Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-05-08, 19:24
  #1
Medlem
Svampfests avatar
Själva träningen i all ära men kosten är som bekant A och O ifall man vill se några resultat att tala om.

Hur duktiga är ni på att planera er kost över veckan? Sätter ni er ner varje söndag och planerar veckans alla kommande måltider och går och handlar därefter eller är ni mer som jag själv att man går och handlar samt lagar till det man är sugen på för tillfället?

Jag hade gärna varit mer av den första typen men det är svårt att få ihop det hela då jag jobbar väldigt oregelbundet..

Tänkte att vi kunde samla ihop lite bra egenkomponerade lättlagade recept på bra mat, alltså inget överdrivet fillifjompande med kalorier hit och dit, utan bra basrecept på god mat.

Jag drar till med några favoriter från härhemma.

Mozzarella och basilika fyllda kycklingfileér

Tina kycklingen och snitta upp fileérna på längden, fyll upp hålrummet med en god mix av mozzarella och färsk mortlad/hackad basilika. Bryt sen av några tandpetare på hälften och nåla ihop fileérna sen. Bryn dem först en snabbis i stekpannan och hiva sen in dem i ugnen för att eftersteka dem.

Koka ris till sväng ihop en god sallad.

Svampfests stabbiga pannkakor

Blanda ihop en vanlig pannkakssmet (fullkornsmjöl är gott), dra i extra ägg och ös i några skopor whey. Dra sedan i Fibrex (Detta kan inte vara nåt annat än riven bark.. ) och hackade hasselnötter, avsluta med att slänga i några nävar blåbär. Detta mina vänner blir jävligt stabbiga pannkakor som mättar gediget!

Enkel Kycklingwok

Köp färdig wokmix eller hacka egen av färska grönsaker. Hacka upp kycklingen och stek den i stekpannan, salta och peppra. Dra sen i en burk kokosnötsmjölk (light eller inte valfritt) låt det koka ihop en stund och krydda efter smak och tycke. Lassa sen i alla grönsaker och låt det hela gotta till sig innan du serverar det med ris eller pasta till.


Världens enklaste lax

Sån här färdigpacketerad lax är jävligt gediget, plocka ur det ur förpackningen och lägg bitarna på en ugnsplåt med lite bakplåtspapper på. Salta och krydda med citronpeppar och kläm en skvätt citron över. In med skiten fruset i ugnen och låt det stå i 20 minuter. Pling instant Salmon! Servera med ris och lite kokta grönsaker. Sparris är gott.

Pastasallad!

Köp en grillad kyckling eller stek egen från fileér. Hacka upp det hela och ös i en bunke. Dra sedan i avokado, tomater, gurka, hackad lök vilka grönsaker du känner för. Koka upp en kastrull pennepasta och blanda ihop allt till en god röra och sprinkla över Balsamvinäger. Grymt gott!

Fyll på med mer nu folk!
Citera
2007-05-09, 16:29
  #2
Medlem
Hallontårtans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest
Själva träningen i all ära men kosten är som bekant A och O ifall man vill se några resultat att tala om.

Hur duktiga är ni på att planera er kost över veckan? Sätter ni er ner varje söndag och planerar veckans alla kommande måltider och går och handlar därefter eller är ni mer som jag själv att man går och handlar samt lagar till det man är sugen på för tillfället?

Jag hade gärna varit mer av den första typen men det är svårt att få ihop det hela då jag jobbar väldigt oregelbundet..

Tänkte att vi kunde samla ihop lite bra egenkomponerade lättlagade recept på bra mat, alltså inget överdrivet fillifjompande med kalorier hit och dit, utan bra basrecept på god mat.

Jag drar till med några favoriter från härhemma.

Mozzarella och basilika fyllda kycklingfileér

Tina kycklingen och snitta upp fileérna på längden, fyll upp hålrummet med en god mix av mozzarella och färsk mortlad/hackad basilika. Bryt sen av några tandpetare på hälften och nåla ihop fileérna sen. Bryn dem först en snabbis i stekpannan och hiva sen in dem i ugnen för att eftersteka dem.

Koka ris till sväng ihop en god sallad.

Svampfests stabbiga pannkakor

Blanda ihop en vanlig pannkakssmet (fullkornsmjöl är gott), dra i extra ägg och ös i några skopor whey. Dra sedan i Fibrex (Detta kan inte vara nåt annat än riven bark.. ) och hackade hasselnötter, avsluta med att slänga i några nävar blåbär. Detta mina vänner blir jävligt stabbiga pannkakor som mättar gediget!

Enkel Kycklingwok

Köp färdig wokmix eller hacka egen av färska grönsaker. Hacka upp kycklingen och stek den i stekpannan, salta och peppra. Dra sen i en burk kokosnötsmjölk (light eller inte valfritt) låt det koka ihop en stund och krydda efter smak och tycke. Lassa sen i alla grönsaker och låt det hela gotta till sig innan du serverar det med ris eller pasta till.


Världens enklaste lax

Sån här färdigpacketerad lax är jävligt gediget, plocka ur det ur förpackningen och lägg bitarna på en ugnsplåt med lite bakplåtspapper på. Salta och krydda med citronpeppar och kläm en skvätt citron över. In med skiten fruset i ugnen och låt det stå i 20 minuter. Pling instant Salmon! Servera med ris och lite kokta grönsaker. Sparris är gott.

Pastasallad!

Köp en grillad kyckling eller stek egen från fileér. Hacka upp det hela och ös i en bunke. Dra sedan i avokado, tomater, gurka, hackad lök vilka grönsaker du känner för. Koka upp en kastrull pennepasta och blanda ihop allt till en god röra och sprinkla över Balsamvinäger. Grymt gott!

Fyll på med mer nu folk!

Tackar för recepten. Får se om man orkar ta tag i det där sen. En fråga till dig bara: Hur blir whey-pulvret i pannkakorna då du gräddar det?
Försökte göra varm choklad på Whey-80 en gång och det gör jag aldrig om ty det blev bland det äckligaste jag har druckit/ätit. Proteinet fällde ut och bildade en slags äcklig tjockflytande massa - en slags gröt. Det här hände vid en viss temperatur.
Går att köpa bakprotein från Dalblads.
Är det sådant du använder eller kör du med "vanligt" whey-protein och tar smällen med det utfällda proteinet?
Citera
2007-05-09, 17:55
  #3
Medlem
Jag skulle gärna se en sådan här tråd klistrad och helst utan en massa kommentarer att traggla sig igenom. det andra är kanske omöjligt, men det vore himla trevligt med en bra "recepttråd" när fantasin tryter.
Citera
2007-05-09, 20:40
  #4
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest
Själva träningen i all ära men kosten är som bekant A och O ifall man vill se några resultat att tala om.

Hur duktiga är ni på att planera er kost över veckan? Sätter ni er ner varje söndag och planerar veckans alla kommande måltider och går och handlar därefter eller är ni mer som jag själv att man går och handlar samt lagar till det man är sugen på för tillfället?

Jag hade gärna varit mer av den första typen men det är svårt att få ihop det hela då jag jobbar väldigt oregelbundet..

Tänkte att vi kunde samla ihop lite bra egenkomponerade lättlagade recept på bra mat, alltså inget överdrivet fillifjompande med kalorier hit och dit, utan bra basrecept på god mat.

Jag drar till med några favoriter från härhemma.

Mozzarella och basilika fyllda kycklingfileér

Tina kycklingen och snitta upp fileérna på längden, fyll upp hålrummet med en god mix av mozzarella och färsk mortlad/hackad basilika. Bryt sen av några tandpetare på hälften och nåla ihop fileérna sen. Bryn dem först en snabbis i stekpannan och hiva sen in dem i ugnen för att eftersteka dem.

Koka ris till sväng ihop en god sallad.

Svampfests stabbiga pannkakor

Blanda ihop en vanlig pannkakssmet (fullkornsmjöl är gott), dra i extra ägg och ös i några skopor whey. Dra sedan i Fibrex (Detta kan inte vara nåt annat än riven bark.. ) och hackade hasselnötter, avsluta med att slänga i några nävar blåbär. Detta mina vänner blir jävligt stabbiga pannkakor som mättar gediget!

Enkel Kycklingwok

Köp färdig wokmix eller hacka egen av färska grönsaker. Hacka upp kycklingen och stek den i stekpannan, salta och peppra. Dra sen i en burk kokosnötsmjölk (light eller inte valfritt) låt det koka ihop en stund och krydda efter smak och tycke. Lassa sen i alla grönsaker och låt det hela gotta till sig innan du serverar det med ris eller pasta till.


Världens enklaste lax

Sån här färdigpacketerad lax är jävligt gediget, plocka ur det ur förpackningen och lägg bitarna på en ugnsplåt med lite bakplåtspapper på. Salta och krydda med citronpeppar och kläm en skvätt citron över. In med skiten fruset i ugnen och låt det stå i 20 minuter. Pling instant Salmon! Servera med ris och lite kokta grönsaker. Sparris är gott.

Pastasallad!

Köp en grillad kyckling eller stek egen från fileér. Hacka upp det hela och ös i en bunke. Dra sedan i avokado, tomater, gurka, hackad lök vilka grönsaker du känner för. Koka upp en kastrull pennepasta och blanda ihop allt till en god röra och sprinkla över Balsamvinäger. Grymt gott!

Fyll på med mer nu folk!
Fint mannen

Jag kokar 2dl ris och värmer 200gram kyckling i ung. Servera på vit tallrik. Bon appetit.

/Axon
Citera
2007-05-09, 22:32
  #5
Medlem
Svampfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallontårtan
Tackar för recepten. Får se om man orkar ta tag i det där sen. En fråga till dig bara: Hur blir whey-pulvret i pannkakorna då du gräddar det?

Trot eller ej men det blir väldigt bra faktiskt, kör med vanligt WHEY-80 protein och det blandar sig fint med smeten och ger en härlig tyngd i pannkakorna. Pannkakorna blir, öh köttiga tror jag är bäst beskrivning..

Citat:
Fint mannen

Jag kokar 2dl ris och värmer 200gram kyckling i ung. Servera på vit tallrik. Bon appetit.

/Axon

Jag har provat att steka kyklingfileér direkt i ugnen men vettefan om jag gör något fel, de blir typ vattniga och konstiga inuti...

Gillar att dra lite stekyta på dem innan de åker in i ugnen, ser mer aptitligt ut om inte annat..

Fan Axon dra in din iranska polares "röra" som du skrev om i någon annan tråd!
Citera
2007-05-09, 22:33
  #6
Medlem
zhypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Fint mannen

Jag kokar 2dl ris och värmer 200gram kyckling i ung. Servera på vit tallrik. Bon appetit.

/Axon

Vit tallrik är extremt viktigt!

Rostbiff med potatisgratäng en fredagkväll är inte dumt!
Citera
2007-05-09, 23:16
  #7
Medlem
Paladias avatar
Brukar äta detta flera gånger i veckan:

Koka upp 500g makaroner, spä på med lite rapsolja så den håller sig fräsch.
Skiva i kall kassler, strö över lite av någon färsk ört, som t ex basilika.


Sen in i kylskåpet, så äter jag då jag är hungrig. Brukar räcka två dagar kanske.

Fördelen är att det går så lätt att göra och håller sig länge som sedan går att äta direkt ur kylskåpet. Det är dessutom väldigt billigt och smakar gott.
Citera
2007-05-09, 23:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest
Fan Axon dra in din iranska polares "röra" som du skrev om i någon annan tråd!
Gärna fler liknande recept! Var det kokt kyckling, majonäs, inlagd gurka?
Citera
2007-05-09, 23:50
  #9
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest
Världens enklaste lax

Sån här färdigpacketerad lax är jävligt gediget, plocka ur det ur förpackningen och lägg bitarna på en ugnsplåt med lite bakplåtspapper på. Salta och krydda med citronpeppar och kläm en skvätt citron över. In med skiten fruset i ugnen och låt det stå i 20 minuter. Pling instant Salmon! Servera med ris och lite kokta grönsaker. Sparris är gott.

Smakar detta bra med gravad lax också? (minus ugnbiten förstås)
Citera
2007-05-11, 13:57
  #10
Medlem
Svampfests avatar
Eftersom majoriteten här verkar äta Findus färdigmat eller få maten lagad av mamma så fortsätter jag.

Svampfests morgondrink

Ett stycke mixer. Dra i en blandning av Råggryn, fiberberikade havregryn, två råa ägg, några skopor Whey-80, en banan, nån näve blåbär/hallon. Fyll upp med mjölk till hälften och toppa av med vatten. Kör igång mixern och fixa en konsistens på smeten du gillar. Detta är en mastig frukost som gör att man har problem att äta mer under dagen..

Pestopasta med bönor och tonfisk

Enkel, snabb och god lunch/middag.

Koka pasta och och när det är klart drar du i pesto samt bönor. Rör om och se till att det blandar sig. Ös sen i en burk tonfisk och du har en smarrig instant måltid.

Sen när den nordiska vintern ryter utanför och din deffade kropp fryser eller att du inte har några problem med att bada i vassen så kan man toppa det hela med nyriven parmesan..
Citera
2007-05-11, 14:02
  #11
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Fint mannen

Jag kokar 2dl ris och värmer 200gram kyckling i ung. Servera på vit tallrik. Bon appetit.

/Axon

Äter du ingenting till?
Citera
2007-08-07, 19:52
  #12
Medlem
Hej
Förvånad att det inte är mer som kan bidra. Jag själv är nybörjare och kan tyvärr inte bidra med något speciellt, kyckling/kottlett och ris/pasta är det jag kör på men jag har svårt att komma över 3000kcal.
Har ni några bra tips för att höja kcal-intaget?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback