2011-12-28, 14:34
Medlem
Bedragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Nu heter jag inte dePaul, men jag undrar om du låtit köttet få rumstemperatur innan du börjar panera och steka det? Likaså att du inte lägger i för mycket kött i pannan. Om dina schnitzlar har samma storlek som mina, så får det bara plats att steka en åt gången.
Sedan så finns det skitkött också. Stressade grisar get tydligen ett ljusare och våtare fläskkött sägs det.

Jag brukar låta köttet bli rumstempererat, dock kan jag inte svära på att jag gjort det just de två gångerna de blivit fel. Jag har gjort schnitzlarna på kalv, men det kan ju trots det vara skitkött.
Citera
2011-12-28, 14:38
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bedragen
Jag brukar låta köttet bli rumstempererat, dock kan jag inte svära på att jag gjort det just de två gångerna de blivit fel. Jag har gjort schnitzlarna på kalv, men det kan ju trots det vara skitkött.
Ah, jag gör alltid schnitzlar på skinka eller bogfläsk genom att jag köper en halv gris åt gången från lokala bönder. Men samma princip borde gälla för kalv. Kalv och fint fläskkött skiljer sig ju inte så där mycket åt, så kött från en billig, stressad kalv borde vara lika blekt och vattnigt som från en ihjälstressad gris.
Vi får se vad dePaul säger dock när han kommer online.
Citera
2011-12-28, 15:05
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilla.brun
Lite sent svarat, men hollandaisesås och ris är utomordentligt gott att äta till schnitzeln!
Usch! Det där lät som något som skulle serveras i en skolmatsal av en husmor med noll intresse för mat.
Citera
2011-12-28, 15:37
Medlem
lilla.bruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Usch! Det där lät som något som skulle serveras i en skolmatsal av en husmor med noll intresse för mat.

Nej.. Men jag måste ändå säga att när vi fick den maten (inte schnitzel men typ ris med god sås) i skolan var det en av mina favoriträtter!

Ska äta schnitzel nu, fast med potatis istället för ris... Hollandaisesås... Mmmmm..
Citera
2011-12-28, 15:39
Medlem
lilla.bruns avatar
Förresten torde väl hollandaisesås vara den ultimata såsen till schnitzel.. Man ska ju ha smör och citron till schnitzel, så torde inte hollandaise vara det perfekta valet då?
Citera
2011-12-28, 15:43
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilla.brun
Förresten torde väl hollandaisesås vara den ultimata såsen till schnitzel.. Man ska ju ha smör och citron till schnitzel, så torde inte hollandaise vara det perfekta valet då?
Varför inteJ Jag har aldrig ätit det så, men jag kan inte påstå att det låter äckligt på något sätt.
Själv kör jag på brynt smör, en citronklyfta, och gröna ärtor, men kanske även jag blir anklagad för att vara en husmor med noll intresse för mat.
Citera
2013-12-11, 06:51
Medlem
gibbenSgs avatar
En kantarellsås tycker jag är gott till, i västa fall kan nog en champinjonsås funka också.

annars ett kryddsmör som några föreslagit.
Citera
2014-01-28, 21:14
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Nu vet jag att tiden är knapp men jag hoppas på er hjälp.

I morgon har jag blivit kommenderad att laga schnitzel åt ca 25 personer till lunch. Det är frysta bitar och har inhandlats på Martin Olsson eller liknande. Tidigare idag så fyllde jag en stor kastrull med potatisar som jag sedan skrubbade och kokade upp. Potatisen har jag för avsikt att skära i bitar och steka på stekbordet i högtemperatur med mycket smör för att sedan placera i ugnen för att bibehålla värmen tills det är dags att servera. Schnitzlarna steker jag sedan på bordet (efter att ha rengjort det innan) Jag har sedan allt som ska vara till förutom anjovis då inte en enda jävel kommer att vilja ha det MEN jag är osäker på såsen. Efter att ha läst (och skrattat) alla inlägg här så är tomatsås Alt rödvinssås det jag är ute efter och om jag googlar får jag en uppsjö med recept och jag är osäker på vilket jag ska ta. I vanliga fall så bollar jag mina ideer med några vänner men ingen av dem kan hjälpa till ikväll och jag behöver ha ett recept innan klockan 10 för då åker bilen till affären. Jag kan/får inte använda vin med alkohol.

Tusen tack....

Edit: Bilen åker klockan 10 i morgon bitti.
Senast redigerad av EnLitenSvamp 2014-01-28 kl. 21:19.
Citera
2014-01-28, 22:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenSvamp
Nu vet jag att tiden är knapp men jag hoppas på er hjälp.

I morgon har jag blivit kommenderad att laga schnitzel åt ca 25 personer till lunch. Det är frysta bitar och har inhandlats på Martin Olsson eller liknande. Tidigare idag så fyllde jag en stor kastrull med potatisar som jag sedan skrubbade och kokade upp. Potatisen har jag för avsikt att skära i bitar och steka på stekbordet i högtemperatur med mycket smör för att sedan placera i ugnen för att bibehålla värmen tills det är dags att servera. Schnitzlarna steker jag sedan på bordet (efter att ha rengjort det innan) Jag har sedan allt som ska vara till förutom anjovis då inte en enda jävel kommer att vilja ha det MEN jag är osäker på såsen. Efter att ha läst (och skrattat) alla inlägg här så är tomatsås Alt rödvinssås det jag är ute efter och om jag googlar får jag en uppsjö med recept och jag är osäker på vilket jag ska ta. I vanliga fall så bollar jag mina ideer med några vänner men ingen av dem kan hjälpa till ikväll och jag behöver ha ett recept innan klockan 10 för då åker bilen till affären. Jag kan/får inte använda vin med alkohol.

Tusen tack....

Edit: Bilen åker klockan 10 i morgon bitti.
Rödvinssås förknippar jag med finare nötkött och inte W-schnitzlar (även om det förstås går att kombinera ihop). Tomatsås är EMÅ avsevärt mer lämplig.

I Tyskland serveras ibland Schnitzel tillsammans med en speciell tomatsås. Jag syftar alltså inte på Schweizerschnitzeln utan en specialvariant med curry i.

1. Skala och hacka gul lök.
2. Hetta upp en panna eller stekgryta och fräs löken i neutral olja tills den är genomskinlig.
3. Addera spiskummin och färdig curryblandning (madrastyp). Släng också i lagerblad, buljongtärning och svartpeppar.
4. Gå sedan in med tomatpuré och hela skalade tomater som du har kört sönder med stavmixer.
5. Häll på vatten och låt puttra i ca 20 m. Passera sedan.

Såsen kan toppredas om den skulle visa sig vara för vattnig. Använd ej grädde eller mjölk!

Såsen bör smaka mer eller mindre åt det indiska hållet. Det vill säga, curry- spiskumminblandningen kan vara av varierande styrka. Det är du som bestämmer.

I o f så brukar man servera ris till den här rätten men det funkar även med potatis.

Lycka till!

~Paul~
Citera
2014-01-29, 09:20
Medlem
EnLitenSvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Rödvinssås förknippar jag med finare nötkött och inte W-schnitzlar (även om det förstås går att kombinera ihop). Tomatsås är EMÅ avsevärt mer lämplig.

I Tyskland serveras ibland Schnitzel tillsammans med en speciell tomatsås. Jag syftar alltså inte på Schweizerschnitzeln utan en specialvariant med curry i.

1. Skala och hacka gul lök.
2. Hetta upp en panna eller stekgryta och fräs löken i neutral olja tills den är genomskinlig.
3. Addera spiskummin och färdig curryblandning (madrastyp). Släng också i lagerblad, buljongtärning och svartpeppar.
4. Gå sedan in med tomatpuré och hela skalade tomater som du har kört sönder med stavmixer.
5. Häll på vatten och låt puttra i ca 20 m. Passera sedan.

Såsen kan toppredas om den skulle visa sig vara för vattnig. Använd ej grädde eller mjölk!

Såsen bör smaka mer eller mindre åt det indiska hållet. Det vill säga, curry- spiskumminblandningen kan vara av varierande styrka. Det är du som bestämmer.

I o f så brukar man servera ris till den här rätten men det funkar även med potatis.

Lycka till!

~Paul~

Tack för dina infallsvinklar och tips. Receptet lät gott MEN jag äter "tyvärr" varken spiskummin eller curry. Indiskaköket är en av mina värsta fiender. Jag pratade med lite vänner i morse samt surfade runt lite och besökte Recept.nu där jag faktiskt ganska ofta hittar inspiration (lagar mat 5 dagar i veckan åt 20+ pers) och fann detta:

http://www.recept.nu/leif-mannerstro...tt/rodvinssas/

Vad tror du om det?
Citera
2014-01-29, 09:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack för dina infallsvinklar och tips. Receptet lät gott MEN jag äter "tyvärr" varken spiskummin eller curry. Indiskaköket är en av mina värsta fiender. Jag pratade med lite vänner i morse samt surfade runt lite och besökte Recept.nu där jag faktiskt ganska ofta hittar inspiration (lagar mat 5 dagar i veckan åt 20+ pers) och fann detta:

Vad tror du om det?
Det är en klassisk rödvinssås. Men som sagt så förknippar jag inte denna sås med W-schnitzel.

Kör hellre på traditionell tomatsås utan spiskummin och curry. Jag förmodar att du kan laga en sådan.

~Paul~
Citera
2014-01-29, 11:28
Medlem
ThePlayboys avatar
Citat:

Vad tror du om det?

"Jag kan/får inte använda vin med alkohol."

Blir nog svårt att göra rövinssås utan rödvin... eller tänkte du ta alkoholfritt vin? Kan det verkligen bli bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in