• 1
  • 2
2007-05-10, 00:45
Medlem
Hej

Tänkte bara medela alla där ute som ska börja eller börjat med linux
själv började jag för 2veckor sedan med att instalera ubuntu enligt den guiden som finns här på flashback.

Guiden va skit bra jag fick igång allt direkt, men va helt lost. visste inte ens hur jag instalerade ett program från en source. allt jag hade va i prinsip automatix2.

Började lätt läsa på alla ubuntu forum och lärde mig hur jag fick igång tv-out osv. hittade även hur jag instalerade program från source.

Efter 1 vecka tröttnade jag på ubuntu. allt krongel, visste igentligen ingen ting om hur allt funkar. inte vad eller hur jag skulle lösa problemen när jag hittade de igentliga svaren på google.

Nu tre dagar efter jag installerat slackware, har jag lärt mig mer en vad jag nog har gjort i solan de åren jag har gått där. nu vet jag hur, och var jag ska skriva in saker och ting, som jag aldrig fattat tidigare

Ibörjan av instalationen av slackware funkade i prinsip ingen tingen. Men efter som jag sitter med 2 datorer så kunde jag altid söka på google och efter som jag har ett högt insträsse av att lära mig linux så gick allt väldigt lätt. de problemen jag hade i starten var att mitt grafikort inte funkade som planerat, när jag fick igång de med Generic drives, så funkade varken ljudkort eller nätvärk något vidare.

Tror jag nu har spenderat ca 15h på slackware och löste de flästa problemen med google. läste mig till allt jag gjorde.

så nu till alla som sitter där ute som vill börja med linux av rent instresse eller dyl, skaffa då en annan dist en ubuntu, ubuntu är för agda 78 som aldrig har sett en dator , och som blir nöjd bara nätverk, internet, grafik. funkar.

GL!
Citera
2007-05-10, 04:50
Medlem
m0gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abrahamzon
Nu tre dagar efter jag installerat slackware, har jag lärt mig mer en vad jag nog har gjort i solan de åren jag har gått där

...

så nu till alla som sitter där ute som vill börja med linux av rent instresse eller dyl, skaffa då en annan dist en ubuntu, ubuntu är för agda 78 som aldrig har sett en dator , och som blir nöjd bara nätverk, internet, grafik. funkar.

Först tänkte jag dra nåt elakt skämt om ditt språkbruk (inget illa menat, jag har en språknazistreflex som spökar ibland), men jag förstår och håller med dig i det du säger.

Ubuntu handlar om att vara lätt att använda - dvs, man ska inte behöva kunna nånting för att kunna använda det. Tvärtom kan det faktiskt vara så att det blir svårare att lära sig, eftersom det är uppbyggt på ett sätt som hela tiden försöker dölja konfigurationsfiler bakom fina konfigurationsprogram.

Om man däremot vill ha ett operativsystem för att använda, men inte är särskilt intresserad av att lära sig hur och varför saker fungerar, duger Ubuntu gott och väl.
Citera
2007-05-10, 04:57
Medlem
Redbeards avatar
Hrmz... märk väl att du kan pilla på lika låg nivå i ubuntu som du kan i Slack. jag körde själv slack under ett par år men är nu ubuntufrälst. Skillnaden ligger i att i Slack MÅSTE du pillra runt och kompilera och har en dålig pakethantering. I ubuntu KAN du, om du vill, pillra runt och göra allt manuellt, men där finns också möjligheten till att sköta saker smidigt och lätt.
Citera
2007-05-10, 07:38
Medlem
Citat:
så nu till alla som sitter där ute som vill börja med linux av rent instresse eller dyl, skaffa då en annan dist en ubuntu, ubuntu är för agda 78 som aldrig har sett en dator , och som blir nöjd bara nätverk, internet, grafik. funkar.GL!
Så du anser att det är dåligt att Grafikkort,nätverk och ljudkort fungerar i början utan att man måste lägga ner 15 timmar på det?
Citera
2007-05-10, 10:34
Medlem
katten80s avatar
Det är sant att vill man verkligen lära sig Linux så är slackware ett bättre alternativ men för vanliga nybörjare är risken står att tröttnar.

jag började med fedora och sen ubuntu eftersom ubuntu har så bra community och support. jag har testat slackware och crux också bara föra att tvinga lära mig men ubuntu är klart min huvuddist.
Citera
2007-05-10, 11:07
Medlem
Det där är den gamla vanliga visan. Jag anser det vara trams. Så jävla stor skillnad är det inte på distro och distro.
Citera
2007-05-10, 12:36
Medlem
"Kan du slackware kan du linux, kan du redhat kan du redhat."

Ett citat jag stötte på för många år sedan, men det gäller nog fortfarande.
Nu är det ju iof ubuntu som gäller, istället för redhat.
Citera
2007-05-10, 13:56
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Hej

Tänkte bara medela alla där ute som ska börja eller börjat med linux
själv började jag för 2veckor sedan med att instalera ubuntu enligt den guiden som finns här på flashback.

Guiden va skit bra jag fick igång allt direkt, men va helt lost. visste inte ens hur jag instalerade ett program från en source. allt jag hade va i prinsip automatix2.

Började lätt läsa på alla ubuntu forum och lärde mig hur jag fick igång tv-out osv. hittade även hur jag instalerade program från source.

Efter 1 vecka tröttnade jag på ubuntu. allt krongel, visste igentligen ingen ting om hur allt funkar. inte vad eller hur jag skulle lösa problemen när jag hittade de igentliga svaren på google.

Nu tre dagar efter jag installerat slackware, har jag lärt mig mer en vad jag nog har gjort i solan de åren jag har gått där. nu vet jag hur, och var jag ska skriva in saker och ting, som jag aldrig fattat tidigare

Ibörjan av instalationen av slackware funkade i prinsip ingen tingen. Men efter som jag sitter med 2 datorer så kunde jag altid söka på google och efter som jag har ett högt insträsse av att lära mig linux så gick allt väldigt lätt. de problemen jag hade i starten var att mitt grafikort inte funkade som planerat, när jag fick igång de med Generic drives, så funkade varken ljudkort eller nätvärk något vidare.

Tror jag nu har spenderat ca 15h på slackware och löste de flästa problemen med google. läste mig till allt jag gjorde.

GL!
Även om ditt språkbruk borde rendera någon form av gatlopp så skriver du vettiga saker, speciellt den biten om att lära sig själv.

Alldeles för många har felaktig syn på vad linux är och syftet med operativsystemet, samma personer tror att det ska fungera som Windows.
Citat:
Ursprungligen postat av sybariten
Det där är den gamla vanliga visan. Jag anser det vara trams. Så jävla stor skillnad är det inte på distro och distro.
Håller med, varför är det sådant jävla hålligång angående Ubuntu - skiten har knoppat av sig dussintals med versioner, Kubuntu, Fluxbuntu, Elite mfl.

Det har gått så långt att nybörjare tror att linux = Ubuntu.
Citera
2007-05-10, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Alldeles för många har felaktig syn på vad linux är och syftet med operativsystemet, samma personer tror att det ska fungera som Windows.
Jag förstår inte varför det är fel att Linux liknar Windows på de områdena som Windows är bra på?

Visst, Linux är inte Windows men bara för att drivrutiner och liknande flyter på i Windows så ska de väl ändå få flyta på bra i Linux från början?

Nu är det Ubuntu jag tänker på alltså.
Citera
2007-05-10, 16:06
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Jag förstår inte varför det är fel att Linux liknar Windows på de områdena som Windows är bra på?

Visst, Linux är inte Windows men bara för att drivrutiner och liknande flyter på i Windows så ska de väl ändå få flyta på bra i Linux från början?

Nu är det Ubuntu jag tänker på alltså.
Det är inget fel i att linux blir enklare eller att det liknar Windows.

Det jag ville peka på var snarare att nya användare av linux har totalt snurriga uppfattningar om hur operativsystemet fungerar och vad det är kapabelt till.
Citera
2007-05-10, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Det jag ville peka på var snarare att nya användare av linux har totalt snurriga uppfattningar om hur operativsystemet fungerar och vad det är kapabelt till.
Jag tror att de inser det efter ett tag med Linux. Men du har faktiskt en poäng i det du säger.
Citera
2007-05-10, 16:29
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Jag tror att de inser det efter ett tag med Linux. Men du har faktiskt en poäng i det du säger.
Ja självklart, men jag anser att det trådskaparen faktiskt poängterade bra var att man kanske skulle se över hur det fungerar innan man installerar linux.
Detta är ett nödvändigt steg som väldigt många skiter i, med resultatet att de antingen börjar tycka illa om linux eller att de förpestar resten av världen med enkla frågor som redan besvarats tusentals gånger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in