Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-05-09, 17:18
  #1
Medlem
Sc0res avatar
Hejsan!
Jag fick mitt efterlängtade ljudpaket igår, jag har hunnit koppla in allt som man ska göra.
När jag trycker "test" på dosan så verkar allt fungera som det ska göra.
Däremot när jag skulle prova se en film och höra ljudet på det viset så var det 2.0 ljud.
Jag har ändrat till 5.1 ljud på kontrollpanelen, men eftersom jag är helt nollad när det gäller såna här problem så skriv de simplaste lösningar ni kan tänka er!
Tack på förhand
Citera
2007-05-09, 17:21
  #2
Medlem
Zkullocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sc0re
Hejsan!
Jag fick mitt efterlängtade ljudpaket igår, jag har hunnit koppla in allt som man ska göra.
När jag trycker "test" på dosan så verkar allt fungera som det ska göra.
Däremot när jag skulle prova se en film och höra ljudet på det viset så var det 2.0 ljud.
Jag har ändrat till 5.1 ljud på kontrollpanelen, men eftersom jag är helt nollad när det gäller såna här problem så skriv de simplaste lösningar ni kan tänka er!
Tack på förhand


Är det inte så att filmen lär vara på 5.1 för att det ska fungera till 100% ?
Jag har säkert mkt fel, men jag har fått för mig att det är så.
Testa även i den spelare du använder att ställa in till 5.1.
Citera
2007-05-09, 17:24
  #3
Medlem
Sc0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zkullock
Är det inte så att filmen lär vara på 5.1 för att det ska fungera till 100% ?
Jag har säkert mkt fel, men jag har fått för mig att det är så.
Testa även i den spelare du använder att ställa in till 5.1.
filmen som jag provade hade 5.1 ljud.
Jag har ett "ljudkontroll" program som ligger nere i höger hörn, Soundmax när jag gör testet där låter det bara från 2 högtalare där också.
Citera
2007-05-09, 17:27
  #4
Medlem
Zkullocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sc0re
filmen som jag provade hade 5.1 ljud.
Jag har ett "ljudkontroll" program som ligger nere i höger hörn, Soundmax när jag gör testet där låter det bara från 2 högtalare där också.


Vad använder du för spelare?
Citera
2007-05-09, 17:29
  #5
Medlem
Sc0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zkullock
Vad använder du för spelare?
För att spela upp filmen?
VLC media player
Citera
2007-05-09, 17:33
  #6
Medlem
Zkullocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sc0re
För att spela upp filmen?
VLC media player


Hmm, okej. När jag själv hade ett 5.1 system så fungerade det direkt utan problem i VLC men i MediaPlayer (tror jag det var) så var jag tvungen att ställa in det för att få 5.1 ljud.

Testa med någon annan spelare och se om det är lika där.
Citera
2007-05-09, 17:38
  #7
Medlem
Sc0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zkullock
Hmm, okej. När jag själv hade ett 5.1 system så fungerade det direkt utan problem i VLC men i MediaPlayer (tror jag det var) så var jag tvungen att ställa in det för att få 5.1 ljud.

Testa med någon annan spelare och se om det är lika där.
Okej, det borde ju fungera med VLC tycker man ju!
Asså, problemet är typ att om det pågår en vanlig konversation när personerna tex sitter vid ett bord då hör jag inte deras röster jag hör bara omgivningen.
Vet du om man behöver några drivrutiner eller något?
Citera
2007-05-09, 17:41
  #8
Medlem
vators avatar
Säker på att alla sladdar in till datorn sitter rätt?
Citera
2007-05-09, 17:42
  #9
Medlem
Zkullocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sc0re
Okej, det borde ju fungera med VLC tycker man ju!
Asså, problemet är typ att om det pågår en vanlig konversation när personerna tex sitter vid ett bord då hör jag inte deras röster jag hör bara omgivningen.
Vet du om man behöver några drivrutiner eller något?


Hmm, med det där paketet har jag ingen aning, men jag skulle tro det då det är ganska avncerat paket (?). Men fick du inte med någon skiva så ska du kanske inte behöva några.
Citera
2007-05-09, 17:51
  #10
Medlem
snuffomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sc0re
Okej, det borde ju fungera med VLC tycker man ju!
Asså, problemet är typ att om det pågår en vanlig konversation när personerna tex sitter vid ett bord då hör jag inte deras röster jag hör bara omgivningen.
Vet du om man behöver några drivrutiner eller något?

Detta betyder att datorn sänder ljudet i 5.1 men någonstans på vägen så tappar du ett gäng kanaler. Jag skulle gissa på att du antingen har kopplat sladdarna lite fel, eller att du har fel inställning på centralenheten. Testa att välja input: direct och effect: 6 ch direct. Och se om du kan få ljud i skiten. Om du har den kopplad analogt och på exempelvis PLII Movie, så kommer den att göra 6 kanaligt ljud av de två stereo kanalerna, och därmed försvinner en del kanaler och rösterna i filmen blir låga pga de brukar ligga på mitten högtalaren (vilken har försvunnit). Denna inställing är alltås till för de gånger du ser på film som endast har stereo ljud. Hoppas det hjälper, eller att jag iaf är inne på någolunda rätt spår.


Grattis till ett bra köp förövrigt.
Citera
2007-05-09, 18:17
  #11
Medlem
Sc0res avatar
Sådär!
Nu är problemet fixat, fick hjälp av en bekant som är ganska haj på såna här prylar!
han sa att problemet var lätt att fixa men fråga mig inte vad han gjorde!
Tack för alla svar !
Citera
2010-04-08, 14:10
  #12
Medlem
swetrolls avatar
Jag måste få veta vad problemet var, har precis samma problem
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback