However, all of the confirmed DNA components within this result match the corresponding components in the DNA profile of Madeline McCann. LCN DNA profiling is highly sensitive it is not possible to attribute this DNA profile to a particular body fluid.

There is no evidence to support the view that Madeline MCCann contributed DNA to the swab 3B.

A complex LCN DNA result which appeared to have originated from at least three people was obtained from cellular material recovered from the luggage compartment section 286C 2007 CRL10 (2) area 2. Within the DNA profile of Madeline McCann there are 20 DNA components represented by 19 peaks on a chart. At one of the areas of DNA we routinely examine Madeleine has inherited the same DNA component from both parents; this appears therefore as 1 peak rather than 2, hence 19 rather than 20. Of these 19 components 15 are present within the result from this item; there are 37 components in total. There are 37 components because there are at least 3 contributors; but there could be up to five contributors. In my opinion therefore this result is too complex for meaningful interpretation/inclusion.

Why - ...

Well lets look at the question that is being asked

"Is there DNA from Madeline on the swab "

It would be very simple to say "yes" simply because of the number of components within the result that are also in her reference sample.

What we need to consider, as scientists, is whether the match is genuine and legitimate; because Madeline has deposited DNA as a result of being in the car or whether Madeline merely appears to match the result by chance. The individual components in Madeline's profile are not unique to her, it is the specific combination of 19 components that makes her profile unique above all others. Elements of Madeline's profile are also present within the the profiles of many of the scientists here in Birmingham, myself included. it's important to stress that 50% of Madeline's profile will be shared with each parent. It is not possible in a mixture of more than two people, to determine or evaluate which specific DNA components pair with each other. Namely, we cannot separate the components out into 3 individual DNA profiles.

Therefore, we cannot answer the question: is the match genuine or is it a chance match.

The same applies to any result that is quoted as being too complex for meaningful inclusion/interpretation

What questions will we never be able to answer with LCN DNA profiling -

When was the DNA deposited -
How was the DNA deposited -
What body fluid(s) does the DIVA originate from -
Was a crime committed -

These, along with all other results, will be formalised in a final report

Please don't hesitate to contact me if you require any further assistance

Eftersom båda hennes föräldrar kan ha lämnat efter sitt DNA i bilen, samt även andra (det är en hyrbil) så kan det vara av en slump som de får en "match". Hade det bara varit en eller två personers DNA så hade det varit klart. Nu var det MINST 3 personer, möjligen fler. "There are 37 components because there are at least 3 contributors; but there could be up to five "

Läs det portugisiska analysen istället.

De fick 15 träffar av 19. Det skulle i Sverige vara ungefär så pass starkt att man med säkerhet skulle kunna säga att det är Maddes DNA, om det inte är hennes syskon. Tester har gjorts och visat att det inte är hennes syskons DNA.

I England har de bara 10 träffar av 19 för att anse att det är en match, alltså överstiger analysen med råge Englands egna krav. I Portugal duger det dock inte ensamt som bevis, de kräver hela 19 av 19 träffar.

Experterna säger dock att 15 träffar av 19 ger en visshet på 99.9 procent.
Citera
2013-10-15, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj

De fick 15 träffar av 19. Det skulle i Sverige vara ungefär så pass starkt att man med säkerhet skulle kunna säga att det är Maddes DNA, om det inte är hennes syskon. Tester har gjorts och visat att det inte är hennes syskons DNA.

I England har de bara 10 träffar av 19 för att anse att det är en match, alltså överstiger analysen med råge Englands egna krav. I Portugal duger det dock inte ensamt som bevis, de kräver hela 19 av 19 träffar.

Mjo men nu läste du inte utan tar din "fakta" från den fd polisen som inte förstår sig på detta...
Läs vad analytikern säger (dvs läs min text):
Av de 37 toppar som testet gav kan man matcha 15 till Maddies profil (Normalt har en människa 20 toppar, men Maddie har ärv samma top från båda sina föräldrar, så hon har bara 19).
Och eftersom det det inte är topparna i sig som är unika för en människa utan hela uppsättningen tillsammans så är det ett problem här. Enligt analytikerna finns det DNA toppar från 3-5 personer i testet, dessa personer toppar tillsamman kan mycket väl bilda Maddies DNA, speciellt om 2 av dessa är hennes föräldrar (som ju tillsammans skulle kunna ge mer än 15 av topparna )

15 av 19 träffar hade varit tillräckligt OM det bara var DNA från max 2 personer.
Senast redigerad av Mizzzan 2013-10-15 kl. 16:26.
Citera
2013-10-15, 16:24
Medlem
Om hon dog av överdos av lugnande var kommer blodet ifrån?

Skulle hon blöda ner ett säte efter att ha varit ute i naturen och ruttnat i 3 veckor?
Citera
2013-10-15, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mizzzan
Mjo men nu läste du inte utan tar din "fakta" från den fd polisen som inte förstår sig på detta...
Läs vad analytikern säger (dvs läs min text):
Av de 37 toppar som testet gav kan man matcha 15 till Maddies profil (Normalt har en människa 20 toppar, men Maddie har ärv samma top från båda sina föräldrar, så hon har bara 19).
Och eftersom det det inte är topparna i sig som är unika för en människa utan hela uppsättningen tillsammans så är det ett problem här. Enligt analytikerna finns det DNA toppar från 3-5 personer i testet, dessa personer toppar tillsamman kan mycket väl bilda Maddies DNA, speciellt om 2 av dessa är hennes föräldrar (som ju tillsammans skulle kunna ge mer än 15 av topparna )

15 av 19 träffar hade varit tillräckligt OM det bara var DNA från max 2 personer.
http://www.mccannpjfiles.co.uk/PJ/MADELEINES_DNA.htm
Citera
2013-10-15, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj

Fast varför skulle hon blöda efter att ha ruttnat ute i naturen i 3 veckor?
Citera
2013-10-15, 17:18
Bannlyst
Om paret McCann är oskyldiga och med tanke på allt springande fram och tillbaka de och deras vänner i Tapas 9-pakten säger sig ha ägnat sig åt hade det varit jäkligt mycket bekvämare att ha alla barnen sovande i paret McCanns lägenhet, beställa hem mat från en restaurang och sitta på altanen och äta. Eller att åtminstone betala ca 100 sek för att ha en barnvakt som kunde hålla koll på ungarna. De var väl läkare hela bunten och hade väl förmodligen rätt god ekonomi?
Citat:
Ursprungligen postat av Uno.Kronkvist
Med alla dessa bevis, borde inte föräldrarna sitta inspärrade?
De var väl på väg att bli utsatta för mer intensiva förhör, eller kontroll, av portugisiska polisen? Men då kom ju brittiska regeringen in och hjälpte dem att "fly" hem till England. Sedan har ju brittiska regeringen, vad det verkar, gjort vad de kunnat för att dra på paret McCann offerkoftan ännu tätare.
Senast redigerad av pethom 2013-10-15 kl. 17:33.
Citera
2013-10-15, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Om paret McCann är oskyldiga och med tanke på allt springande fram och tillbaka de och deras vänner i Tapas 9-pakten säger sig ha ägnat sig åt hade det varit jäkligt mycket bekvämare att ha alla barnen sovande i paret McCanns lägenhet, beställa hem mat från en restaurang och sitta på altanen och äta. Eller att åtminstone betala ca 100 sek för att ha en barnvakt som kunde hålla koll på ungarna. De var väl läkare hela bunten och hade väl förmodligen rätt god ekonomi?

De hade samma rutin med att äta ute hela veckan.
Citera
2013-10-15, 17:49
Medlem
TODCDFWBs avatar
Tack för länkarna till Madeleine Myths Exposed, Mizzzan.

Jag har under dagen suttit och läst igenom informationen som presenteras där och det är väldigt intressant läsning. Det var någon tidigare här i tråden som klagade på att du hänvisade till hemsidan, om jag minns rätt. Jag förstår inte varför då hemsidan innehåller detaljerad information kring fallet samt många källor.

Efter dagens läsning är jag inte lika säker på att föräldrarna måste ha varit inblandade i försvinnandet. Jag rekommenderar att ni som är helt sålda på dessa teorier läser igenom Madeleine Myths Exposed och är öppna för andra alternativ:
http://madeleinemythsexposed.pbworks.com/

Till att börja med verkar ett flertal barn ha fått inkräktare i sina rum flera år innan Madeleines försvinnande, runtomkring Praia da Luz. Fem av dessa barn ska ha varit på semester i Algarve vid attackerna. Ännu mera intressant är att en tjej som suttit barnvakt i exakt samma hotellrum som Madeleine försvann ifrån, ett par månader innan, vittnat om att ha sett en man som sent på natten befunnit sig utanför rummet och iakttagit. Om jag har förstått rätt så ska det även finnas personer som vittnat om hur man har sett en man bete sig underligt kring hotellet dagarna innan Madeleines försvinnande?

Jag tycker fortfarande hela situationen med hundarna är intressant. Tony Bennett skrev i sin artikel, där han anklagar föräldrarna för att vara inblandade, väldigt gott om hundarna och deras fynd, t.ex. att hunden Eddie aldrig haft fel i över 200 fall. På Madeleine Myths Exposed får vi en annan bild av hundarnas historia, vad deras fynd innebär och huruvida fynden är tillförlitliga eller inte:
http://madeleinemythsexposed.pbworks.com/w/page/39078028/Rebuttal%20of%20%22Fact%22%2029

Slutligen, vissa har diskuterat Jane Tanners vittnesmål och spekulerat kring att hon på något sätt kan vara inblandad för att hon flera gånger har ändrat sin beskrivning av mannen hon såg bära på ett sovande barn. I hennes fyra första uttalanden (4 maj 2007, 10 maj 2007, 19 november 2007 och 8 april 2008) är hennes beskrivningar av mannen mer eller mindre likadana. Det verkar snarare som att nyhetsartiklar i efterhand tagit hennes beskrivningar och förvrängt dem. Man har alltså tagit bort och lagt till ord, Tanner själv har inte ändrat sig.
Senast redigerad av TODCDFWB 2013-10-15 kl. 17:52.
Citera
2013-10-15, 18:17
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TODCDFWB

Jag har under dagen suttit och läst igenom informationen som presenteras där och det är väldigt intressant läsning. Det var någon tidigare här i tråden som klagade på att du hänvisade till hemsidan, om jag minns rätt. Jag förstår inte varför då hemsidan innehåller detaljerad information kring fallet samt många källor.

Efter dagens läsning är jag inte lika säker på att föräldrarna måste ha varit inblandade i försvinnandet. Jag rekommenderar att ni som är helt sålda på dessa teorier läser igenom Madeleine Myths Exposed och är öppna för andra alternativ:

Till att börja med verkar ett flertal barn ha fått inkräktare i sina rum flera år innan Madeleines försvinnande, runtomkring Praia da Luz. Fem av dessa barn ska ha varit på semester i Algarve vid attackerna. Ännu mera intressant är att en tjej som suttit barnvakt i exakt samma hotellrum som Madeleine försvann ifrån, ett par månader innan, vittnat om att ha sett en man som sent på natten befunnit sig utanför rummet och iakttagit. Om jag har förstått rätt så ska det även finnas personer som vittnat om hur man har sett en man bete sig underligt kring hotellet dagarna innan Madeleines försvinnande?

Jag tycker fortfarande hela situationen med hundarna är intressant. Tony Bennett skrev i sin artikel, där han anklagar föräldrarna för att vara inblandade, väldigt gott om hundarna och deras fynd, t.ex. att hunden Eddie aldrig haft fel i över 200 fall. På Madeleine Myths Exposed får vi en annan bild av hundarnas historia, vad deras fynd innebär och huruvida fynden är tillförlitliga eller inte:

Slutligen, vissa har diskuterat Jane Tanners vittnesmål och spekulerat kring att hon på något sätt kan vara inblandad för att hon flera gånger har ändrat sin beskrivning av mannen hon såg bära på ett sovande barn. I hennes fyra första uttalanden (4 maj 2007, 10 maj 2007, 19 november 2007 och 8 april 2008) är hennes beskrivningar av mannen mer eller mindre likadana. Det verkar snarare som att nyhetsartiklar i efterhand tagit hennes beskrivningar och förvrängt dem. Man har alltså tagit bort och lagt till ord, Tanner själv har inte ändrat sig.

Visst, vi har två sidor, dels Madeleine Myths Exposed och dels Tony Bennett. Båda sidorna är subjektiva och drivs utifrån spekulationer och motiv.

Dessa är egentligen helt ointressanta. Om man vill läsa spekulationer kan det vara av intresse, men det finns det redan gott om i tråden. Det som är intressant är fakta och det kan man hitta på båda sidorna men tyvärr är det svårt att veta sanningshalten i dessa då det räcker med att ett ord eller en mening förvrids för att påverka betydelsen.

Jag har nu själv märkt att det är bäst är att hålla sig till förundersökningen, läsa och tolka själv och därifrån dra slutsatser.

Fakta går alltid före spekulationer baserade på subjektiva tolkningar av fakta.

Men jag kan förstå att den som läser någon av dessa sidor påverkas och därmed tappar objektiviteten.
Citera
2013-10-15, 18:41
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TODCDFWB

http://madeleinemythsexposed.pbworks.com/

http://madeleinemythsexposed.pbworks.com/w/page/39078028/Rebuttal%20of%20%22Fact%22%2029

Kan du fixa länkar till de här semestrande barnen som blivit kidnappade(?) runt Praia da Luz? Vilka nationaliteter hade de? Åkte gärningsmännen fast? Hittades barnen döda eller vid liv?

Jane Tanners vittnesmål är ju intressant. Hon ska alltså ha lämnat restaurangen och på sin väg mot hotellet passerat Gerry och kameramannen med bara några meter, utan att någon av de båda männen lägger märke till henne. Rakt framför sig ser hon sedan en man bära på ett barn. Han bär barnet på det där speciella viset som man ser i episka krigsfilmer där den tappre soldaten framträder ur dimman med det döda barnet hängande slakt i sina framsträckta armar. Ingen människa bär ett levande barn på det viset. Dessutom kan det oförvitliga vittnet Jane Tanner i ljuset från de gula gatlyktorna konstatera att barnet är klätt i en rosa pyjamas. Ja, det finns en hel del att anmärka på när det gäller det där vittnesmålet. Att sedan mannens hår har blivit längre efter hand - vilket man lätt kan se om man jämför den engelska och portugisiska polisens bilder- alltså bilder framtagna med Jane Tanners hjälp, är väl av ganska liten betydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in