En rödvinsstinn AB-journalist(häxan Lena Mellin) lyckas med konststycket att få frivillighet för ett ämbete till att bli att man inte har sina mänskliga rättigheter uppfyllda.
Hon börjar med att slänga ut:
Citat:
Kronprinsessparets första barn, prinsessan Estelle, är född till ett gott liv.
Det är bara en sak som *fattas.
Grundläggande fri- och rättigheter.
För att sedan i resten av artikeln föra en icke-argumentation till substanslöst pladder, allt för att avsluta känslomässigt med en klassisk feministisk klyscha:
Citat:
Fotnot: Jo, prinsessan Estelle kan hoppa av hela karusellen. Men också det ställer krav. På att trotsa traditionen och *familjen.
Prinsessan Estelle har alltså inte fått några mänskliga rättigheter, eftersom det med ett frivilligt ämbete medföljer att man av tradition ska vara lutherskt evangelisk offentligt, inte får uppföra sig oanständigt, och liknande som följer med jobbet som statschef.
Inte få sina mänskliga rättigheter = Att det inte ska finnas traditioner som är en "förtryckande norm" (jämför "förtryckande heternorm", "vithetsnormen", "mansnormen", etc)
På sedvanlig vänstermanér så definierar man om ord så att man kan anklaga andra för att vara oempatiska och inte bevilja någon sina mänskliga rättigheter.
Citat:
Successionsordningens krav är inte rimliga att ställa på en människa i en modern, västerländsk demokrati.
I rader av internationella konventioner (exempelvis de ovan nämnda) framhålls religionsfriheten som en grundläggande mänsklig rättighet. Även rätten att få gifta sig med den man själv bestämmer. I FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna slås till och med fast att var och en har rätt att lämna sitt eget land.
I den allmänna rojalistiska yran kan det vara värt att komma ihåg att monarkin ställer krav på tronarvingarna som vi aldrig skulle *ställa på *någon *annan. Är monarkin *ändå okej?
Jag undrar om Mellin skulle klaga på att ens mänskliga rättigheter blivit kränkt för att jag ex inte får ta jobbet som Imam för att jag inte är muslim.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle14468379.ab