Citat:
Ursprungligen postat av
EnLitenSvamp
Nu vet jag att tiden är knapp men jag hoppas på er hjälp.
I morgon har jag blivit kommenderad att laga schnitzel åt ca 25 personer till lunch. Det är frysta bitar och har inhandlats på Martin Olsson eller liknande. Tidigare idag så fyllde jag en stor kastrull med potatisar som jag sedan skrubbade och kokade upp. Potatisen har jag för avsikt att skära i bitar och steka på stekbordet i högtemperatur med mycket smör för att sedan placera i ugnen för att bibehålla värmen tills det är dags att servera. Schnitzlarna steker jag sedan på bordet (efter att ha rengjort det innan) Jag har sedan allt som ska vara till förutom anjovis då inte en enda jävel kommer att vilja ha det MEN jag är osäker på såsen. Efter att ha läst (och skrattat) alla inlägg här så är tomatsås Alt rödvinssås det jag är ute efter och om jag googlar får jag en uppsjö med recept och jag är osäker på vilket jag ska ta. I vanliga fall så bollar jag mina ideer med några vänner men ingen av dem kan hjälpa till ikväll och jag behöver ha ett recept innan klockan 10 för då åker bilen till affären. Jag kan/får inte använda vin med alkohol.
Tusen tack....
Edit: Bilen åker klockan 10 i morgon bitti.
Rödvinssås förknippar jag med finare nötkött och inte W-schnitzlar (även om det förstås
går att kombinera ihop). Tomatsås är EMÅ avsevärt mer lämplig.
I Tyskland serveras ibland Schnitzel tillsammans med en speciell tomatsås. Jag syftar alltså inte på Schweizerschnitzeln utan en specialvariant med curry i.
1. Skala och hacka gul lök.
2. Hetta upp en panna eller stekgryta och fräs löken i neutral olja tills den är genomskinlig.
3. Addera spiskummin och färdig curryblandning (madrastyp). Släng också i lagerblad, buljongtärning och svartpeppar.
4. Gå sedan in med tomatpuré och hela skalade tomater som du har kört sönder med stavmixer.
5. Häll på vatten och låt puttra i ca 20 m. Passera sedan.
Såsen kan toppredas om den skulle visa sig vara för vattnig. Använd ej grädde eller mjölk!
Såsen bör smaka mer eller mindre åt det indiska hållet. Det vill säga, curry- spiskumminblandningen kan vara av varierande styrka. Det är du som bestämmer.
I o f så brukar man servera ris till den här rätten men det funkar även med potatis.
Lycka till!
~Paul~