• 1
  • 2
2007-05-06, 19:42
Medlem
Min datorn har börjat stänga av sig själv när jag spelar spel som jag kunnat göra innan utan problem. Det kan gå ungefär tio minuter felfritt men plötsligt stängs spelet och datorn avslutas. Jag har som sagt kunnat lira dessa spel utan problem tidigare och förstår inte vad det kan vara för skillnad nu.
Jag har givetvis sökt efter virus.
Någon som kan ha en aning varför det här händer och vad jag kan göra?
Citera
2007-05-06, 21:10
Medlem
DennisOlofs avatar
Kan vara så att datorn blir för varm, kolla biosen om du har inställningar som stänger av datorn vid överbelastning, fungerar alla fläktar, hur varm blir cpun när du bara låter datorn stå osv.
Citera
2007-05-06, 23:18
Medlem
The Sidewinders avatar
beror oftast på två olika saker, överhettning eller för lite ström.

Om det har fungerat tidigare så är det antagligen inte nätagget men det skulle ju kunna ha hänt något med det.

Mitt tips är att kolla så det inte ligger damm i fläkterna som kan försämra kylningen.
Citera
2007-05-06, 23:21
Medlem
The Sidewinders avatar
ah, en sak till. Det har hänt mig några gånger utan att jag förstod varför tills jag kollade i kontrollpanelen - administrative tools- event viewer och kolla upp om det stod något på det tillfället. Det visade sig vara windows update som kände att det behövde starta om datorn utan att tala om det för mig.

Inte så trodligt kanske om det händer varje gång du spelar dock
Citera
2007-05-06, 23:31
Medlem
DennisOlofs avatar
Prova att köra utan lock på datorn, om det funkar vet du att kylningen i lådan är för dålig. Iofs är det inte bra köra utan lock men det är ett sätt att testa.
Citera
2007-05-06, 23:57
Medlem
jag har öppnat locket och rengort det, tagit bort allt damm som funnits men datorn stängs fortfarande av efter tio minuters spelande. Tycker det är jävligt skumt.
Citera
2007-05-07, 00:24
Medlem
bergsturks avatar
Damm i grafikkortsflänsen så luftflödet hindras? Har den fläkten skurit ihop och står stilla utan att du märker det? Sådana fel är i 99 fall av 100 relaterade till grafikkortsfläns/fläkt. Vad har du för dator, grafikkort?
Citera
2007-05-07, 00:28
Medlem
Jag har en fujitsi siemens Pentium 4. 3.40 Ghz 1.50 GB Ram Grafik kortet är en Radeon X800 XT. Det låter och ser ut som fläktarna fungerar.
Citera
2007-05-07, 00:30
Medlem
bergsturks avatar
Då har du väl en sån där sandwichkonstruktion som drar luft tvärsigenom till ett hål på baksidan typ. Kolla intaget, dvs på "insidan", så att inte damm bildat en filtliknande beläggning som minskar luftflödet. Vanligt fel.
Citera
2007-05-07, 08:37
Medlem
DennisOlofs avatar
lonestar1 oj en 3.4Ghz vet du vad du ska göra då.

Skaffa dig ett belastningsprogram, finns gratis som belastar datorn 100% för att du ska kunna köra den i 30min. Om datorn startar om efter runt 15min har du felet.

Det blir för varmt, du måste ha ordentlig kylning på en sådan snabb cpu och jag misstänker du har "stock cooling" då det är en fujitsu dator.
Citera
2007-05-07, 14:44
Medlem
Var kan jag få tag på ett belastningsprogram?
Prövade att köra utan min lucka som jag har på sidan och då funkade det. Men grejen är att jag har rengjort inuti datorn, försökt få bort allt damm. Vad kan jag göra mer? Vill inte ha luckan ständigt borta från datorn, tror inte direkt datan mår så bra av detta.
Tack för alla svar förövrigt.
Citera
2007-05-07, 15:14
Medlem
Sane?s avatar
Låter som ett klockrent värmeproblem.

Det brukar finnas insugsfilter på fronten på datorn, rensat det med?
Du kan köpa tryckluft på burk på vissa mackar / Clas Ohlsson, använd sån till att spreja rent alla fläktar och flänsar samt inne i nätagget.

Ladda förresten ner program för att övervaka temperaturen på datorkomponenterna och se till så det loggar ca var 10e sekund.
Kolla loggen efter höga temperaturer ifall datorn skulle starta om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in