2007-05-23, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endast
Det ligger i människors natur att vara nyfikna och ifrågasätta, och jag ser inte att det skulle vara något dåligt. Vetenskap kan användas så långt det går, och filosofi kan fortfarande användas även bortom vetenskapens gränser, men det jag menar är att till och med filosofin har gränser. Vi kan bara filosofera utifrån våra egna upplevelser, efter det så är det inte filosofi utan rena gissningar. Vår hjärna är inte byggd för att kunna greppa allt i denna eller någon annan värld. Men jag välkomnar dig självklart att försöka.

Isf ligger ju religion eller att försöka begripa gud bortom filosofin då. Eller?
Citera
2007-05-23, 17:05
Medlem
endasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Isf ligger ju religion eller att försöka begripa gud bortom filosofin då. Eller?
Jag ser det såhär. Filosoferar gör man ju för att försöka få ett svar genom fakta och ett antal gissningar. Kommer man på någonting som fungerar och är rimligt så ser man ju det som en sanning, åtminstone tills det motbevisas. Att t.ex filosofera om vad som finns utanför universum är dock ganska onödigt då vi, åtminstone idag, inte kan ta reda på vad som finns där, de teorier som läggs fram är rena gissningar. På samma sätt så är det onödigt att filosofera om Guds betingelser då det ändå för oss, åtminstone idag, är omöjligt att ta reda på sanningen. Vissa saker har vi människor fått veta, men inte allt.
Om du vill fundera på vad som finns bortom universum, eller försöka begripa dig på Gud så är det helt ok, jag tycker också att det kan vara kul ibland, men till syvende och sist så är det ganska onödigt då det endast är gissningar.
Citera
2007-05-23, 17:23
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gest
Det verkar tydligt att en allsmäktig gud inte kan existera. Jag har en tanke om att allting på den yttersta punkten bara "är" vilket betyder att även gud måste finna sig i detta. Men det betyder ju absolut inte att gud inte finns för det..
En allsmäktig Gud handlar inte mot sin egen logik
Citera
2007-05-26, 05:26
Medlem
Caltons avatar
Varför? varför? när? var? hur? eller? Vem?
Mänskligheten är antitesen och kommer därför aldrig att förstå
Varför h*n på denna jord börjat gå
Ty vem av de andra har nånsin ställt en fråga?
Det var visst gud själv som sa: den som bara våga!

En klurig en, kom på idén, att gud är för klen att lyfta en sten
Den övertygade h*n svara, på frågan om sitt eget vara
Den skeptiske h*n frågar, sen de varandra sågar

Låt oss istället säga så här, att kvantmekaniken oss bär
Man kan då äta en kaka och samtidigt stå och baka
Vissa dom skiter samtidigt som dom kniper
Och då dom aldrig begriper

Endel förstår, andra inte
Den som har alla sina svar, ställer aldrig frågor.
De som aldrig ställer sig frågor behöver heller inga svar.
Varför? vipps så var man tillbak på ruta ett.
Citera
2007-05-28, 14:42
Bannlyst
'Could Jesus microwave a burrito so hot that he himself could not eat it?'

- Homer

Din teori i lekmans termer.
Citera
2007-05-28, 18:00
Medlem
AlienBillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
För det första kan såvitt jag vet inget vara oändligt tungt, vilket dumförklarar den frågande redan där.

Någon kanske redan har svarat på detta, men annars så är en kvantmekanisk singularitet oändligt tung, med en oändlig massa och en volym som är 0.
Citera
2007-05-29, 18:51
Medlem
En oändligt tung sten borde vara oändligt lätt på samma gång, eftersom den då lämnar allt vad mått heter.

Jag tror trådskaparen felformulerar paradoxen när begreppet 'oändlig' slängs in. Såvitt jag själv kan komma ihåg så lyder den helt enkelt "kan en allsmäktig gud skapa en sten som är så tung att han själv inte kan lyfta den?".

Mitt svar blir ja, och då lägger jag fokus på gudens styrka snarare än på stenens tyngd. Ifall en varelse är kapabel att göra vadsomhelst, så kan denne rimligtvis justera sin egen styrka
Citera
2007-05-31, 19:53
Medlem
bestofs avatar
Jag förstår inte vad allmäktigheten har att göra med gud, visst han är mäktig men han har inget med en oändligt tung sten att göra. Gud är väl god, och han använder sin makt till goda saker. Det är bara ni maktgalna som fokuserar på bevis och sånt...
Citera
2007-05-31, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drakfanskap
'Could Jesus microwave a burrito so hot that he himself could not eat it?'

- Homer

Din teori i lekmans termer.

Ja det var när jag hörde denna kommentar från homer då jag på allvar började intressera mig för paradoxer.

Glöm det där med stenen då, för alla verkar ta stenen alldeles för bokstavlig. Svara på Homers paradox istället!
Citera
2007-06-01, 18:36
Medlem
Howl!s avatar
Är det tvunget att gud är allsmäktig.

Edit: aah såg att detta redan var frågat
Citera
2007-06-01, 19:13
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howl!
Är det tvunget att gud är allsmäktig.

Edit: aah såg att detta redan var frågat

Allsmäktig, Allvetande och Allestädes närvarande...YES!
Citera
2007-06-01, 19:19
Medlem
Howl!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Allsmäktig, Allvetande och Allestädes närvarande...YES!

Nu vet jag att du verkligen tror på det där och verkar av vad jag förstått hård på den punkten.

Men enligt mig är en allsmäktig gud bara trams. Men vad jag menade med mitt inlägg var att, om det nu finns en gud så varför måste denne tvunget vara allsmäktig "bara" för att den skapade världen.

Kan lika gärna finnas en gud som inte är allsmäktig. Fast det tror jag ju inte heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in