Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-04-30, 01:34
  #1
Avstängd
zekevs avatar
Nyss hemkommen från London så återupptäckte jag pekingankan som var en gammal favorit som jag nästan glömt bort. Käkade en fantastisk anka i chinatown.
Nu skulle jag vilja ha tips på krogar i sverige som tillagar denna underbara rätt, inte ställen som bara kör bambuskottsmeck o friterade räkor.
Citera
2007-04-30, 09:12
  #2
Medlem
dePauls avatar
Hej J! Pekinganka serveras i större städer runt om i det här landet men oftast får man beställa någon dag innan och endast i sällskap av minst tre medgäster.

Jag skulle kunna beskriva hur man tillagar en sådan anka hemma men då skulle bandbredden inte räcka till . Det går dock att fuska lite och resultatet blir ofta tillfredsställande.

Fick du riktiga Lotuspannkakor till? Eller var det snabbvarianen (typ Libabröd)?

~Paul~
Citera
2007-04-30, 09:22
  #3
Avstängd
zekevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hej J!
Fick du riktiga Lotuspannkakor till? Eller var det snabbvarianen (typ Libabröd)?

~Paul~

Fick den riktiga varianten.
Citera
2007-04-30, 09:23
  #4
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zekev
Fick den riktiga varianten.
OK, då var det nog gott

~Paul~
Citera
2007-04-30, 09:34
  #5
Avstängd
zekevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK, då var det nog gott

~Paul~

Jepp, hela den måltiden var bland det godaste jag ätit på ett tag. Att börja tillaga pekinganka själv känns lite för jobbigt.
Citera
2007-04-30, 09:37
  #6
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zekev
Att börja tillaga pekinganka själv känns lite för jobbigt.
Nej, det är inget man gör sådär utan vidare. Men jag har testat i samband med en bjudning och det gick förvånansvärt smidigt. Det är planeringen det hänger på. Det går nämligen att förbereda i stort sett allt dagen innan.

~Paul~
Citera
2007-04-30, 18:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zekev
Jepp, hela den måltiden var bland det godaste jag ätit på ett tag. Att börja tillaga pekinganka själv känns lite för jobbigt.

Med tanke på att det traditionella sättet inkluderar att blåsa in luft mellan skinn och kött med hjälp av ett halmstrå och rostning av ankan när den är upphängd gör hela processen enormt jobbig. Dessutom krävs det tvångsmatade fetma-ankor för att man skall få riktigt krispigt skinn. Det, och att pannkakorna är ganska svåra att få tillräckligt tunna...
Citera
2007-04-30, 18:27
  #8
Medlem
Pekinganka är gott!

Någon som provat dom där kinesiska inplastade pekingankorna med handtag på påsen som säljs överallt i kina?
Citera
2010-11-22, 17:10
  #9
Medlem
Opppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hej J! Pekinganka serveras i större städer runt om i det här landet men oftast får man beställa någon dag innan och endast i sällskap av minst tre medgäster.

Jag skulle kunna beskriva hur man tillagar en sådan anka hemma men då skulle bandbredden inte räcka till . Det går dock att fuska lite och resultatet blir ofta tillfredsställande.

Fick du riktiga Lotuspannkakor till? Eller var det snabbvarianen (typ Libabröd)?

~Paul~

gillar inte riktigt lotuspannkakorna faktiskt vet ej varför blir för främmande!

On topic: Hong Kong e resturang i stockholm ska ha den bästa pekingankan har jag hört, samt den mest oändrade kinamaten från "the real deal" i stockholm också!
Citera
2010-11-24, 22:07
  #10
Medlem
Hispers avatar
Den här typen av frågor platsar numer bättre i avdelningen för restaurangen och mätställen än i Matlagning....


/Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback