Citat:
Ursprungligen postat av JanneO
Kan du inte nåt annat främmande språk ån engelska, frågade han lite skämtsamt hånfullt. Och så slängde han ur sig nån fras med minst fyra ord, som han påstod betydde hej på hans eget språk. Förmodligen nån förolämpning, tänkte jag, men höll god min. Efter vad jag läst på webben finns det inte så mycket kvar nu av deras ursprungliga språk med gaeliskt ursprung.
Det finns lite att hitta om språket om du söker, grunden är engelska med lite låneord där de flyttar runt bokstäverna lite för att skapa ord som du inte känner igen. De ändrar även vissa ord när de blir kända utanför gruppen för att göra det svårare för andra att uppfatta vad som sägs. De har aldrig pratat gaeliska i någon större omfattning utan haft sitt eget språk/dialekt en väldigt lång tid. De låtsas vara irländare eller skottar är de pratar med andra men det finna inga bevis för att de vi kallar för Irish travelers har något mer att göra med Irland än att de bor där. De flesta klaner finns utspridad över Irland, Skottland, England och till viss del Wales, de driver runt och packar ihop när det blir problem och drar omgående för att försvåra polisens och samhällets kontroll. Vissa kör även ett par identiteter för att mjölka socialförsäkringen så mycket det går och kunna
försvinna på dagen om det behövs.
Det går inte att bötfälla de här typerna, de har sällan något som kan beslagtas och de bilar de kör runt i kan vara skrivna på någon som bor i ett annat land. I england fanns det klaner som lånade ut allt möjligt mellan varandra och ingen hade något som var deras hos sig. De vet att samhället är ett trögt system och utnyttjar detta, när det väl händer något är de långt borta och att delge dem är omöjigt då de ständigt rör på sig. När de väl skaffar fast boende klumpar de ihop sig i stora grupper och driver bort alla andra från området genom vandalism, stölder, hot, misshandel och ibland mord. Var glada så länge de har sina husvagnar för den dagen de blir era grannar kommer ni få uppleva hur de är som folk på riktigt.