Jag hörde en spännande tips från någon munk på en dokumentär jag såg för ett tag sen, vilken löd något liknande detta:
"Försök inte stoppa dina tankar, det kan du inte, se bara till att inte "uppmuntra" dom när de kommer."
Han förklarade sedan vidare att kommer en tanke upp gör det inget, det är bara sakta släppa den och inte vandra vidare i tankebanan som startat. Ingen idé att stressa upp sig.
Jag såg att någon annan tipsade om det tidigare men något som har hjälp mig är att tänka på andningen.
*Slut ögonen och slappna av
*Sakta släpp tankarna från det som hänt under dagen eller whatever och ersätt med hur lungerna fylls med luft, tar upp syremolekyler som ger sig ut i blodomloppet och syresätter alla celler, osv.
*Sakta sänk andningsfrekvensen genom att styra den själv och bromsa ner hastighet och öka luftintag /andning. Det kan ge en lite lik känsla av att nästan hålla andan om man "bromsar" för snabbt.
*Efter någon enstaka minut när andningsfrek är väldigt låg och luftintag /andning inte är stor och "ansträngd" så släpp sakta kontrollen över andningen och observera hur kroppens egna andningskontroll tar över helt och fortsätter den lugna långsamma andning du påbörjat.
*Observera vidare, tar inte mer än några sekunder innan jag försvinner iväg.
Jag "mediterar" inte i vanliga fall, men använder liknande teknik för att somna även om jag inte är jättetrött. Har aldrig haft direkta problem med att somna eller sova, men är känns ännu trevligare och lättare att göra det nu. Och dessutom kul att kunna kontrollera när man ska somna in någorlunda själv.
Nu kan jag relativt enkelt "inte tänka på någonting", ofta i flera minuter inann någon tanke poppar upp. Något som inte var så lätt för ett tag sen.
Första gången var rätt rolig. Låg och kopplade av och rätt vad det var märkte jag att jag inte tänkte på någonting och inte hade gjort det på flera sekunder. Varpå tankarna direkt började igen, och eskalerade till vanligt tanketempo igen

Nu kan jag oftast släppa alla tankar när jag helst vill, även om jag inte "övat" på att göra det. Räckte med att använda ovan sovteknik i någon månad.
Mvh H.E.P.