2011-12-19, 23:26
Medlem
Leavess avatar
Och då var man helt klar med alla test. Har inte gjort läkarundersökningen än men antagligen blir det hej Mjölby den 13e februari, hurra Om någon annan här också är antagen så kan ni väl PMa eller så
Citera
2011-12-23, 16:15
Medlem
boboqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaves
Och då var man helt klar med alla test. Har inte gjort läkarundersökningen än men antagligen blir det hej Mjölby den 13e februari, hurra Om någon annan här också är antagen så kan ni väl PMa eller så

Grattis! Och GLHF på utbildningen!
Citera
2011-12-25, 10:39
Medlem
Shenare!

Då går man ut gymnasiumet snart och vet inte vart man ska ta vägen eller hur man ska gå till vägar. Jag har alltid velat bli lokförare så vad ska man göra efter gymnasiumet? Ska man skicka in någon ansökan någonstans lr vad?
//MVH Emil
Citera
2011-12-26, 14:16
Medlem
CRCUENTUSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emilbroman
Shenare!

Då går man ut gymnasiumet snart och vet inte vart man ska ta vägen eller hur man ska gå till vägar. Jag har alltid velat bli lokförare så vad ska man göra efter gymnasiumet? Ska man skicka in någon ansökan någonstans lr vad?
//MVH Emil
http://www.tcc.se/start.php?lang=sv
http://www.jarnvagsskolan.se/sv/HogskolaKY02.aspx
Citera
2011-12-26, 19:06
Medlem
Tack ska snoka omkrig lite på hemsidorna du skickade xD!
Citera
2012-01-10, 17:26
Medlem
Antagen till TCC Hallsberg i mars! Någon som gör en sällskap?!
Citera
2012-01-21, 11:29
Medlem
XsweXs avatar
Ni som har kommit in! Vad är det för betyg som gäller, alla g eller är de intagningspoäng också? Vad hade ni?/ Mvh
Citera
2012-01-21, 15:18
Medlem
CRCUENTUSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XsweX
Ni som har kommit in! Vad är det för betyg som gäller, alla g eller är de intagningspoäng också? Vad hade ni?/ Mvh
För att komma in på Trafikverkets skola i Ängelholm krävdes det tidigare relativt höga poäng, hört rykten om 18-19 för det är så pass många som söker och intagningen sker utifrån poäng. Skolan genomgår just nu dock ett par förändringar, de har sökt för att få gå över till Yrkeshögskola (YH) istället för kvalificerad yrkesutbildning (KY) som de tidigare varit. Med detta bytet kanske de slopar systemet med att ta ut elever utifrån deras betyg och gör som de andra skolorna i Sverige.

De andra skolorna runt om i landet som drivs i TCC regi så krävs det grundläggande högskolebehörighet (finns länk 4 poster upp). De som har denna behörigheten får sedan genomgå ett antal tester i olika steg för att man ska få ut de som är lämpade för yrket och som därmed får börja på kursen. Brukar vara en 200-300 stycken som söker till varje skola, varierar lite och utav av dessa klarar ca 25 samtliga tester och får börja.

BountyBoo beskriver alla tester och uttagningprocessen extremt bra och detaljrikt med sin post här under om ni trycker upp den:
Citera
2012-01-22, 02:43
Medlem
Aop1s avatar
Hej!

Tänkte utbilda mig som lokförare. har jobbat inom tåg branchen i snart 3 år.

Kan någon ge mig tips på vad som förekommer i provet?

Är det svårt?

Vilka frågot kommer?

tack
Citera
2012-01-22, 11:59
Medlem
Aop1: ta en titt på inlägget ovanför ditt, läs där så står allt... jag studerar just nu till lokförare, jag tyckte inte testerna va svåra, men ingen av dom som gjorde testet samtidigt som mig kom in i min klass sen.
Citera
2012-01-22, 17:10
Medlem
Aop1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CRCUENTUS
För att komma in på Trafikverkets skola i Ängelholm krävdes det tidigare relativt höga poäng, hört rykten om 18-19 för det är så pass många som söker och intagningen sker utifrån poäng. Skolan genomgår just nu dock ett par förändringar, de har sökt för att få gå över till Yrkeshögskola (YH) istället för kvalificerad yrkesutbildning (KY) som de tidigare varit. Med detta bytet kanske de slopar systemet med att ta ut elever utifrån deras betyg och gör som de andra skolorna i Sverige.

De andra skolorna runt om i landet som drivs i TCC regi så krävs det grundläggande högskolebehörighet (finns länk 4 poster upp). De som har denna behörigheten får sedan genomgå ett antal tester i olika steg för att man ska få ut de som är lämpade för yrket och som därmed får börja på kursen. Brukar vara en 200-300 stycken som söker till varje skola, varierar lite och utav av dessa klarar ca 25 samtliga tester och får börja.

BountyBoo beskriver alla tester och uttagningprocessen extremt bra och detaljrikt med sin post här under om ni trycker upp den:

IQ testet. vad ar grænsen?
Citera
2012-01-23, 01:07
Medlem
CRCUENTUSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aop1
IQ testet. vad ar grænsen?
Det finns ingen direkt siffra eller gräns utan de tester helt enkelt om du klarar av uppgifterna du får. Om blir godkänd (vilket du får reda på direkt efter du slutfört första testet) så får du hemskickat fler tester du ska göra och klara av för att komma vidare i urvalsprocessen. Testerna testar helt enkelt om du är lämplig till att bli lokförare, få av alla de som söker är det och därav har man dessa testerna.

Citerar även från min förra post.
Citat:
Testerna var ungefär som IQ-tester som du hittar i Ill. Vetenskap. Att se mönster, samband osv. Lite lättare huvudräkning. Sen gick jag vidare och fick göra några liknande tester till hemifrån och sen skriva ca 200 ord om varför jag passar i ett säkerhetsyrke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in