Citat:
Ursprungligen postat av Krumbukto
Det går faktiskt att uppnå ett sådant stadie som omnämns med hjälp av olika meditationstekniker. En av dem är t.ex att flytta fokus till andningen, och koncentrera sig på den. En annan - något mer komplex teknik - är att bryta ner tankarnas meningsuppbyggnad och radera orden som formas bit för bit, vilket till slut för en tillbaka till det stadie av tomhet ur vilket tankarna föds.
Vad som händer rent fysiskt eller psykiskt med kroppen när man inte tänker på något vet jag inte - men det är en väldigt skön och befriande känsla som infinner sig, även om den kanske inte varar så länge.
Det svåra är inte att nå dit, utan snarare att hålla sig kvar där.
Sant, har upplevt det en gång i skolan, vi skulle få meditation av någon från island. Det var det klassiska att vi skulle ligga på madrasser som befann sig på golvet. Hon pratade mycket långsamt och sa något i stil med att -"tänk inte på något" HUR I HELVETE ska det gå till? tänkte jag..
Många tog övningen oseriöst, flera låg och skrattade osv.
Sedan "vaknade" jag bara ur min tankegång, jag kom på mig själv med att inte tänka på någonting, jag hade tydligen legat där i ca 15 minuter och inte tänkt på någonting, man var helt utvilad, kändes som att man slaggat i 5-6 timmar, det går inte beskriva känslan. Många av mina vänner hade tydligen känt likadant, men grejen är att man inte riktigt är "medveten" om att man inte tänker på något, för att såfort man förstår "jag tänker inte på något" börjar man tänka igen...
Alla borde få någon typ av meditation eller liknande av en kunnig person, det är helt underbart. Det är svårt att "komma igång" med de verkliga avslappnandet dock..