Skrivit av BountyBoo
http://www.whoa.nu/forum/ovrigt/blandat/682424/1.aspx
Jag pluggar som sagt till lokförare på KY-utbildningen i Huddinge som TCC anordnar.
Vi är 24 st i klassen, brukar vara runt 25 st. Vad jag vet startar inte den utbildningen som finns i Göteborg till hösten och det är väldigt osäkert med de andra utbildningarna (Hallsberg, Mjölby, Boden) De privata.. SJ och Banverket de startar inte upp. När jag sökte nu var det över 300 sökanade på 25 platser och trycket lär bli större. Så det är smart att söka sig på andra ställen i Sverige också. Kolla på TCCs hemsida.
Det krävs att ha gymnasiebetyg som ger högskolekompetens och sen är det flertalet urvalstester. Jag fick först göra tre datortester hemma efter att jag ansökt med personligt brev och skickade också med vitsord från mitt jobb som visade tyngd på egen drivkraft och initiativtagande. Testerna var ungefär som IQ-tester som du hittar i Ill. Vetenskap. Att se mönster, samband osv. Lite lättare huvudräkning. Sen gick jag vidare och fick göra några liknande tester till hemifrån och sen skriva ca 200 ord om varför jag passar i ett säkerhetsyrke.
Efter det gick jag vidare och göra 5 papper och penna uppgifter av samma karaktär som IQ testen. Lite mer tanke bakom, där man ska se mönster och minnas saker. Och så 250 frågor i ett personlighetstest som sen lämnas till psykolog.
Efter det fick jag komma och träffa psykologen och göra en kort intervju och så var det datortester. Ett med huvudräkning där man hela tiden skulle hålla ett tal i huvudet (summan blev aldrig mer än 19), sen stirra på en prick i 33 minuter och trycka varje gång den rörde sig avvikande.
Till sist var det simultantest där man på datorn hade siffer- eller figurserier där man skulle klicka på de som återkom i högerspalten och fanns i vänsterspalten. Sen fanns det en kalender för en vecka och en adressbok. Längst ned fanns en ruta med korta svar som "måndag", "Klasgatan 3", "Klockan 13.00" osv. Samtidigt var det en klocka som räknade upp till 19 minuter. Så samtidigt som man skulle lösa siffer-/figuruppgiften fick man frågor där svaren fanns i kalendern eller adressboken.. ELLER i ditt huvud (t.ex Anna är längre än Klara som är kortare än Filip, ange vem som är längst.. eller multiplicera 16 med 2, dra av 4 från summan)
Vissa saker skulle man ange när klockan stod på ett visst klockslag. Man hade papper och penna för att skriva upp uppgifterna som man skulle göra längre fram.
Till sist var det läkarundersökning och drogtest, som du betalar själv. (2500kr kostar det) Och du får inte ha för stora synfel, inte ha sjukdomar som diabetes (om det behandlas med sprutor), epilepsi eller andra nervsjukdomar. Ha normal hörsel, inte vara färgblind. Det finns på Transportstyrelsens hemsida vad som gäller.
Du behöver inte vara teknisk, tågexpert eller liknande. Utan de går helt efter din personlighet och hur det går på testerna.
Jag säger så här, är du normal och vet att du är lite haj på sånna här uppgifter så har du inga problem att klara det. Det är inte skithårt, samtidigt som du ska klara det.. men jag hade tydligen väldigt bra resultat (låg på 8-9 av 9, man måste ha 5 för att "bli godkänd")
Jag såg det hela lite som ett dataspel och har man sysslat med sånt så har man inga problem.
Sen är det ett svinbra yrke (variation, fritt, bra betalt) och jag diggar utbildningen. De flesta av oss har bytt yrkesbana. Och som sagt, snart kommer pensionsavgången så även om det inte startar någon KY-utbildning nu, så lär det göra det terminen efter (vet inte om man kan söka nån nu?) Det kommer bli mer jobb och det står ju inte stilla på marknaden.
Utbildningen är 60 veckor (var tidigare 40) och det är en tredjedel praktik. Jag har gått 4 veckor och har redan fått komma ut och köra Arlanda Express från och till Stockholm. Det är mycket säkerhetskunskaper, ellära, signaler och skyltar som ska bankas in. Så det är en hel del plugg, men det är kul och lätt att lära sig.
Som sagt, om du verkligen vill bli det så sök även till de utbildningarna på de mindre orterna för att öka din chans. TCC är ett jätteschysst företag och testledarna som du möter när du gör testerna är väldigt trevliga.