"Irländska taktvättare under falsk flagg lurade skånska villaägare för två år sedan. Nu tycks de vara tillbaka.
Det är Helsingborgsföretaget Scandiclean som på nytt används som täckmantel när villaägare erbjuds effektiv och billig högtryckstvätt av tak.
– Jag fick ett telefonsamtal från en ilsken villaägare i Malmö som ansågs sig ha blivit lurad av mina taktvättare. De hade förstört en massa, stänkt ner utemöbler och struntat i att stänga fönster innan de började spola, säger Scandicleans vd Dennis Ljung.
– Det vara naturligtvis inte mitt företag men jag förstod direkt vad det handlade om så jag åkte ner till Malmö och letade upp dem och konfronterade dem. Jag kommer också att lämna in en polisanmälan för det här är ju bedrägeri.
Precis som för två år sedan så är det engelsktalande taktvättare i Irlandsregistrerade bilar som utför ett undermåligt jobb med risk för skador på fastigheten. De utger sig – åtminstone ibland – för att komma från Helsingborgsföretaget Scandiclean som är ett väletablerat namn i branschen.
Enligt Dennis Ljung var bilarna denna gång försedda med hans företags logotype.
– Nytt för i år verkar vara att de har en svensktalande person som kontaktar kunderna. Men han försvinner så snart han har kommit överens med kunden.
Oseriösa hantverkare är en företeelse som dyker upp varje sommar. Taktvättarna som härjade 2011 tvingade en kvinna i Ystad att betala 28 000 kronor för en timmas oavslutad taktvätt. En familj i Skurup lurades att betala 30 000 kronor för en tvätt som skadade husets takplattor och lämnade fastigheten smutsigare än vad den var tidigare."
http://hd.se/skane/2013/07/04/falska-taktvattare-tillbaka-i/