2018-06-23, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jolle93h
Fick besked i onsdags! Jag fick en plats i Sundsvall 😊 Även en bekant till mig fick en plats.

Hade varit kul att veta hur många som sökt och är kvar

Vet inte hur det var i Sundsvall men i Hässleholm var det 550 sökande i steg 1 och 25 platser som skulle tillsättas.
Citera
2018-06-25, 23:08
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Trots detta rigorösa testande så klarar cirka 3-5% inte utbildningen eller det faktiska arbetet när det väl är dags att börja köra tåg!

Många gånger har kollegorna undrat hur i helvete den eller den personen lyckats klara 1: Urvalstesterna, 2: Utbildningen, 3: Anställningsintervjun!

Minns djupingen som frontade med en Rc in i en X55 i Hagalund! Ingen var förvånad men cheferna sa att det kunde hänt vem som helst!

Vi skakade kollektivt på huvudena och mycket riktigt fick han sluta efter att ha klantat till det igen några gånger!

Som sagt! Det slinker igenom endel stolpskott på ett sett som det uppenbarligen inte gör inom flyget!
Citera
2018-06-26, 11:02
Medlem
En allmän reflektion, vad blir diskrepansen i och med att vissa söker in på betyg med "Svenska som andraspråk"? Trodde man åtminstone ställde krav på "normal svenska" som inte på något sätt är förenklad eller nedbantad. Kvotering kanske?
Citera
2018-06-26, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-son80
En allmän reflektion, vad blir diskrepansen i och med att vissa söker in på betyg med "Svenska som andraspråk"? Trodde man åtminstone ställde krav på "normal svenska" som inte på något sätt är förenklad eller nedbantad. Kvotering kanske?
Jag hoppas och tror att det vansinnet balanseras av att läsförståelse och ordförståelse är en del av testerna man måste göra och klara. Som jag förstår måste man nå upp till minst medel på alla områden som testas (vad nu medelvärdet tas ifrån för population är dock oklart). Betygen är ju enbart ett behörighetskrav, att svenska som andraspråk godtas är väl resultatet av politisk styrning som förhoppningsvis saknar faktisk inverkan på vilka som antas.

Dessutom tyckte jag att testerna överlag innehöll ganska komplicerade instruktioner, där en god svenskaförståelse krävs för att kunna genomföra testerna ordentligt.
Citera
2018-06-26, 20:49
Medlem
För mig och förhoppningsvis fler med mig så lägger man sitt förtroende till att testerna är rigorösa och omfattande av en anledning. Nämligen att det är på lika villkor för alla som söker. Jag råkar ha vetskap (vem som helst kan googla om det) om att det är en stor kvalitétsskillnad mellan svenska A, B, C, kontra Svenska som andraspråk. Inte alltid det kan uppfattas som jämlikt i ett yrke som är säkerhetsklassat med stort personligt ansvar. Visst! Kanske vissa uppfattar det som hårklyverier, men till syverne och sist så rör det kvaliteten på den som framför respektive tåg/järnvägsfordon. Sist men inte minst det ansvar man axlar.
Mvh från en som har kommit in i Hässleholm.
Citera
2018-06-27, 00:18
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-son80
För mig och förhoppningsvis fler med mig så lägger man sitt förtroende till att testerna är rigorösa och omfattande av en anledning. Nämligen att det är på lika villkor för alla som söker. Jag råkar ha vetskap (vem som helst kan googla om det) om att det är en stor kvalitétsskillnad mellan svenska A, B, C, kontra Svenska som andraspråk. Inte alltid det kan uppfattas som jämlikt i ett yrke som är säkerhetsklassat med stort personligt ansvar. Visst! Kanske vissa uppfattar det som hårklyverier, men till syverne och sist så rör det kvaliteten på den som framför respektive tåg/järnvägsfordon. Sist men inte minst det ansvar man axlar.
Mvh från en som har kommit in i Hässleholm.

Ja men det har också hänt att lokförare som inte talar så bra svenska fått sluta köra tåg av rent kulturella skäl efter att de begått misstag som de pga sin kultur värgrat erkänna!

Lite som när min skräddare sa att han lagt ner mina byxor när jag hämtade dem och jag sa att han inte gjort det! Ni svenskar förstår....
Citera
2018-06-27, 09:31
Medlem
Citat:
Fick besked i onsdags! Jag fick en plats i Sundsvall 😊 Även en bekant till mig fick en plats.

Hade varit kul att veta hur många som sökt och är kvar
Ca 220 st sökte till Sundsvall.
Citera
2018-06-27, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POHE74
Ca 220 st sökte till Sundsvall.

Okay! Vet du hur många som klarade sig efter intervjun?
Citera
2018-06-28, 00:14
Medlem
Vad var poängen med att man kunde söka till flera av orterna ? Fanns det någon som gjorde detta ?
Citera
2018-06-28, 06:10
Medlem
Citat:
Okay! Vet du hur många som klarade sig efter intervjun?
Nä, ingen aning men har svårt att se att nån reserv överhuvudtaget kommer vidare pga avgiften på 4500kr som protrain tar om man avsäger sin plats. Jag klarade mig hela vägen men är reserv så lite surt är det
Citera
2018-06-28, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POHE74
Nä, ingen aning men har svårt att se att nån reserv överhuvudtaget kommer vidare pga avgiften på 4500kr som protrain tar om man avsäger sin plats. Jag klarade mig hela vägen men är reserv så lite surt är det

Mycket möjligt att några bommar på hälsokontrollen också så helt uträknade är reserverna inte.
Citera
2018-06-28, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaramide
Mycket möjligt att några bommar på hälsokontrollen också så helt uträknade är reserverna inte.
Ja, det ska vara det då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in