Citat:
Ursprungligen postat av
Martensite
Jag har varit ungkarl sedan 2009 och jag kan dela med mig av följande tips:
1. Kastruller, stekpannor och andra köksredskap är onödiga. En vattenkokare, en micro och en osthyvel räcker för att laga mat. Jag har bott i samma lägenhet sedan 2009 och jag har aldrig använt min spis för matlagning.
2. Köp papperstallrikar och pappersbestick, då slipper ni diska. Att använda glas och muggar är också onödigt. Oftast kan man dricka direkt ur förpackningen.
3. Att borsta tänderna varje dag är onödigt. Jag borstar tänderna 2-3 gånger i veckan och jag har aldrig haft några problem med tänderna p.g.a. det.
4. Att tvätta kläder i badkaret och sedan torka dem i micron eller ugnen fungerar utmärkt.
6. Att köpa toapapper är onödigt. Genom att sno toapapper från offentliga toaletter så kan man spara mycket pengar.
7. Runkpapper behövs verkligen inte. Det räcker att spruta satsen ut genom fönstret.
Jag kan lägga till några fler tips:
1. Om ni bor kvar i er hemstad, passa på att utnyttja era föräldrar så mycket som möjligt. Jag har sparat tusentals kronor genom att äta middag hos mina föräldrar 2-3 gångr i veckan de senaste 5 åren. Har dessutom en snäll mamma som väldigt gärna kommer och städar åt mig ca. 1 gång i månaden.
2. Om man inte ser allför gammal ut så kan man ofta smita in på någon gymnasieskola och äta gratis lunch. Jag utnyttjade detta i ca 2 år. Blev dock avslöjad tillslut och vågade inte prova på fler skolor.
3. Man behöver inte köpa ketchup, det kan man få gratis på McDonalds.
4. Potatis, ris, pasta, spaghetti kan med fördel kokas i vattenkokare.
5. Man behöver inte slösa tid på att koka vatten om man vill göra potatismos, kaffe eller te. Varmt kranvatten fungerar lika bra. Det smakar dock inte lika gott, men nöden har ingen lag.
6. Genom att vända kalsongerna ut och in och bak och fram så kan man använda samma kalsonger 4 dagar i rad.
7. Gardiner är ganska onödigt . Jag har istället 2 badlakan som jag har hängt upp i fönstret. Blommor är också onödigt. Jag har istället köpt två fotografier med blommor som står i fönstret.
8. Vill man spara tid så kan man diska sina tallrikar i duschen samtidigt som man duschar. Man kan även kissa i duschen också. Att bajsa i duschen rekommenderar jag dock inte att göra, det blev ganska äckligt när jag testade det.