• 9
  • 10
2017-04-20, 06:33
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Stekpanna med några cm olja i.

Ja kanske.

Paneringen som skiljer sig mellan vanlig schnitzel och denna bruna variant har jag sett i Österrike på restaurang.

Vanlig schnitzel är lite gulaktig i paneringen medan den jag skriver om är mer brun och veckig.
Citera
2017-04-20, 12:41
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
På inrättningar och hemma hos folk i Oberösterreich framför allt.

Lingonsylten har jag stött på både i Österrike och i Sverige. Österrikaren som driver Wisby Hof i Visby serverar sin schnitzel med lingon.

Från menyn:

Wisby Hofs Klassiska Wienerschnitzel, 235 kr
*
från kalvinnarlår, serveras med persiljestekt potatis, grönsallad, citronskiva och lingon.
Wisby Hofs Cordon Bleu, 186 kr
på fläskkött, fylld med ost och lufttorkad skinka, serveras med persiljestekt potatis, grönsallad, citronskiva och lingon.
Wisby Hofs Wienerschnitzel, 175 kr
på fläskkött, serveras med persiljestekt potatis, grönsallad, citronskiva och lingon.
*
Istället för persiljestekt potatis kan du även få österrikisk potatissallad!
*
Vill du inte äta schnitzlarna på österrikisk vis? För en straffavgift på 15 kr. får du antingen ansjovis/kapris, örtsmör eller sky till!

http://www.wisbyhof.se/meny.html
Senast redigerad av Lasse Berghagen 2017-04-20 kl. 12:52.
Citera
2017-04-20, 12:48
Bannlyst
Ingen sås till Schnitzel!

Ska du promt ha något som påminner om sås så välj en skysås.
Citera
2017-04-20, 12:54
Medlem
Nemjungs avatar
Klassiskt så är det väl bara smör eller citronklyfta man har som sös till den anrättningen. Men det mesta passar väl in till den då det är en "halv" friterad rätt. Bea brukar man se är populärt till b.la :P
Citera
2017-04-20, 12:58
Medlem
Bertil85s avatar
Tranbärssylt passar utmärkt.
Citera
2017-04-20, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Ja kanske.

Paneringen som skiljer sig mellan vanlig schnitzel och denna bruna variant har jag sett i Österrike på restaurang.

Vanlig schnitzel är lite gulaktig i paneringen medan den jag skriver om är mer brun och veckig.

Paneringen i sig är densamma.
Om schnitzeln är brun och veckig så har kocken misslyckats på två punkter.
1 - inte klappat av kalven, så vätskan som är kvar på köttbiten gör så att paneringen, genom att vätskan kokar, släpper från köttbiten.

2 - stekt schnitzeln i för torr panna.
Citera
2018-07-08, 12:04
Medlem
Alvids avatar
Skall göra schnitzel ikväll, men det blir en senapspanerad variant (söt senap). Till den så blir det förutom stekt potatis (kryddad med paprika och vitlökspulver) och ärtor en skysås.

När jag jag gör skysås till schnitzel så brukar jag (efter stekning) vispa ur stekpannan med vatten, tillsätter kalvfond, lite tomatpuré, citron, salt & peppar, kolorit soja och låter det sedan koka ihop en stund innan redning.

Sedan är det bara att lägga upp det snyggt på tallriken och vips, så har du en fröjd för både öga och gom
Citera
2018-07-08, 18:00
Medlem
Schnitzel kan serveras på ett otal sätt.
Vilken sås man väljer är upp till var och en efter smak, men gräddstuvade champinjoner eller vad man nu har för svamp tillhands, alternativt Zigeunersause är gott.
För dom som inte är bekanta med det så är det en sås i huvudsak baserad på spetspaprika, lök och tomat, innehåller naturligtvis mer ingredienser men i huvudsak tomat och paprika.
Bratkartoffeln, pommes eller kokt potatis samt grönsaker så är kvällen i hamn.
Citera
2018-07-08, 21:11
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
Schnitzel kan serveras på ett otal sätt.
Vilken sås man väljer är upp till var och en efter smak, men gräddstuvade champinjoner eller vad man nu har för svamp tillhands, alternativt Zigeunersause är gott.
För dom som inte är bekanta med det så är det en sås i huvudsak baserad på spetspaprika, lök och tomat, innehåller naturligtvis mer ingredienser men i huvudsak tomat och paprika.
Bratkartoffeln, pommes eller kokt potatis samt grönsaker så är kvällen i hamn.

Köpte en burk i en butik med polska produkter. Tanten i kassan tipsade om att den passade till just schnitzel. Blev inte besviken!
Citera
2018-07-08, 21:13
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nivaman
Hej kära mat och dryck vänner...

Jag ska bjuda på Schnitzel och hasselbackspotatis under en middag ikväll.
(Schnitzeln dubbelpaneras och ska tillagas på fläskkött och inte kalv.)
Jag tycker att det kan se lite "torrt" ut på tallriken med enbart schnitzeln, potatisen och haricot vertsen...

Kan man servera sås till? Isf. vilken sås? Bearniese?
Tips och ideer mottages gärna.

Vitlökssmör eller persiljesmör i mängder.
Där har du lösningen.
Citera
2018-07-08, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Vitlökssmör eller persiljesmör i mängder.
Där har du lösningen.

Jag tror tyvärr att TS har ätit upp för längesen.
Citera
2018-07-09, 00:18
Medlem
TraXzmans avatar
Rödvinssås eller? Men plain är det vanligaste med mycket skirat smör eller svampsås, bea sås, krämig tomatsås, Har för mig det finns nån gräddsås med bostongurka i ochså som tillämpas
Senast redigerad av TraXzman 2018-07-09 kl. 00:23.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in