• 1
  • 2
2007-05-06, 14:35
Medlem
Ominouss avatar
Ni har säkert blivit uppmanad att "försök att inte tänka på nånting" om ni ska meditera eller slappna av. Frågan blir ju "VAFAN tänker man på då?!?!"
Man tänker ju hela tiden, konstant, även när man sover, så om man skulle tänka på absolut ingenting så skulle man väl bli hjärndöd? Som att tömma hjärnan på alla tänkbara tankar, hur skulle man då kunna producera en ny tanke?
Citera
2007-05-06, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ominous
Ni har säkert blivit uppmanad att "försök att inte tänka på nånting" om ni ska meditera eller slappna av. Frågan blir ju "VAFAN tänker man på då?!?!"
Man tänker ju hela tiden, konstant, även när man sover, så om man skulle tänka på absolut ingenting så skulle man väl bli hjärndöd? Som att tömma hjärnan på alla tänkbara tankar, hur skulle man då kunna producera en ny tanke?

Det brukar poängteras av meditationsfolk också. Tror det mer handlar om att man ska slappna av än att aktivt försöka tänka på ingenting.
Citera
2007-05-06, 15:28
Medlem
Hardtails avatar
När jag får uppgiften att tänka på ingenting så brukar jag bara tänka på mörker, och jag vet att det också är att tänka på nånting, men testa att bara "titta när du blundar" så borde du iallafall få det svårt att tänka på något annat. Det är iallafall det närmsta jag kan komma att tänka på i det här ämnet. (där fick jag allt till det )
Citera
2007-05-06, 15:30
Medlem
Emp-snubbes avatar
...

Skit i att inte tänka på något, det kommer iallafall inte att funka. Försök bara att aktivt mörda alla tankar som poppar upp
Citera
2007-05-06, 15:46
Medlem
Ominouss avatar
Eller så fokuserar man bara på enbart en tanke och undviker resten så att det blir så lite tankeverksamhet som möjligt.

Inget konkret utan en abstrakt tanke som just "ingenting" blir nog lättare annars lär man ju tröttna om man bara tänker på ett äpple hela tiden. Till slut börjar vi tänka på flera äpplen och feta jävla äppelträd till slut, men ingenting kan man tänka på hur länge som helst.

Vad händer när man inte tänker på någonting alls? Samma sak som vi tänkte på innan vi föddes? Det låter som en omöjlighet att kunna tänka på ingenting, men det finns säkert nån übermunk som gjort det...tror inte det finns såna munkar här på FB
Citera
2007-05-06, 17:42
Medlem
Antinomoss avatar
De menar att du inte skall stanna vid en tanke, inte fångas av en tanke. Låt allt strömma förbi, strömma igenom dig som en flod utan att fångas av det.

//Mvh, M
Citera
2007-05-06, 17:49
Medlem
Ominouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antinomos
De menar att du inte skall stanna vid en tanke, inte fångas av en tanke. Låt allt strömma förbi, strömma igenom dig som en flod utan att fångas av det.

//Mvh, M

Okej, jag fattar men det var inte det jag ute efter vid min frågeställning.

Vad skulle hända om man tänker på ingenting? Är det möjligt ens? Eller är det så vissa djur tänker och därför handlar enbart impulsivt, efter instinkten. Kanske det som skiljer människor och djur också, att vi inte kan tänka på ingenting medans djur inte tänker ett skit.
Citera
2007-05-06, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ominous
Vad händer när man inte tänker på någonting alls? Samma sak som vi tänkte på innan vi föddes? Det låter som en omöjlighet att kunna tänka på ingenting, men det finns säkert nån übermunk som gjort det...tror inte det finns såna munkar här på FB

Det går faktiskt att uppnå ett sådant stadie som omnämns med hjälp av olika meditationstekniker. En av dem är t.ex att flytta fokus till andningen, och koncentrera sig på den. En annan - något mer komplex teknik - är att bryta ner tankarnas meningsuppbyggnad och radera orden som formas bit för bit, vilket till slut för en tillbaka till det stadie av tomhet ur vilket tankarna föds.

Vad som händer rent fysiskt eller psykiskt med kroppen när man inte tänker på något vet jag inte - men det är en väldigt skön och befriande känsla som infinner sig, även om den kanske inte varar så länge.

Det svåra är inte att nå dit, utan snarare att hålla sig kvar där.
Citera
2007-05-06, 19:14
Medlem
handimans avatar
"Att tänka på ingenting" är ett krångligare sätt att säga "inte tänka".
Vet inte om det var någon hjälp, men kan du bara definiera tänkande så bör det gå bra att undersöka i vilka situationer en person kan tänkas inte tänka.
Om tänkandet är den process som producerar tankar, får man definiera "tanke osv.
Citera
2007-05-06, 22:18
Bannlyst
jag tänker oftast inte på något. faktum är att ingen av oss kan tänka, vi bara tror att vi kan.
Citera
2007-05-07, 01:19
Medlem
2500s avatar
När jag var på teknik museet var det en apparat som kopplades till 2 personer och den som tänkte minst vann. Jag tänkte att ingenting är svårt. Så varför inte någonting simpelt som möjligt. Jag visualiserade en svart fyrkant. Jag vann varje gång
Citera
2007-05-07, 01:24
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2500
När jag var på teknik museet var det en apparat som kopplades till 2 personer och den som tänkte minst vann. Jag tänkte att ingenting är svårt. Så varför inte någonting simpelt som möjligt. Jag visualiserade en svart fyrkant. Jag vann varje gång
Den har jag också provat - jag förlorade varje gång. Kunde helt enkelt inte tänka på ingenting och slappna av så till fullo som behövdes.

Min erfarenhet är således att det är svårt att tänka på ingenting, eftersom man tänker på någonting även om man visualiserar mörker framför sig. Tankesmedjan stannar aldrig - filosofiskt kanske den tappar fart i sömn, men då drömmar man. Vilket i sig också är tankar, fast på en undermedveten nivå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in