2023-05-17, 04:57
Medlem
Kongruensbojds avatar
Och jag undrar om Mats känner lite dåligt samvete åtminstone för hur han behandlade Aaron Carter i Hey Princess. Carter begick självmord förra året efter att han mobbats i sociala medier, bl a för sitt utseende, under flera år.
Citera
2024-10-21, 10:27
Medlem
Mats Jonsson fortsätter på det samiska spåret och har i år publicerat seriealbumet "Stinas jojk", om långa lappflickan Stor-Stina. Inte läst, men noterar att Jonsson då och då låter sig fotograferas i kolt numera (det finns bland annat bilder på hans Facebook-sida). Vi pratar alltså om en person som till att börja med inte ens identifierat sig med sin hembygd (trakterna runt Kramfors) som barn, utan tvärtom verkar ha hatat den, vidare bott i Stockholm i nästan hela sitt vuxna liv och hängt runt i kultur- och mediekretsar på Södermalm. Plötsligt upptäcker han att han har samiskt påbrå långt tillbaka och går all-in som same, under en period då det är ungefär det finaste man kan vara enligt etablissemanget.

Förlåt, men vilken sorglig pajas och medlöpare. Han är ungefär lika mycket same som en modern vit amerikan som pratar om sitt "native american"-arv och därför pryder sitt hem med örnfjädrar och skit. Riktiga samer, som pratar samiska och är uppväxta i en samisk miljö, borde markera mot den här typen av fejkfigurer som mest av allt är opportunister och svenskhatare. Mats Jonsson, med sitt frökenaktiga sätt och sin lättkränkthet och politiska korrekthet, har dock inga problem med att anpassa sig till de tongångar som råder hos samiska aktivister idag. De har samma infantila samhällssyn och tendens att krama ur offentlig finansiering hos precis de makter som påstås vara så förtryckande. Kanske ses han som en nyttig idiot för lapparnas sak?
Senast redigerad av Charvet 2024-10-21 kl. 10:35.
Citera
2024-10-21, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Vi pratar alltså om en person som till att börja med inte ens identifierat sig med sin hembygd (trakterna runt Kramfors) som barn, utan tvärtom verkar ha hatat den,

Det är väl standard att man som barn/ungdom hatar sin hembygd och drömmer om att ge sig iväg och att man först som vuxen kan se tillbaka på barndomen och bygden och se dess fördelar i ett lite mer nyktert sken.
Citera
2024-10-21, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorja
Det är väl standard att man som barn/ungdom hatar sin hembygd och drömmer om att ge sig iväg och att man först som vuxen kan se tillbaka på barndomen och bygden och se dess fördelar i ett lite mer nyktert sken.

Jag har inga synpunkter på det, det framstår bara som lite lustigt i ljuset av att han nu lajvar same.
Citera
2024-10-26, 09:49
Medlem
Man-At-Armss avatar
Då jag har en fäbless för människor som sticker ut gillar jag att Stina blir ett "freak" då hon inte slutar att växa på grund av onormalt hög produktion av tillväxthormon: Apropå "Stinas jojk".
Citera
2024-11-05, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Jag gillar Mats Jonssons stil, både som berättare och som tecknare. Det behöver inte vara "snyggt" för att fylla en funktion, ungefär som en bra text kan göra en låt bra trots att den har en usel melodi.

Jasså? Dåligt är bra, tycker tydligen du. Själv tycker jag att serier ska vara bra tecknade.

Vad är meningen med uselt tecknade serier? Skriv seriemanus eller böcker istället, ni som ej kan teckna!
Senast redigerad av Friese 2024-11-05 kl. 07:41.
Citera
2024-11-07, 09:12
Medlem
Dåligt tecknade serier är ett hån mot alla som lägger ner mycket tid på teckningarna och anstränger sig för att det ska bli fint. Att Mats Jonsson och hans serier och liknande serier uppskattas och får priser är skrämmande!
Citera
2024-11-07, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Mats Jonsson fortsätter på det samiska spåret och har i år publicerat seriealbumet "Stinas jojk", om långa lappflickan Stor-Stina. Inte läst, men noterar att Jonsson då och då låter sig fotograferas i kolt numera (det finns bland annat bilder på hans Facebook-sida). Vi pratar alltså om en person som till att börja med inte ens identifierat sig med sin hembygd (trakterna runt Kramfors) som barn, utan tvärtom verkar ha hatat den, vidare bott i Stockholm i nästan hela sitt vuxna liv och hängt runt i kultur- och mediekretsar på Södermalm. Plötsligt upptäcker han att han har samiskt påbrå långt tillbaka och går all-in som same, under en period då det är ungefär det finaste man kan vara enligt etablissemanget.

Förlåt, men vilken sorglig pajas och medlöpare. Han är ungefär lika mycket same som en modern vit amerikan som pratar om sitt "native american"-arv och därför pryder sitt hem med örnfjädrar och skit. Riktiga samer, som pratar samiska och är uppväxta i en samisk miljö, borde markera mot den här typen av fejkfigurer som mest av allt är opportunister och svenskhatare. Mats Jonsson, med sitt frökenaktiga sätt och sin lättkränkthet och politiska korrekthet, har dock inga problem med att anpassa sig till de tongångar som råder hos samiska aktivister idag. De har samma infantila samhällssyn och tendens att krama ur offentlig finansiering hos precis de makter som påstås vara så förtryckande. Kanske ses han som en nyttig idiot för lapparnas sak?
Farfar inte så långt?
Citera
2024-11-08, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Farfar inte så långt?

Med tanke på hur andra halvan av 1900-talet såg ut är det antagligen väldigt avlägset, speciellt eftersom han aldrig verkar ha haft någon anknytning till kulturen före han plötsligt hittade guldgruvan i släktträdet på senare tid.

Jag har själv en morfars mor som var skogssame men det var före min tid och min morfar gjorde aldrig några som helst anspråk på en samisk kultur. Det Mats Jonsson håller på med är verkligen det som annars lättvindigt kallas cultural appropiation.
Citera
2024-11-08, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EUmigrant
Med tanke på hur andra halvan av 1900-talet såg ut är det antagligen väldigt avlägset, speciellt eftersom han aldrig verkar ha haft någon anknytning till kulturen före han plötsligt hittade guldgruvan i släktträdet på senare tid.

Jag har själv en morfars mor som var skogssame men det var före min tid och min morfar gjorde aldrig några som helst anspråk på en samisk kultur. Det Mats Jonsson håller på med är verkligen det som annars lättvindigt kallas cultural appropiation.

Hur vet du att det inte var sant med farfar? Jag har läst serien men minns inte alla detaljer. Annars kan man väl få intressera sig för samer utan att ha släkt. Eller intressera sig för tidigare förfäder. Om det är sant att han går klädd i samedräkt är det inget man tjänar pengar på. Hade inte när han pratade på ett bibliotek.
Citera
2024-11-08, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EUmigrant

För övrigt heter boken "När vi var samer". Säger att något gått förlorat.
Citera
2024-11-13, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Hur vet du att det inte var sant med farfar? Jag har läst serien men minns inte alla detaljer. Annars kan man väl få intressera sig för samer utan att ha släkt. Eller intressera sig för tidigare förfäder. Om det är sant att han går klädd i samedräkt är det inget man tjänar pengar på. Hade inte när han pratade på ett bibliotek.

Beror nog mest på att kolten är lite mer ett högtidsplagg, de flesta samer bär den bara på högtider, bröllop, begravningar å andra större tillställningar. Ungefär samma som majoriteten har som relation till kostymen. Så att han har den när han blir doktor på Mittuniversitetet men inte random biblioteksföreläsning är inte så konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in