2007-05-07, 01:33
Medlem
callcias avatar
Jag kan "tänka på ingenting" om jag anstränger mig lite. Dock fortsätter jag att registrera signaler från sinnena.
Citera
2007-05-07, 15:30
Medlem
Bulawayos avatar
Själv har jag genom lång och ihärdig träning lärt mig att inte tänka på någonting alls. Det blir som någon annan beskrev det som ett mörker. Att hålla igång det länge är inte heller något problem, det är bara att låta eventuella signaler komma och gå utan att försöka registrera dem. Och så fokuserar jag själv på andningen.
Citera
2007-05-07, 15:33
Medlem
Fordies avatar
Jag kan tänka på absolut ingenting, men bara 2-5 sek för sen börjar man tänka att man inte tänker. Men helt svart kan jag hålla det en pytteliten stund iaf.

Ganska häftigt

/Fordie
Citera
2007-05-07, 16:09
Medlem
Ominouss avatar
Okej, kul att det finns några som kan uppnå detta tankelösa stadium, låter ju intressant!

Har ni några punkter ni brukar följa när ni ska påbörja sån här meditation? Hur andas ni t.ex, förberedning osv, snälla hänvisa inte till google, nu finns det ju trots allt några som kan denna ädla konst att inte tänka så spä med lite tips!
Citera
2007-05-07, 18:03
Medlem
Bulawayos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominous
Okej, kul att det finns några som kan uppnå detta tankelösa stadium, låter ju intressant!

Har ni några punkter ni brukar följa när ni ska påbörja sån här meditation? Hur andas ni t.ex, förberedning osv, snälla hänvisa inte till google, nu finns det ju trots allt några som kan denna ädla konst att inte tänka så spä med lite tips!

Övning ger färdighet. Det är bara att sätta igång och öva på ditt eget sätt, så kommer du nog lyckas såsmåningom. Det kanske inte var det svar du hoppades på, men å andra sidan tror jag inte det finns någon generallösning.

Tålamod är givetvis viktigt när det gäller detta. Om du ger upp för snabbt så kommer du ingen vart
Citera
2007-05-07, 18:25
Medlem
Ominouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulawayo
Övning ger färdighet. Det är bara att sätta igång och öva på ditt eget sätt, så kommer du nog lyckas såsmåningom. Det kanske inte var det svar du hoppades på, men å andra sidan tror jag inte det finns någon generallösning.

Tålamod är givetvis viktigt när det gäller detta. Om du ger upp för snabbt så kommer du ingen vart

Aha, as I thought.

Får väl utveckla min egna metod då, återkommer om jag lyckas!
Citera
2007-05-07, 20:05
Medlem
Jag kan inte uppnå ett tankelöst stadium ännu men det jag har märkt hjälper i meditation är att se till att man inte har några utomstående "krav", t.ex se till att inte vara hungrig, pissnödig, bekymrad...
om du, ja vad ska man säga, känner dig nöjd med allting så har du lättare att fokusera på "ingenting"...
Citera
2007-05-07, 22:29
Medlem
lismer12s avatar
Min erfarenhet är att det bästa sättet att skringra tankar, som just ofast är vitsen med att tänka på ingenting, är att medvetet försöka varsebli de olika sinnesintrycken utan att för den sakens skull lägga någon värdering i vad du uppfattar. Mindre flummigt uttryck: beskåda vad du ser, lyssna till ljuden, känn hur det du stödjer dig på trycker mot kroppen, leta efter intrycken. Efter en stund blir man mycket skärpt men samtidigt avslappnat. Tankarna brukar försvinna om man lyckas hålla rätt fokus.
Citera
2007-05-08, 11:55
Medlem
Whissles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emp-snubbe
Skit i att inte tänka på något, det kommer iallafall inte att funka. Försök bara att aktivt mörda alla tankar som poppar upp
Då jag gör det, om jag till exempel ska sova, så kommer tankarna fram igen. Ju mer jag försöker undvika att tänka på saker desto svårare blir det.
Citera
2009-01-19, 10:54
Medlem
Weniwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krumbukto
Det går faktiskt att uppnå ett sådant stadie som omnämns med hjälp av olika meditationstekniker. En av dem är t.ex att flytta fokus till andningen, och koncentrera sig på den. En annan - något mer komplex teknik - är att bryta ner tankarnas meningsuppbyggnad och radera orden som formas bit för bit, vilket till slut för en tillbaka till det stadie av tomhet ur vilket tankarna föds.

Vad som händer rent fysiskt eller psykiskt med kroppen när man inte tänker på något vet jag inte - men det är en väldigt skön och befriande känsla som infinner sig, även om den kanske inte varar så länge.

Det svåra är inte att nå dit, utan snarare att hålla sig kvar där.

Sant, har upplevt det en gång i skolan, vi skulle få meditation av någon från island. Det var det klassiska att vi skulle ligga på madrasser som befann sig på golvet. Hon pratade mycket långsamt och sa något i stil med att -"tänk inte på något" HUR I HELVETE ska det gå till? tänkte jag..

Många tog övningen oseriöst, flera låg och skrattade osv.

Sedan "vaknade" jag bara ur min tankegång, jag kom på mig själv med att inte tänka på någonting, jag hade tydligen legat där i ca 15 minuter och inte tänkt på någonting, man var helt utvilad, kändes som att man slaggat i 5-6 timmar, det går inte beskriva känslan. Många av mina vänner hade tydligen känt likadant, men grejen är att man inte riktigt är "medveten" om att man inte tänker på något, för att såfort man förstår "jag tänker inte på något" börjar man tänka igen...

Alla borde få någon typ av meditation eller liknande av en kunnig person, det är helt underbart. Det är svårt att "komma igång" med de verkliga avslappnandet dock..
Citera
2009-01-19, 11:15
Medlem
Kaplas avatar
Att ingen har nämnt mantra och pranayama? Ett mantra är alltså nåt ord, eller läte som man repeterar för att "tänka på ingening", i Indien ges det ofta av en Guru till en elev. Men det finns massor med generella mantra. Pranayama är andningsövningar och andningskontroll. Att fokusera på andning och kroppshållning är också väldigt bra när man vill "tänka på ingenting". Vissa instruktioner angåend Vipassana-meditation är att räkna sina andetag, både in och utandningarna.

En liten mix av båda sakerna är soham mantra: http://en.wikipedia.org/wiki/Soham_(Sanskrit)

Jag fick lära mig tvärtom än vad som anges i wikin, jag fick alltså lära mig att tänka "sooooo"-ljudet på inandningen och "hmmmmm"-ljudet på utandningen. Men men, spela roll, huvudsaken är att det hjälper en "tänka på ingenting".

Puss.
Citera
2009-01-19, 12:20
Medlem
adequates avatar
Precis som Kapla rekommenderar jag användandet av mantra. Anekdotiskt kan jag nämna att jag brukar använda ordet "nonsens" som mantra, för att på ett ytterst symboliskt sätt stänga av allt mentalt nonsens.

Kärlek.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in