2011-04-19, 22:11
Medlem
Skattesmitarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Låter som en klockren beskrivning av min egna studieteknik...

Vet att några i tråden redan skrivit om detta, men hur stor roll spelar betygen (om man söker till en tjänst inom naturvetenskap/teknik)? Sorterar de efter betyg, och i så fall går de bara på det generella betygssnittet, eller på specifika kurser inom ämnesområdet?

Om det gäller teknik, bör du ha bra betyg i matte/fysik - det visar i mitt tycke pa analytisk förmaga som är nödvändig för forskarstuderande. Inte nödvändigtvis högsta betyg pa allt, men i alla fall inte bara lägsta godkända pa merparten. Sedan bör du klart ha läst kurser pa institutionen du är intresserad av. Om du gör exjobbet pa institutionen sa att de känner dig och jobbar bra har du ocksa ett rejält försprang framför andra sökande.
2011-04-20, 08:33
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skit_i_det
Inte nödvändigtvis om man t.ex. redan har mycket publicerat och kör på en sammanläggningsavhandling. (Då är det ju "bara" kappan som ska skrivas.)

I övrigt instämmer jag med allt ovan.

Tror det är ytterst få doktorander som bara skriver kappan sista året. Har man redan många pek innan sista året, lär man ha ännu fler att skriva sista året. Det finns alltid något till att undersöka....
2011-04-20, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattesmitarn
Om det gäller teknik, bör du ha bra betyg i matte/fysik - det visar i mitt tycke pa analytisk förmaga som är nödvändig för forskarstuderande. Inte nödvändigtvis högsta betyg pa allt, men i alla fall inte bara lägsta godkända pa merparten. Sedan bör du klart ha läst kurser pa institutionen du är intresserad av. Om du gör exjobbet pa institutionen sa att de känner dig och jobbar bra har du ocksa ett rejält försprang framför andra sökande.

Du är medveten om att betygskalan går från U-VG va? Lägast godkända är således alltid G...
2011-04-20, 11:44
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tedurur
Du är medveten om att betygskalan går från U-VG va? Lägast godkända är således alltid G...

Antar att han pratar om tekniska högskolor där betygen är 3, 4 och 5.
2011-04-20, 16:00
Medlem
Betydligt fler än tekniska skolor som har 3, 4 och 5 betyg förövrigt..
2011-06-20, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Om man verkligen vill så brukar det gå till slut men kanske inte i den forskargrupp man egentligen vill. I alla fall om man är "doktorandmaterial". Detta gäller naturvetenskap och teknik.

Vilka egenskaper bör man inneha för att klassas som "doktorandmaterial"?
2011-07-04, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gral
Precis, VG på så mycket som möjligt, ett starkt examensarbete och inte dragit över tiden.
Hur är det med läkare som endast kan få "G" som maxbetyg?
2012-01-04, 20:04
Medlem
eradicos avatar
Bumpar upp den här tråden eftersom att jag är lite sugen på att doktorera. Jag kommer till hösten 2012 att påbörja studier på lantmäteriprogrammet på LTH och hade definitivt i dagsläget kunnat tänka mig att fortsätta inom akademin efteråt, om jag däremot vill det om fem år låter jag vara osagt. Dock så har jag ett par frågor:

1. Jag har hört att det ska vara lättare att få doktorera inom ett tekniskt ämne än inom humaniora. Stämmer detta och är det någon som har statistik över antalet sökande per tjänst?
2. Som jag har förstått det så spelar ex-jobbet in en stor del i hur man blir uttagen till forskarutbildningen på de tekniska universiteten eftersom att man lär känna de på avdelning då men kan andra saker såsom engagemang i "skoltidningen", sektions/kårengagemang eller dylikt även det hjälpa en att få kontakter?
3. Har jag "förstört" för mig själv genom att läsa ett annat ämne (historia) upp till b-nivå innan jag började att läsa till civ ing?
2012-03-05, 19:38
Medlem
Dest88s avatar
Fråga ang. att söka olika PhD program i USA: jag läser på ett civilingenjörsprogram och funderar på att läsa en till master parallellt (inte för att det ser bra ut, utan för att jag vill gå djupare inom ett visst ämne, dessutom är det ju gratis ). Jag uppskattar att det skulle ta ungefär ett extra år att bli klar i så fall. Skulle det ses negativt eller positivt att ha 2 Master när man söker? De flesta har ju bara en kandidatexamen.
Senast redigerad av Dest88 2012-03-05 kl. 19:44.
2012-04-21, 16:54
Medlem
Hur kan man bäst förbereda sig inför en anställningsintervju för en doktorandtjänst?
2012-04-21, 21:26
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carrolina
Hur kan man bäst förbereda sig inför en anställningsintervju för en doktorandtjänst?

Ett tips är att berätta vad du har gjort på avdelningen.

Förutsatt att du har gjort ex-jobb eller kandidatarbete innan, annars kan du ju ta upp deras forskning och hur du kan hjälpa till etc.
2012-04-25, 11:34
Medlem
En fråga till er som doktorerar...
vad har/hade ni för förväntningar på era forskarstudier innan ni började och har dessa förväntnignar uppfyllts?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in