2011-04-29, 10:20
Medlem
BornAsGrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snusmaja
Nu finns det anslag runt ängen om att det tagits prover på ???? vad, vilka, vem ???? de hundar som dessa husvagnscampare har med sig och dessa visade sig bära "leptospira"smitta. Anslagen varnar oss hundägare att vistas i området. Vet någon något om detta?
De rävfamiljer som bor inom området kan nog inte läsa och vet säkert inte vart de skall ta vägen om ryktet visar sig vara sant.
Är ryktet seriöst? Vem står bakon det? Vill man bara sprida panik? Ingen underskrift finns på anslagen.
Skall kolla med Albano i dag, de borde veta mer om dettta!

Kan du inte fota anslaget och lägga upp bilden? Undrar också vad som provats.
Citera
2011-04-29, 12:19
Medlem
Gazaremsans avatar
Ha ha ha, en del Bromma-boende som postar sina klagomål här i tråden. Får man fråga vilka ni röstade på i höstas? Alliansen? Vad gör de åt problemet? Tänk på det nästa gång, finns bara ett parti som verkligen vill ta itu med liknande problem.

Fick förresten Jan Helin (Bromma) besök av några irländska tattare måntro?
Citera
2011-04-29, 14:45
Medlem
Nu har de slagit läger vid parkeringsplatsen vid Flatenbadet.
Citera
2011-04-29, 19:57
Medlem
TheMPGs avatar
Typ 100 husvagnar vid kodakhuset, Järfälla
Citera
2011-04-29, 22:42
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMPG
100 husvagnar
Helvete är ju fan en mindre by som drar omkring inga foto'n på spektaklen?
Citera
2011-04-30, 01:58
Medlem
Och kodakhuset ligger på vilken adress???
Citera
2011-04-30, 07:20
Medlem
JAG VILL TACKA BROMMAFLYGPLATS!!!
Det är ingen idé att börja spekulera om huruvida det ena eller andra blocket snabbare skulle ha hanterat asfaltläggarproblemet. Jag har tyckt mig förstå att både polis och politiker har stått helt handfallna!!!
Vi i Bromma/Sundby, har turen att ligga bredvid ett flygfält med en flygplatschef som vågat ta ställning och hotat med att stänga plygplatsen om inte husvagnarna flyttar. Det tog skruv! Kan tro att det var hämnd från "nybyggarnas" sida när de det sista dygnet blockerade utryckningsvägen med asfaltsblock och cementplattor!

Nu hoppas jag att ni som nu har fått andra områden belägrade har politiker som att förstår att det inte kan fortsätta så här. Problemet finns tydligen i hela landet.
Någon myndighet måste bötfälla deras miljöbrott och verkligen kolla upp om deras hundar har den mycket smittsamma bakterien leptospirosis, vilken nu tydligen finns här hos oss nu. Och det är illa för oss hundägare!

I dag är det Valborgsmässoafton och under lång tid har vi tänt majbrasor i hela landet för att skrämma bort häxor och troll från skogarna för att våga släppa ut boskapen på bete. Hoppas att det även hjälper mot alla onda känslor och tankar denna situationa har förorsakat. Välkommer sköna MAJ!
Citera
2011-05-01, 16:40
Medlem
Springer omkring ett gäng rödhåriga småkillar i såndär färgglad väst o ringer på dörrar i Bjärred!
Citera
2011-05-02, 20:51
Medlem
Rostmannens avatar
Håller några på parkeringen mittemot Gåsebäck brandstation Helsingborg.
Citera
2011-05-03, 11:59
Medlem
vattholma-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanneO
Kan du inte nåt annat främmande språk ån engelska, frågade han lite skämtsamt hånfullt. Och så slängde han ur sig nån fras med minst fyra ord, som han påstod betydde hej på hans eget språk. Förmodligen nån förolämpning, tänkte jag, men höll god min. Efter vad jag läst på webben finns det inte så mycket kvar nu av deras ursprungliga språk med gaeliskt ursprung.
Det finns lite att hitta om språket om du söker, grunden är engelska med lite låneord där de flyttar runt bokstäverna lite för att skapa ord som du inte känner igen. De ändrar även vissa ord när de blir kända utanför gruppen för att göra det svårare för andra att uppfatta vad som sägs. De har aldrig pratat gaeliska i någon större omfattning utan haft sitt eget språk/dialekt en väldigt lång tid. De låtsas vara irländare eller skottar är de pratar med andra men det finna inga bevis för att de vi kallar för Irish travelers har något mer att göra med Irland än att de bor där. De flesta klaner finns utspridad över Irland, Skottland, England och till viss del Wales, de driver runt och packar ihop när det blir problem och drar omgående för att försvåra polisens och samhällets kontroll. Vissa kör även ett par identiteter för att mjölka socialförsäkringen så mycket det går och kunna försvinna på dagen om det behövs.

Det går inte att bötfälla de här typerna, de har sällan något som kan beslagtas och de bilar de kör runt i kan vara skrivna på någon som bor i ett annat land. I england fanns det klaner som lånade ut allt möjligt mellan varandra och ingen hade något som var deras hos sig. De vet att samhället är ett trögt system och utnyttjar detta, när det väl händer något är de långt borta och att delge dem är omöjigt då de ständigt rör på sig. När de väl skaffar fast boende klumpar de ihop sig i stora grupper och driver bort alla andra från området genom vandalism, stölder, hot, misshandel och ibland mord. Var glada så länge de har sina husvagnar för den dagen de blir era grannar kommer ni få uppleva hur de är som folk på riktigt.
Citera
2011-05-03, 14:18
Medlem
Ja, de är intressanta som antropologiskt fenomen, men inte särskilt angenäma ur ett samhälleligt perspektiv.

Det verkar vara stora likheter med den svenska folkgrupp som förr kallades för tattare, numera resandefolk. Fast den gruppen verkar i stort sett ha lämnat sin gamla livsstil och värderingar från mitten av 1900-talet, säkert beroende på ett ganska brutalt inlemmande i "folkhemmet" via steriliseringar, barn in på barnhem osv. Men efter vad jag förstår hade de också ett eget "hemligt" språk, baserat på romani med svenska böjningsformer. Och det finns samma tveksamhet där bland forskarna om det verkligen var en grupp med särskilt etniskt ursprung, skild från eller identisk med romernas, eller om det helt enkelt rörde sig om en småkriminell subkultur.
Citera
2011-05-04, 01:28
Medlem
Jaro Paros avatar
Förra sommaren knäckte jag extra på Statiol och då hade vi Irländska assfaltsläggare på besök dagligen. Det bör ju vara av samma sort som diskuteras i tråden men jag måste faktiskt säga att dom "skötte sig".
Visst kunde dom vara rätt gapiga men annars var dom allmänt trevliga, betalade för sig och ställde faktiskt inte till några problem alls. Oftast var det riktigt slitna (läs WT-trailerpark looken) grabbar i 25 års åldern som kom och köpte cigg och kaffe. Men titt och tätt kom det äldre män om såg mer välvårdade ut och handlade, jag antar att det är dom som säljer jobben?
Jag skulle inte för mitt liv betala dom för att göra något jobb hos mig, och dom som gjort det och senare blivit lurad får faktiskt ta och skylla sig själva. Och det är ju faktiskt deras fel att vi har dom här, skulle ingen köpa deras tjänster skulle ju problemet inte finnas. Dom skrattar nog gott åt oss "dumma svenskar" på kvällarna i sina husvagnar när dom räknar pengarna dom lurat åt sig.

Jämför dom med Zigenarna som pratar finska(?)så är det natt och dag, äckligar folk får man leta efter. När jag började jobba så tänkte jag mer "Äh så farligt kan det ju inte vara", och när jag väl slutade så häpnas jag åt folk som säger att dessa Zigenare är "utsatta för fördommar".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in