• 5
  • 6
2024-11-13, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wot
Beror nog mest på att kolten är lite mer ett högtidsplagg, de flesta samer bär den bara på högtider, bröllop, begravningar å andra större tillställningar. Ungefär samma som majoriteten har som relation till kostymen. Så att han har den när han blir doktor på Mittuniversitetet men inte random biblioteksföreläsning är inte så konstigt.

Jo har sett hans Facebook nu, då och på teaterpremiär. Nej varken fel eller konstigt.
Citera
2024-11-14, 15:39
Medlem
Orm Ondes avatar
Jag är litet kluven inför Mats Jonsson, måste jag erkänna. Han tecknar inte något vidare, vilket han för övrigt själv erkänner, och han befinner sig väldigt långt från mig på den politiska skalan. Men jag vill ge honom den elogen att han är en bra berättare, jag har läst de flesta av hans serier med gott utbyte och hoppas att han fortsätter och kan leva på sitt serieskapande.

Jag måste dock säga att hans samiska fixering känns litet påklistrad. Jag är misstänksamt lagd och har en känsla av att vänster-Mats, som haft dåligt samvete för att han är en medelålders vit privilegierad man, nu äntligen har funnit en roll där han kan känna sig riktigt härligt vänster-förtryckt av det onda högersamhället. Jag har annars svårt att se varför han så tydligt skulle bära den här samiska offerkoftan. Någonstans läste jag att han fick ett stipendium på avslutningen i gymnasieskolan och då högt och ljudligt förklarade att han skulle skänka pengarna till Cuba. Det känns som om det går en rak linje där av vänsterposerande i hans liv.

Med detta sagt, så tycker jag att hans serier är bra berättade och förtjänar att läsas oavsett om man är höger eller vänster. För den som är höger eller bara skeptisk till samefrågan, så är det ändå aldrig fel att ta del av "den andra sidans" argument och Mats har otvetydigt en begåvning som ger utbyte att ta del av.
Citera
2024-11-17, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EUmigrant
Med tanke på hur andra halvan av 1900-talet såg ut är det antagligen väldigt avlägset, speciellt eftersom han aldrig verkar ha haft någon anknytning till kulturen före han plötsligt hittade guldgruvan i släktträdet på senare tid.

Jag har själv en morfars mor som var skogssame men det var före min tid och min morfar gjorde aldrig några som helst anspråk på en samisk kultur. Det Mats Jonsson håller på med är verkligen det som annars lättvindigt kallas cultural appropiation.
Har nu hittat att han säger att farfar hade renar.
https://www.facebook.com/photo?fbid=...71755171662616
Citera
2024-11-30, 11:05
Medlem
Och tycker ansiktsuttrycken är bra tecknade. Bilder kan vara bra på olika sätt.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in