Peter Weiderud slår rekord i lismande omskrivningar.
http://www.dn.se/debatt/omar-mustafa...ck-an-vi-andra
" Omar företräder ett förbund som självklart har större diskrepans i en del frågor, jämfört med den balansgång vi andra får gå"
större diskrepans i en del frågor = islamism, antisemitism, homofobi och bristande jämställdhet
"Men det hade varit möjligt om Omar bedömts med samma mått som vi andra, vi som har nordiskt utseende, kristen bakgrund och mer klassisk folkrörelsebakgrund."
nordiskt utseende, kristen bakgrund och mer klassisk folkrörelsebakgrund = att inte står för islamism, antisemitism, homofobi och bristande jämställdhet
"Det finns frågor där det skaver mellan tusenåriga traditioner och ett partis aktuella ställningstaganden"
det skaver mellan tusenåriga traditioner och ett partis aktuella ställningstaganden = islamism, antisemitism, homofobi och bristande jämställdhet
"Omar Mustafa förmår som muslimsk ledare, i en i många frågor konservativ kontext, åstadkomma mer förändring än de flesta av oss när det gäller homosexuellas rättigheter, antirasism och jämställdhet."
konservativ kontext = islamism, antisemitism, homofobi och bristande jämställdhet
" Islamismen rymmer allt från enskilda fanatiker i Hamas, till breda politiska rörelser som regeringspartiet i Turkiet."
På samma sida som Weideruds artikel kan vi i Dn läsa: "
Den turkiske pianisten och kompositören Fazil Say, 43, har dömts till tio månaders fängelse för att ha förolämpat muslimer.
Fazil Say hade bland annat retweetat ett meddelande på mikrobloggen Twitter som löd ”Jag är inte säker på om ni också insett det, men om någon är en lus, en nolla, en skummis, ett kryp, en tjuv eller en dåre, så är det alltid en muslim”, skriver BBC.
breda politiska rörelser = vinka adjö till även den mest elementära tryck- och åsiktsfrihet
"Jag har ställt mig frågan varför detta historiskt så progressiva och öppna parti kan visa sådana tendenser till intolerans."
öppet parti visar tendenser till intolerans = S är ännu mot islamism, antisemitism, homofobi och bristande jämställdhet
"Många av mina och Omars vänner talar om rasism och islamofobi, men det är grova tillmälen som inte riktigt fångar de reaktioner jag mött. Det handlar snarare om en provinsialism i både tid, rum och sammanhang. Vi tycks glömma den utveckling vi själva haft under bara några decennier. Eller att världen är större än Sverige. Eller att Sverige inte längre är så där homogent som det en gång var."
provinsialism i både tid, rum och sammanhang = att inte acceptera islamism, antisemitism, homofobi och bristande jämställdhet
Sverige är inte längre så homogent som det en gång var = vi har invaderats av islamism, antisemitism, homofobi och bristande jämställdhet
"Nu har vi hamnat i en situation där vi som parti behöver be Sveriges praktiserande muslimer om ursäkt."
be Sveriges praktiserande muslimer om ursäkt = acceptera islamism, antisemitism, homofobi och bristande jämställdhet i partipolitiken
"Här finns möjligheter att återta det stora förtroende vi haft hos Sveriges praktiserande muslimer"
möjlighet att återta förtroende hos Sveriges praktiserande muslimer= det är inte för sent att praktisera islamism, antisemitism, homofobi och bristande jämställdhet i partipolitiken inom socialdemokraterna