2008-05-09, 12:27
Medlem
lillhjalles avatar
Är det någon som vet ungefär hur svårt är det att bli antagen till en forskarutbildning i fysik på KTH/Chalmers för en som gått teknisk fysik? Beror väl på vilket område inom fysiken, men på ett ungefär?
2008-05-09, 12:39
Medlem
callocains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillhjalle
Är det någon som vet ungefär hur svårt är det att bli antagen till en forskarutbildning i fysik på KTH/Chalmers för en som gått teknisk fysik? Beror väl på vilket område inom fysiken, men på ett ungefär?

Vad jag har hört av fysikdoktorander är det relativt lätt just nu. Det verkar ga i perioder, för nagra ar sedan var den typ 50 sökande per tjänst nu hörde jag om en tjänst där det var 0 sökande. Tror det var materialfysik.
2008-05-09, 13:06
Medlem
vilka som får doktorandplatserna bestäms utifrån betygen? eller från vilket "hopp" det finns från ovan på en?
2008-05-09, 13:25
Medlem
Qquads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acw
vilka som får doktorandplatserna bestäms utifrån betygen? eller från vilket "hopp" det finns från ovan på en?

Som för dom flesta andra arbeten så bedöms det utifrån dig som person. Om du har de förutsättningar som krävs, passar in i gruppen etc.
Betygen spelar självklart roll, men är inte avgörande.

lillhjalle: Man blir inte antagen till en forskarutbildning på samma sätt som en grundutbildning, det måste finnas ett projekt och en handledare. Bästa sättet att få reda på läget är att kontakta lärare inom området du är intresserad av.
2008-05-09, 15:45
Medlem
Confunduss avatar
Någon som vet hur utsikterna ser ut för att doktorera i matematik? Tänker då inte på tillämpbar matematik eller matematisk fysik, utan ren matte utan någon direkt allmännytta? Finns det någon sådan forskning i Sverige?
2008-05-09, 18:55
Bannlyst
Kan någon verkligen förklara ordentligt med vad som menar med att "doktorera" och är det samma sak som att "forska" vilket då skulle göra en till forskare?? Innebär doktorera att man gör en avhandling som sedan leder till doktorsexamen? :S Är doktorant ett yrke?

Behöver få klarhet i saken tycker jag!!

Ser annars fram emot ett framtida doktorerande!
Senast redigerad av Kalambolle 2008-05-09 kl. 18:58.
2008-05-09, 22:22
Avslutad
[quote=Sonny Crockett]Jaså? Vad annars hade du tänt dig? Det enda andra sätt jag känner till är att bli hedersdoktor. Har du gjort någonting framstående för Sverige under lång tid som gagnat mänskligheten? För det är de "meriterna" institutionerna går på när de hedersdoktorerar någon.[/Jass

Hedersdoktor på Kth eller nått annat universitet behöver man ju fan inte kunna mer på området än nån tekniker som Bill Gates, kanske tom Tiger Woods kan vara potentiell kandidat, även fast han inte kan någånting om området ifråga. hedersdoktorat känns som det delas ut till personer som är kända och som kan marknadsföra högskolan ifråga på ett bra sätt.
2008-05-09, 23:17
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalambolle
Kan någon verkligen förklara ordentligt med vad som menar med att "doktorera" och är det samma sak som att "forska" vilket då skulle göra en till forskare?? Innebär doktorera att man gör en avhandling som sedan leder till doktorsexamen? :S Är doktorant ett yrke?

Att doktorera är samma sak som att forskarstudera. Man utbildar sig alltså för att så småningom bli en självständig forskare. Precis som du säger så avslutas forskarstudierna med att du försvarar din avhandling och blir doktor i ditt ämne.

I Sverige är det i dag vanligt att man är anställd av sin institution under forskarutbildningen, medan man utomlands oftast har stipendier/studiemedel.
2008-05-09, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gral
Att doktorera är samma sak som att forskarstudera. Man utbildar sig alltså för att så småningom bli en självständig forskare. Precis som du säger så avslutas forskarstudierna med att du försvarar din avhandling och blir doktor i ditt ämne.

I Sverige är det i dag vanligt att man är anställd av sin institution under forskarutbildningen, medan man utomlands oftast har stipendier/studiemedel.

Tackar för att du klargjort det hela!
2008-05-10, 00:04
Medlem
Jimmy Hjorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Jag sa mer av ett uthållighetstest... inte bara. Givetvis klarar man aldrig av att skriva avhandlingen om man är för korkad. Jag skulle dock påstå att de flesta som klarat grundutbildningen och som är ambitiösa inte behöver oroa sig i någon större utsträckning. Det handlar ju mer om att ha rätt ambition och att klara av att ha den disciplin som krävs för att ro projektet i hamn. När det gäller själva avhandlingens innehåll så är det ju bara att begagna sig av de metoder man lär sig under forskarutbildningen och sedan samla empiri så blir det ju något till slut om man lägger ner tiden, om man nu skriver den typen av avhandling.

Kort sagt: Det är jobbigare än det är svårt...

Min uppfattning:

Att skriva en avhandling kräver jobb.
Att skriva en bra avhandling är dessutom svårt.

Min erfarenhet kommer från ett ämnesområde av mer samhällsvetenskaplig karaktär än de som mestadels diskuterats tidigare i tråden. Samhällsvetenskaplig forskning kännetecknas ofta av en högre grad av självständigt arbete jämfört med naturvetenskaplig dito.
2008-05-10, 12:23
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy Hjort
Min uppfattning:

Att skriva en avhandling kräver jobb.
Att skriva en bra avhandling är dessutom svårt.

Min erfarenhet kommer från ett ämnesområde av mer samhällsvetenskaplig karaktär än de som mestadels diskuterats tidigare i tråden. Samhällsvetenskaplig forskning kännetecknas ofta av en högre grad av självständigt arbete jämfört med naturvetenskaplig dito.

Visst är det så. Samhällsvetenskapliga ämnen blir mer av "att-sitta-själv-på -kammarn". Min avhandling är inom Samhällsvetenskaplig fakultet så jag vet vad du pratar om.
2008-05-10, 22:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Visst är det så. Samhällsvetenskapliga ämnen blir mer av "att-sitta-själv-på -kammarn". Min avhandling är inom Samhällsvetenskaplig fakultet så jag vet vad du pratar om.

Får man fråga i vilket ämne/område inom samhällsvetenskap du doktorerar i?

Antar att du jobbar med det i stort sett varje dag, hur många timmar lägger du åt detta?

Och angående lönen, kan du ungefär säga vart den ligger för en doktorant?

Många frågor ...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in