2012-10-17, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubisch
1. Hur är programmeringen/grafiken utfört i TCC's förtest? Är det lika snyggt, cleant, enkelt och smidigt att förstå sig på samt arbeta med som försvarsmaktens tester?

2. Den utvikta kuben fanns med i försvarsmaktens officierstest. Symboler på kanterna o.s.v. Detta tyckte jag var ganska så lätt faktiskt. Nästan så jag funderade på om jag gjorde rätt. Funderade på om det var ett "X" eller "O" på båda sidor av fyrkanterna man vek, eller bara ena sidan. Så att man måste tänka på att man viker kuben neråt, snarare än uppåt, från liggande läge? Om det bara är symboler på ena sidan kommer de ju på insidan om man viker uppåt tänkte jag på.

1. Det är lätt att förstå sig på. Instruktioner med övningsuppgifter finns inför varje delmoment och du har gott om tid på dig att läsa igenom dem. Inte lika snyggt som försvarets tester (gissningsvis hade de en något lägre budget) men äsch. Inga problem att jobba med.

2. "X" eller "O" finns inte, dock kan du stöta på någon enstaka uppgift med rektangel-formade hål (som i så fall finns på bägge sidor om den ihopvikta formen).

Lycka till!
Citera
2012-10-17, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miskeh
Våra lärare sammanfattar problemet med "företagen rekryterar gärna, men ingen vill stå för utbildningen." En hel del i vår klass som ännu inte fått någon praktikplats, flera som bara får göra 2-3 veckor. Tror Green Cargo är dem enda som tar emot elever under hela 6-veckorsperioden. Suck..

Jag hade 6 veckor på Infranord, se har jag haft 6 på Hector och 5 veckor på GC, Nu står jag utan praktikplats då jag va "lovad" att göra min sista examinerande praktik på Infranord, men dom drog sig ur p.g.a att det är vinter nu och att dom inte hade nåt behov av förare helt plötsligt trots att dom va väldigt ivriga i somras, men marknaden ändras vecka för vecka, surt sa räven, bara att ta nya tag, syftet med sista praktiken va att man ska göra praktik där man ska jobba.
Citera
2012-10-17, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av miskeh
Våra lärare sammanfattar problemet med "företagen rekryterar gärna, men ingen vill stå för utbildningen." En hel del i vår klass som ännu inte fått någon praktikplats, flera som bara får göra 2-3 veckor. Tror Green Cargo är dem enda som tar emot elever under hela 6-veckorsperioden. Suck..
Skön logik där alltså
Är det jättesvårt att få tag på någon praktikplats, eller?
Citera
2012-10-17, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Skön logik där alltså
Är det jättesvårt att få tag på någon praktikplats, eller?

Just nu, ja. Som jag förstått det brukar det inte vara så här jävligt, och situationen bör förbättras efter nyår.
Citera
2012-10-17, 22:56
Medlem
Leavess avatar
Jag pluggar i Mjölby och i vår klass har det i alla fall löst sig för alla de 3 praktikperioderna vi haft hittills. Det är ingen som blivit utan praktik, någon fick inte så mycket tid på bangårdspraktiken och någon fick förra perioden förskjuten en vecka men i övrigt så har vi väl haft tur allihop.

Dock har de som velat ha praktik i Skåne haft lite mer problem än oss övriga, men i slutändan har det som sagt löst sig för dem också även om det först gjort det kanske torsdag/fredag veckan innan.
Citera
2012-10-18, 10:37
Bannlyst
Man får väl lön när man gör praktik, eller? Hur mycket i såfall?
Citera
2012-10-18, 10:56
Bannlyst
Citat:
Man får väl lön när man gör praktik, eller? Hur mycket i såfall?
Nej
Citera
2012-10-18, 11:18
Medlem
Känner mig något så grymt besviken och arg på mig själv just nu.
Fann något jag brann för till gymnasiet. Har haft så roligt på mina praktikplatser hela gymnasiet på lokverkstaden och verkligen stortrivts de gånger jag fått testa på köra ute på bangården. Ville så gärna gå vidare med detta.

Men tyvärr tror jag att jag gjorde misstaget att missförstå mailet med instruktioner. Tror inte jag förstod tidens betydelse och inspelan i det stora resultatet. För visst är det väl utformat så att om man är klar med alla uppgifter när endast några sekunder återstår så är man körd p.g.a. "för mycket tid använt"? Jag som först trodde att man hade hela den angivna tiden till sitt förfogande. Så jag läste alla svarsalternativ 1 gång, snabbt och effektivt valde jag sedan det rätta svaret. Jag borde, antar jag, nu i efterhand, ha svarat direkt det rätta svarsalternativet ploppade upp framför ögonen på mig, utan att se de andra. Men vanan att alltid kolla på alla svarsalternativ satt väl i mig för hårt.

Har någon en förklaring på hur tiden & antal rätt svar samspelar med varandra för det totala resultatet så tar jag den gärna. För det är värdefull feedback för att jag ska kunna uppfylla min dröm att bli lokförare, då jag har 1 sista chans att ansöka och göra förtestet nästa gång...

Det är aldrig dags att ge upp förrän det är försent.
Senast redigerad av Bubisch 2012-10-18 kl. 11:28.
Citera
2012-10-18, 15:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nickedi
Nej
Vafan vägrar företagen då att ta emot praktikanter? Gratis arbetskraft är väl inget att tjuta över
Citera
2012-10-18, 16:13
Medlem
Citat:
Vafan vägrar företagen då att ta emot praktikanter? Gratis arbetskraft är väl inget att tjuta över

det blir en kostnad för dom, extra hotellnätter, extra lön för handledarna, vissa passresor.
dock när man får jobb på ett företag måste man oftast göra en internutbildning på några veckor och då har man en "utbildningslön". men det är som sagt efter att skolan är klar och man tagit examen, dock vill en del företag ta chansen att göra internutbildningen på elevernas sista praktikperiod om dom erbjudits jobb för att spara pengar
Citera
2012-10-18, 17:58
Medlem
Vet inte om jag kan vara gladare för tillfället och kvällen, då jag fick mail om att urvalsansvariga ville ge mig en till chans, genom att bara göra om mattedelen. Att det ska vara talföljder, usch, har så svårt för de svåraste.

Kom på mig själv förut att jag hamnade i fel tänk. Någonstans följde hjärnan det som suttit i ryggmärgen från allt tjat i skolan: "Bättre att chansa än att lämna ett blankt svar", TROTS att det stod i instruktionerna att hellre hoppa över än att chansa så glömdes det alltså helt av i stridens hetta. Så fick väl helt enkelt för många fel än vad man fick ha när jag chansade osäkert på några istället för att hoppa över dem." Det hade nog med andra ord ingenting att göra med tiden som jag först misstänkte och den tid jag tog på svenska delarna, för de verkar det då som jag klarat antar jag. (Svenska är mitt starka ämne, det kändes bra).

Nu ska jag ladda upp med så mycket talföljdstester som möjligt innan jag gör om mattedelen. Ska nog göra ett besök till min gamla mattelärare på skolan och fråga om han har lust att skriva ut lite A4's med övningar att göra på tid.
Citera
2012-10-18, 21:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bubisch
Vet inte om jag kan vara gladare för tillfället och kvällen, då jag fick mail om att urvalsansvariga ville ge mig en till chans, genom att bara göra om mattedelen. Att det ska vara talföljder, usch, har så svårt för de svåraste.

Kom på mig själv förut att jag hamnade i fel tänk. Någonstans följde hjärnan det som suttit i ryggmärgen från allt tjat i skolan: "Bättre att chansa än att lämna ett blankt svar", TROTS att det stod i instruktionerna att hellre hoppa över än att chansa så glömdes det alltså helt av i stridens hetta. Så fick väl helt enkelt för många fel än vad man fick ha när jag chansade osäkert på några istället för att hoppa över dem." Det hade nog med andra ord ingenting att göra med tiden som jag först misstänkte och den tid jag tog på svenska delarna, för de verkar det då som jag klarat antar jag. (Svenska är mitt starka ämne, det kändes bra).

Nu ska jag ladda upp med så mycket talföljdstester som möjligt innan jag gör om mattedelen. Ska nog göra ett besök till min gamla mattelärare på skolan och fråga om han har lust att skriva ut lite A4's med övningar att göra på tid.

För mig var det i princip detsamma första gången. Jag orkade inte läsa igenom allt så jag ba körde, och failade men fick göra om. Om du ens till andra delen eller fick du bara göra första?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in