2014-01-29, 18:38
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är en klassisk rödvinssås. Men som sagt så förknippar jag inte denna sås med W-schnitzel.

Kör hellre på traditionell tomatsås utan spiskummin och curry. Jag förmodar att du kan laga en sådan.

~Paul~

Jag gjorde den klassiska rödvinssåsen och blev inte alls imponerad, hade i ganska mycket smör men smaken var på tok för bitter för min smak. Lyckligtvis gick det hem hos det gamla gardet.

Vet inte varför men jag lyckas inte citera flera funkar bara då och då.

ThePlayboy Syftade givetvis på alkoholfritt.
Citera
2014-01-29, 18:55
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenSvamp
Jag gjorde den klassiska rödvinssåsen och blev inte alls imponerad, hade i ganska mycket smör men smaken var på tok för bitter för min smak. Lyckligtvis gick det hem hos det gamla gardet.

Vet inte varför men jag lyckas inte citera flera funkar bara då och då.

ThePlayboy Syftade givetvis på alkoholfritt.
+citera tills du är inför sista du ska citera, då trycker du citera.
Då ska de rada upp sig.

En rödissås behöver ibland en hel del handpåläggning, pga vinets egenskaper.
Ibland är det en massa socker och en jävla lång kokning som krävs.
Så rödvinssåser tillhör de såser i mitt tycke, som kräver mest avsmakning för att man ska nå fram till super god.
Citera
2014-01-29, 19:54
Medlem
dePauls avatar
Som klyban säger så är det inte lätt att pricka en fin rödvinssås om man är nybörjare. Det kräver en fin buljong/fond, bra vin och en del fingertoppskänsla.

En effektiv reduktion är a och o. Den gör jag helst innan jag går in med fett/olja för att minska risken för separation. Mycket irriterande när fettet så att säga simmar ovanför själva rödvinssåsen.

~Paul~
Citera
2014-01-29, 20:26
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
+citera tills du är inför sista du ska citera, då trycker du citera.
Då ska de rada upp sig.

En rödissås behöver ibland en hel del handpåläggning, pga vinets egenskaper.
Ibland är det en massa socker och en jävla lång kokning som krävs.
Så rödvinssåser tillhör de såser i mitt tycke, som kräver mest avsmakning för att man ska nå fram till super god.

Jag vet hur man citerar flera Med över 5k inlägg så har jag lärt mig det faktiskt, syftade på att det inte "går igenom ibland" bara

Jag smaksatte med socker och hade i lite rödvinsvinäger för att få bort det sura men utan nämnbart resultat. Han som skulle handla kom också sent så jag göra såsen samtidigt som jag stekte schnitzlarna och potatisen. Med andra ord så hade jag ingen större tid med kärlek när såsen gjordes vilket störde mig enormt då jag har ganska höga krav på min matlagning.

Iom att jag var sjuk i slutet på förra veckan fick jag inte göra menyn för denna så därav denna rätt. Annars hade jag gjort schnitzlarna från skratch om jag valt det. Halvfabrikat är nästintill Haram i min bok om man bortser från såser som jag är pinsamt okunnig i.

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Som klyban säger så är det inte lätt att pricka en fin rödvinssås om man är nybörjare. Det kräver en fin buljong/fond, bra vin och en del fingertoppskänsla.

En effektiv reduktion är a och o. Den gör jag helst innan jag går in med fett/olja för att minska risken för separation. Mycket irriterande när fettet så att säga simmar ovanför själva rödvinssåsen.

~Paul~

Jag var långt ifrån i närheten av en bra rödvinsås men jag blev i alla fall några erfarenheter rikare.

Hade det varit möjligt/OK att ha i lite vispgrädde eller hade den blivit rosa och skurit sig?
Citera
2014-01-29, 20:44
Medlem
ThePlayboys avatar
Citat:
Jag vet hur man citerar flera Med över 5k inlägg så har jag lärt mig det faktiskt, syftade på att det inte "går igenom ibland" bara

Jag smaksatte med socker och hade i lite rödvinsvinäger för att få bort det sura men utan nämnbart resultat. Han som skulle handla kom också sent så jag göra såsen samtidigt som jag stekte schnitzlarna och potatisen. Med andra ord så hade jag ingen större tid med kärlek när såsen gjordes vilket störde mig enormt då jag har ganska höga krav på min matlagning.

Iom att jag var sjuk i slutet på förra veckan fick jag inte göra menyn för denna så därav denna rätt. Annars hade jag gjort schnitzlarna från skratch om jag valt det. Halvfabrikat är nästintill Haram i min bok om man bortser från såser som jag är pinsamt okunnig i.

Jag var långt ifrån i närheten av en bra rödvinsås men jag blev i alla fall några erfarenheter rikare.

Hade det varit möjligt/OK att ha i lite vispgrädde eller hade den blivit rosa och skurit sig?

Aldrig grädde i Rödvinssås!
Citera
2014-01-29, 20:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det hade blivit en rosa sörja. Däremot hade det nog inte skurit sig såvida du inte kokar alltsammans våldsamt och samtidigt lägger locket på.

~Paul~
Citera
2014-01-29, 22:10
Medlem
klybans avatar
Citat:

Du menar citeringen bråkar med dig, sicket svin

Det är en del arbete med den där rödvinssåsen.
Enda om man kör samma vin om och om igen, så lär man sig vad som behövs göras utan smaka om och om igen.
Personligen kör jag Gran Fuedo, dock är kräver den ordentlig reducering och tid.
Men när man väl är där, så är den av mina favoritviner att göra rödvinssås på.

Jag tror inte grädden tar såsen någonstans, du har antagligen fortfarande samma smakproblem.
Citera
2014-01-29, 22:18
Medlem
Ris, schnitzel och curry-sås. En skiva kryddsmör om det är helgdag.
Citera
2014-01-29, 22:44
Medlem
Ingen(?) har nämnt remouladsås till Schnitzeln?
Det fungerar fint som snabblösning.
Citera
2014-01-29, 23:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bezt_swe
Ingen(?) har nämnt remouladsås till Schnitzeln?
Det fungerar fint som snabblösning.
Absolut. Remoulad-/tartarsås är kanon till schnitzel. Till och med en syrligare variant av vanlig majonnäs funkar.

~Paul~
Citera
2014-01-30, 11:12
Medlem
Har inte läst hela tråden, men på de senaste par sidorna har ingen nämnt svampsås. En gräddig svampsås tycker jag är en höjdare till schnitzel.
Citera
2014-01-30, 11:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.Slothrop
Har inte läst hela tråden, men på de senaste par sidorna har ingen nämnt svampsås. En gräddig svampsås tycker jag är en höjdare till schnitzel.
Svampsås har redan blivit föreslagen. Dock inte på de senaste sidorna.

(FB) Sås till schnitzel?

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in